tirsdag den 17. marts 2015

Give-egnens Museum er bestemt et besøg værd!

En særudstilling om strik lokkede mor og mig på tur til Give.

Det blev en rigtig god oplevelse.
Dels strikke-udstillingen, dels museet, som vi blev meget overrasket over.

Museet et lyst og indbydende, opdelt i en afdeling om de gamle håndværksfag, en afdeling om hedebondens gård, en afdeling om tekstiler og husflid og til sidst et rum til særudstillinger.
Desuden er der indrettet en skolestue af den gamle skole!
Og et lille historisk køkken, hvor vi kunne købe kaffe, te, saftevand og vafler bagt på brændekomfuret.

Den herlige stol var det første vi mødte!


Vi startede i gangen med handel og håndværk



Her var Høkeren med alt, hvad man måtte have brug for til den daglige husholdning... og lidt til...



Selv spytbakken er kommet med!


Og oppe under loftet hang diverse potter, kander og andet af serien Køkkenblå emalje...


Snedker, tømrer, skomager....
tagtækker, på engelsk Thatcher!

og bødkeren, Cooper på engelsk...


Vi snakkede lidt om det sjove i erhverv og navne.. møller, smed...!

Smeden havde en stor udstilling, men det er jo også et fag der alle dage har haft stor betydning for både land og by....

Her stod vi og kiggede på brandvæsenet...

Billedet mor står og kigger på er af en Falck-station...Far var Falck mand!



Inde på hedebondens gård kunne man se, hvor fattigt de har haft det.
Og hvor hårdt et liv, det har været.




Der skulle meget arbejde til før ulden blev til klæde...



Der var dog også plads til socialt samvær, på nutidsdansk,  

Æ bindstouw, som Blicher fortæller om.
Det var før radio, tv, ipad mm....



Særudstillingen binder før og nu sammen i nyt strik, inspireret af gamle beklædningsgenstande og teknikkerne der fra.

Som strikkerne siger: "Vi en den første generation, der har kunnet strikke af andet end nødvendighed".



Strømperne er nok det allerbedste billede på nød og nødvendighed...

Håndstrikkede med fine detaljer og endda finesser, som en rosa kant og hulmønster til initialer...
Lappet og repareret i en uendelighed....



Eller disse lange strømper.

Begge er forfødrede, dvs. der er strikket nye fødder på skaftet, der ikke blev slidt, som det nederste af strømpen.




Denne uldklokke har givet inspiration til flere projekter med sildebensmønstret strik...


Den er nu også et studie værd i sig selv.....



Det er bl.a. blevet til et skørt og et spindelvævstyndt sjal.

To verdener forbundet i ret og vrang!




Der var også en lang særk i moderne fortolkning...


Jeg var fascineret af det smukke bælte i dobbeltstrik!


Neverkont er en gammel teknik der er kommet frem igen...



Vi gik rundt i et par timer og sluttede ude i det historiske køkken.

Sad ved køkkenbordet og fik kaffe og en nybagt vaffel.
Og en god snak med to andre voksne damer og vaffelbageren.
De beundrede mit sjal (jeg havde mit Alfabet sjal på).
Det gav en hyggelig snak over kaffen om strik, sjaler, Århus og Århusmasken, vikinger og til sidst om Castberggård.
Man kan nå langt omkring på kaffe og vafler!

Mætte af indtryk kunne vi køre hjemad....

Give-egnens Museum er bestemt et besøg værd!

14 kommentarer:

  1. Der har sandelig været noget at kigge på, kan jeg se. Åh ja, der var engang hvor sokkeskafterne fik nye fødder, eller de bare blev stopper. Jeg husker min mormor lærte mig at stoppe strømper, og der har vi brugt rigtigt meget. I dag kasserer vi dem, når der er gået hul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var så meget. Pia. Vi gik bare og nød udstilling og opstilling!
      Jeg fik aldrig lært at stoppe strømper. Det er en kunst i sig selv.
      Hvis jeg havde strikket lange strømper i tyndt garn på pind 2- 2,5 tror jeg nok, jeg havde strikket ny fod på eller lært at stoppe strømper!!!!
      Hvor er vi priviligerede: Kan købe lækre tynde sokker/strømper og så bare kassere dem, når der er slidt hul.

