mandag den 15. september 2014

En digital værktøjskasse

Ja... det kunne jeg godt have brugt, da jeg sad og regnede forlæns og baglæns...




Tilfældet ville, at jeg faldt over Sandholt's Strik og hendes apps... efter alt regnearbejdet!
De kan hentes gratis i Play Butik.
Her er det Garn 1-2-3

Nu er hendes Apps kommet med i min digitale værktøjskasse...

Også denne Tag ud -tag ind... som jeg snildt kunne have brugt til mine udregninger!

Og skulle jeg kaste mig ud i en traditionel kofte er der også en app.....


Der er efterhånden en pæn blanding af digitale schweizerknive....

Først kom der Apps til iPaden...
Så en blanding af Aple/Android, Apps der kan fungere begge sateder...
Men de sidst ankomne er sørme til Android ...

På iPaden ligger JKntHDLite, hvor jeg åbner mønstret som PDF.
Så ligger opskriften fremme; diagrammer kan forstørres til "synlig" og der er en lineal/barre, man kan flytte, efterhånden som strikketøjet vokser...
Denne app har jeg skrevet om i tidligere indlæg.
Det er en betalings app, ikke ret dyr....

StitchSketchLE, den kan omdanne et foto til et diagram.
Den kan kun gå op til 64 x 64 tern/masker.
Det er til broderi og derfor kvadratiske tern, men jeg har brugt den og siden plottet diagrammet ind i Excel og tilpasset til strikkets rektangulære tern.

Jeg har også knitCompanion, men bruger de ikke, da jeg har det så godt med JKnitHDLite!

På mobil og iPad ligger

Gaugefy Free, en maskeantalsberegner udfra strikkeprøven...
Den har jeg stort set ikke brugt!

Raglanify, læg mål og strikkeprøve ind og få mønstret til en bluse ud fra dine mål og dit garn. Til at strikke Top Down.
DEN app har jeg brugt mange gange.


På mobilen ligger nu også Sandholts apps:
Garnomregner, så garnforbruget kan beregnes undervejs...


Increase...
Tag jævnt ud eller ind!


Koftebregner
Maskeberegning til en traditionel norsk trøje....


Det er min digitale værktøjskasse....

Der er sikkert andre smarte apps ...
men dem kender jeg ikke... endnu!

Gør du... Vil du dele???

12 kommentarer:

  1. Tak, Anne. Jeg downloader alt det nettet kan ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Anette... håber det kan inspirere... Og at andre har noget værktøj jeg ikke har!!'

      Slet
  2. Hej Anne
    Jeg kan desværre ikke bidrage med nogle smarte tricks, min værktøjs kasse indeholder papir, blyant og lommeregner fra folkeskolen men dem kan jeg også komme langt hvis der lige tilsættes lidt kreativ hjerne.
    Men måske jeg lige "låner" lidt på din liste !
    De frister

    SvarSlet
    Svar
    1. He, he.... Det var jo også min værktøjskasse i sidste uge, da jeg tegnede og regnede....
      Tror de nye apps til udregning af masker og garn vil vise sig nyttige!
      Værktøjet er til fælles fornøjelse og kreativ inspiration!

      Slet
  3. Det er nogle interessante apps.
    Dem skal jeg vist have set lidt nærmere på. Det er dejligt med den fagre nye verden. Den skal bare lige opdages. Du skal have tak for at du deler med os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Annelise ... Det er jo ved at dele vi får udvidet viden og værktøjer!

      Slet
  4. Kig lige på myphotostich.com, der er størrelsesbegrænsningen 150 x 119. Ellers synes jeg ikke, at det er selve beregningerne, der er svære/besværlige, men snarere at tilpasse et ønsket resultat til en opskrift, da der er stor forskel på vores kroppe. I øvrigt så forstår jeg ikke, hvordan garnforbruget kan beregnes undervejs, for hvordan kender app, den opskrift, du strikker efter og dermed vide, hvor meget garn der skal bruges i alt?
    God fornøjelse fra Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kigger jeg lige forbi...
      Jeg bruger fx Raglanify og tilpasser den, da der skal være lidt ekstra plads i fronten! Men selve grundmønstret fungerer fint.
      Opfatter garnomregneren, som hjælp til at se om man har garn nok? Har ikke afprøvet den. Var mest interesseret i ind og udtagningsudregneren!

      Slet
  5. Nej, hvor lækkert - dem skal jeg have kigget på. Tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak... Vi kan jo lære en masse af hinanden i blog-land.

      Slet
  6. Tak for fif. Jeg købte for lang tid siden KnitCompanion, men er ærlig talt ikke specielt begejstret for den og har næsten ikke brugt den, hvorimod jeg skal have kigget lidt på din JKntHDLite, tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov... Opdagede lige din kommentar.. JKnitHDLite er endda gratis, så det kan ikke gå helt galt. Jeg bruger den til alt mønsterstrik.

      Slet