torsdag den 26. februar 2015

Dorothea... og Nancy!

Hvem mon Dorothea var? Google igen....
Hos Malene fandt jeg en forklaring...
Legenden om Sct. Dorothea fortæller, at hun var en jomfru, og datter af senator Dorus, hun forsvarede sin kyskhed og sin tro under forhør og tortur, under kristenforfølgelserne imellem år 303 og 311.
Hun ville ikke giftes, for efter hendes overbevisning, var hun allerede gift med Kristus.
Legenden om Sct. Dorothea fortæller også, at to kvinder, der havde opgivet den kristne tro, blev sendt til Dorothea for også, at få hende til at opgive den kristne tro. Men Dorothea afslog og fik istedet dem begge bragt tilbage til den kristne tro igen. Det gjorde guvernør Fabricius så rasende, at han dømte hende til døden ved halshugning.
Hun blev halshugget den 6. februar, hvorfor netop dagen i dag blev opkaldt efter hende. 
Legenden fortæller videre, at da Dorothea var på vej til sin henrettelse, bad en dommer hende hånligt om, at sende ham blomster og frugt fra Kristi have, når hun snart kom der. 
Straks da hun var blevet halshugget, bragte et himmelsk væsen  ham en kurv med roser og æbler, sammen med en hilsen fra Dorothea. Dommeren var kristen resten af sine dage! 
Dorotheasdag d. 6. februar har lagt navn til Dorothealiljen.
Jeg har en lille håndfuld allerbagerst i haven... det lyser op midt i det brune løv.


Nancykoften kender jeg ikke oprindelsen til...
Men min trøje vokser da opefter....
Jeg er kommet ind i gruppen "Vi som strikker Nancy kofte/genser" på Facebook.
Det er inspirerende at se de mange farvevarianter.
En har strikket bundfarven i stedet for den lyse mønsterfarve i bærestykket...
Det kan jeg godt lide, den er mere rolig at se på... Jeg har jo overvejet med den lyseblå... synes den bliver for meget i et bredt stykke, men en god kontrast i en mønsterstribe.....

12 kommentarer:

  1. Spændende historie om Dorothealiljerne.
    Jeg skulle også have nogle stykker, men her i de "særligt udsatte områder" er vi ofte omkring 14 dage forsinkede i haven. Jeg venter stadig, utålmodigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg overraskes gang på gang over, hvor meget viden jeg kan hente hos Google!
      Vi ligger ellers også i et koldt hjørne med vinden susende hen af cyklestien langs volden. Der har åbenbart været lunt og læ mellem gamle buske og under en tyk dyne af løvet fra i fjor. Der er spredte erantis på vej op også, mens dem i læ bag hytten har været fremme længe..

      Slet
  2. Google er din ven :-)

    Tak for historien - jeg har aldrig tænkt på, at der var en historie bag navnet - men smukke er blomsterne. Vi har kun vintergækker i haven - hmmm - de, der er tilbage.

    Din Nancy bliver fin i farver er jeg sikker på - jeg elsker selv alle de overvejelser under arbejdet. Må hellere kigge på den FB gruppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste det heller ikke..... Men ret spændende legende.
      Tak, farvesammensætningen er en del af fascinationen ved strik!
      Google kan meget... men det kan Facebook også!

      Slet
  3. Nogle enkelte ting kommer jeg til at savne fra rækkehuset; to af dem er mine mange Dorthealiljer og de tazetter, jeg satte sidste år, og som jeg nåede at se kommer flot og fint i år. Jeg kunne desværre ikke komme til at grave dem op, uden det ville kunne ses på søndag, når nøglen skal overdrages.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har haft flere Dorothealiljer... men de er åbebart gået til. Må se om disse kan deles og spredes lidt!
      De nye husejere ville nok blive lidt pikerede over en opgravet have! Du må ud og handle løg...

      Slet
  4. Hun lyder noget sej, hende Dorothea ;o) ikke lige at løbe om hjørner med. Hun fortjener en lilje opkaldt efter sig. Nancy koften ser spændende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Legender er gerne om nogle stærke personligheder... Og Dorothea fortjener absolut både hæder og blomst!
      Tak, nu tror jeg efterhånden, jeg er blevet enig med mig om mønster og farveforløb i Nancy!

      Slet
  5. Nå, modige kvinder af den slags er simpelthen inspirerende!!! Og flotte blomster - endelig begynder det at ligne lidt forår... Skal du have nogle farver i Nancy eller går du for gråt til stjernerne også?? En dejlig jakke!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomst og legende står til hinanden. Det pibler op alle vegne... men vi er jo utålmodige!
      Jeg har nogle strikkeprøver i tidligere indlæg... Men synes borten bliver for fremtrædende. Vælger at fortsætte med bundfarven og så strikke mønstrene i hvid/mørkeblå, lyseblå og en der hedder straw. Har også bestemt, at denne bliver til en genser!

      Slet
  6. Det var da en grum historie som jeg vil tænke på hver gang jeg ser ud af vores køkkenvindue og nyder vores dorothealiljer som stor i fuldt flor i øjeblikket.
    Spændende at følge din Nancykofte som vokser stødt og roligt

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomsterne er i hvert fald dejlige!
      Og jeg nyder at strikke på Nancy, bliver nok til en genser! Det garn er så rart at røre ved.

      Slet