mandag den 2. juni 2014

Garn, projekt og resultat...




Jeg har strikket den blå halskraveting ..


Treppenviertel hedder mønsteret.
Den er sjov at strikke.



Men jeg synes ikke, den falder til som forventet.



Jeg har trukket noget i kanten, for at for den til at gå ned i spids foran...




Omkring halsen synes jeg, den er alt for løs...


Ud fra billedet på opskriften regnede jeg med, at den ville sidde som en rib-rullekrave.


Og i nakken kan jeg ikke få den til at gå så langt ned ad ryggen, som jeg gerne vil have...

Det ser pænt ud på billederne, men det er fordi jeg har hevet og trukket...
Det skal falde på plads af sig selv...



(det er virkelig håndholdt dogme fotos i bakgear!)


Og det er så det med garn, projekt og resultat!!!!!

For det er virkeligt lækkert blødt garn. 60% Lambswool, 20% Angora og 20% Viscose. Købt hos Garnudsalg, da de havde flytte/åbningssalg..

Det er helt sikkert ikke garnets skyld. Men mit valg af projekt til garnet....
Det falder blødt, men ikke elastisk som supersoft og højlandsuld.

Så jeg er startet på en bluse. Inspireret af et tillæg til Hendes Verden 40/2013.

Og det bliver en blanding af Contiguous Sleeve og maskeantal mm.udregnet af Raglanify...


Det lyder som opskriften på problemer....
Men lad os nu se....

8 kommentarer:

  1. Præcis det samme resultat som mit med den Treppelviertelting. Lidt ærgerligt, ikke? For det må da kunne lade sig gøre at den kan blive som på billedet.
    Jeg giver den nok en chance til, men det bliver med langt færre masker end i opskriften - mon ikke det hjælper?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er et misforhold mellem nederste kant/omkreds og halsens maskeantal. Flere masker og to spidser?

      Slet
  2. ØV - for den ser ellers rigtig fin ud med rib på kryds og tværs. Tror nok jeg ville prøve i en god tynd uld, så der kan komme lidt elastik ind i den - det ville være synd at give op ;-)
    Du lader jo i hvert fald ikke til at gå af vejen for en udfordring ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg skal kaste mig over Treppenviertel igen, har jeg også tænkt i noget med blød, fin uld! Noget der kan få ribben til at trække sig sammen... Og måske, som i svaret ovenfor, noget med to spidser. Jeg vil gerne have, at den også falder til ned ad ryggen.
      Efterhånden som jeg får prøvet flere og flere strikkemuligheder, er det sjovt at konstruere noget selv.
      Jeg skal til Strikkeweekend på Samsø og med til workshop 3; Strik i flot facon med Hanne Pjedsted (mere om det senere).Det er jeg rigtig spændt på!

      Slet
  3. Min veninde har strikket to styk og de sidder perfekt. Måske skulle du prøve med færre masker ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, kanten er for stram nu.... så jeg kan ikke forestille mig, at færre masker er godt... Jo, den går ikke så langt ned/ud... men det vil jeg jo gerne have.
      Hvilket garn har hun strikket dem i??? Jeg tror, at garnet er omdrejningspunktet!

      Slet
  4. Øv så irriterende!!! Mønsteret skal jo passe!!!! Men det er nok garnet som er vigtig. Det er jo en tingest der skal sidde ordentlig :-) Den sweater du er igang med er så flot!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja.. træls... men der er jo en grund til, at garn er af forskellig struktur og fungerer forskelligt! Det kan man så lære af, når man vælger forkert..
      Tak, jeg tror virkelig, at det garn passer meget bedre til sweateren. Den skal falde sådan lidt løst...

      Slet