onsdag den 10. september 2014

Strik på hovedet?


Altså vende mønstret på hovedet og læse baglæns?

Jeg fik det indfald at prøve med en Setesdalskofte med rundt bærestykke...
Havde mønstret...
Og hoppede ud i det....


Når maskeantal står der og mønstret er tegnet og indtagningerne angivet...
Så må man da kunne skrive mønstret baglæns og tage ud istedet for ind....
Det gik formiddagen med!
Mønstret blev (selvfølgelig) plottet ind i excel...

Men man kan vel lige så godt tegne hele trøje op?
Bolen og ærmet blev plottet ind.

Bærestykket er et forsøg! For der tages vilkårligt ind og ikke i baner som på se islandske...

Men når mønstret vendes på hovedet og man strikker fra højre side mod venstre....
Så kan man da se hvordan mønstret skal forme sig....

Nu må vi se om baglænslæsning og mønster fungerer....
Jeg har to cones uld/bomuld på lageret... de kommer i brug nu....

14 kommentarer:

  1. Spændende forsøg! Jeg glæder mig til at se, om dit projekt lykkes. Det ser i hvert fald godt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak... Ja, jeg er også spændt! Selv om det burde være logik for perlehøns... Bliver det ikke altid som det var udtænkt!!!

      Slet
  2. Det ser spændende ud ....jeg følger med !
    Hvilke farver havde du på lager ? Blå ? Gætter jeg
    Jeg har i dag forsøgt mig med strikket lysestage a la Arne og Carlos men der skal lige justeres lidt.
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. He, nej... Klassisk grå og hvid.
      Strikket lysestage? Jeg er slet ikke med????!

      Slet
  3. Du får da også de sjoveste ideer - god fornøjelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skulle jo nødig blive ensformigt!
      Tak, jeg hygger mig med at strikketælleregnemåle....

      Slet
  4. Ja, det må man da kunne - spændende at se dit resultat. Sikken flot header du har fået lavet. og selvfølgelig de flotte historiske sjaler. Smukt arbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, jeg er rigtig glad for min nye "overskrift" på siden. Det er sjovt at lege med fotos og få en ny ind i mellem.
      Det er udfordrende at læse på hovedet! Og regne baglæns!

      Slet
  5. Jeg har også med varierende held vendt en opskrift på hovedet. Du skal være opmærksom på, at det "V" en glatstrikket maske danner, når der strikkes nedefra og op, bliver til "/\", når du strikker oppefra og ned, hvilket kan have betydning, når du strikker flerfarvede mønstre. Udtagninger på bærestykke, hvis du samler en lænke op og strikker den drejet ret, vil "stramme", mens indtagninger, der strikkes to ret (drejet) sammen vil "løsne".
    Hvad med en lille strikkeprøve over en rapport af bærestykkets mønster 😜 Under alle omstændigheder god fornøjelse og jeg ser frem til at læse mere.
    God strikkelyst fra Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... lusene kommer til at vende på hovedet.... bliver de så til fluer? ;-)
      Jeg har valgt Setesdalkoften fordi den er meget enkel i mønstret... faktisk er der flere striber end mønsterrunder. Men jeg har nu ikke tænkt på at udtagninger og indtagninger reagerer anderledes på hovedet... min stjerne poncho og trøje har jeg ikke oplevet problemer med...
      Jeg har strikket en lille firkantet prøve, for at lave en vaskeprøve i det nye garn.
      Og som sædvanlig bare kastet mig ud i at strikke bærestykket.... Fortsættelse følger...

      Slet
  6. Hej Anne. Du er ikke ked af det - det ser svært ud. Jeg ville være bange for at kløjs i det - som også 'anonym' antyder. Specielt udtagninger kan drille, det har jeg selv erfaret. Der er jo flere forskellige måder at tage ud på, og det har du selvfølgelig styr på. Pøj pøj, den bliver så smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej.. det er da bare sjovt at prøve.... svært? det er mere det med at få det skrevet ned baglæns... når mønstret ligger der er det kun at strikke løs og se om det fungerer....
      Og nej, jeg har IKKE styr på det... det er learning by burning!
      Jeg krydser fingre ... og strikker!

      Slet
  7. Kan du strikke og krydse fingre samtidigt ?
    Respekt !
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Frække unge! Nej... så jeg krydser benene og sidder behageligt!
      Og så kan jeg heller ikke regne... uanset om jeg regner forlæns eller baglæns.. passer maskeantallet ikke!
      Nå... men det gør strikkefastheden heller ikke... så det passer med nogle ekstra omgange på bærestykket...
      Forts. følger....

      Slet