      Slet
  2. Det ser vel nok spændende ud, sådan et museum er lige noget for mig.
    Da jeg var teenager, var et af mine jobs derhjemme at stoppe min fars strømper

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så hyggeligt og interessant at gå rundt i de forskellige afdelinger.
      Og en friskbagt vaffel var lige prikken over i'et!
      Når jeg så på stoppearbejdet i strømperne, kan jeg kun beundre den kunnen, der ligger bag.

      Slet
  3. Den udstilling ville jeg så gerne se, men jeg når desværre ikke at komme på de kanter, så jeg er rigtig glad for at se dine billeder derfra. Men jeg kan se, at der er mere end strik at kigge på, når vejen engang går forbi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Synd at du går glip af strikkeudstillingen, Benedicte. Men museet er bestemt også værd at gæste.

      Slet
  4. Yderst interessant! Hmmm. Den kører t.o.m. 6. april, så hvis jeg kunne lokke manden i påsken ... vi får se.
    Det er nemlig sjovt med de gamle "erhvervsnavne" - jeg kan tilføje Smith og Miller (som du har nævnt på dansk), Archer (bueskytte) og Mason (stenhugger eller murer). Der skal nok være flere endnu.
    Jeg tror, at det dobbeltstrikkede bælte er et af Annette Danielsens tørklæder fra bogen Strik Naturligvis! Dem har jeg strikket hele seks af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmmm... ja... Du må prøve at strikke nogel gode argumenter sammen! Måske vi kunne mødes? Få besøg?
      Ja, vi kom på flere danske navne med rod i erhverv. Hedder murer ikke Bricklayer på engelsk? Det er lidt pudsigt at erhvervsnavne stadig er i brug.
      Bæltet er i hvert fald inspireret af det tørklæde. Og af bånd til svøbelsesbørn, så vidt jeg lige husker. Der var noter om inspiration og teknik og navnet på strikkeren.
      Wauw... 6 af de dobbeltstriktørklæder... mens jeg stadig prøver at samle mod til det!

      Slet
  5. Ser ud til at have været en spændende dag. Man skulle nok blive bedre til at tage sig tiden til museumsbesøg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sådan en dag med hygge, møde med andre mennesker, nye indtryk og ny viden.
      Museer er (heldigvis) blevet mere spændende kulturformidlere end i min barndom!

      Slet
  6. Tak for anmeldelsen af udstillingen.
    Jeg overvejer at kombinere et besøg i Give med et besøg i Horsens, til "industrimuseet i masker" der åbner just i denne weekend.
    Det vil være et transportmæssigt columbusæg, tænker jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville da være ret smart! Jeg overvejer at køre til Horsens på søndag. Har ikke deltaget i en "fernisering" før... Gad vide hvad det hedder, når det er strikke udstilling? Montering???
      Der faktisk flere gode tilbud oven i hinanden lige nu....

      Slet
  7. God inspiration. Jeg må bestemt ud på Giveegnens museum- det er jo ikke så langt fra mig. Og industrimuseet er selvfølgelig et must - jeg kender én, der har deltaget, så bestemt

    Jeg kan føje til listen
    Tømrer = Carpenter,
    Murer kan både være Bricklayer eller Mason.
    Slagter = Butcher,
    Skomager = Shoemaker,
    Skrædder = Taylor.
    Man fik jo navn efter ens erhverv. Eller farens.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Unni. Det var en god liste med navne... Ja, man blev vel opkaldt efter det mest nærliggende; gården, erhvervet, faderen, byen, egnen.....

      Slet