fredag den 8. maj 2015

Til Højskoleaften på Castberggård

I går aftes var Erik og jeg på Castberggård.
Vi har tidligere været dernede og hørt Bonderøven og senere Richard Østerballe.
Denne gang skulle vi høre Bent Isager-Nielsen fortælle....Med over 20 års tjeneste i Rejseholdet er Bent Isager-Nielsen en af de mest erfarne drabsefterforskere i Danmark. Efter alle de år er der en pointe, som excellerer: selv den mest hårdkogte forbryder er et menneske, og bag langt de fleste drab gemmer der sig motiver som jalousi, begær, hævn, sex og en kategori, som sammenfattes under ”Ære, skam, udstødelse. Bent Isager-Nielsen fortæller om karaktertyperne og med udgangspunkt i virkelige begivenheder, sager og deres opklaring fortæller han om politiets efterforskningsarbejde, om afhøringsteknik, retsmedicin og kriminalvidenskab, og ikke mindst de mere moderne discipliner såsom DNA-registrering og gerningsmandsprofilering.


Vi skulle være i sportshallen denne gang.
Der var smukt dækket op ved runde borde.
Vi fik tildelt borde efter behov for skrivetolk, tegnsprogstolk eller TSK-tolk.
Derfor er der skærme,  og to tolke på scenen hele tiden.

Vi blev budt velkommen og fik info om aftenens forløb.

Vi havde tilvalgt buffet... for de laver noget godt mad på Castberggård!


Aftenens menu:





Og der er kø ved bordene hele tiden...


Så pynten går hurtigt af fisken!



Ostekagen med rabarber var forfærdeligt god!

En af den slags som giver lyst til et stykke mere...
Men det fortryder man... for der er ikke plads til mere!!!


Vi blev MÆTTE!


Efter buffeten kom Martin på scenen og sang/viste et nummer på tegnsprog.
Det er så smukt.


Kl 19.30-22.00 holdt Bent Isager-Nielsen publikum fanget...
Han er en god fortæller og kom langt omkring!
Trods det alvorlige emne var der plads til humor og finurlige finter...
Jeg kunne godt lide denne om erfaringsramte....

Kl. 22.00 kunne vi køre hjem efter en rigtig god oplevelse...

Næste gang skal vi høre Anders Agger fortælle...


14 kommentarer:

  1. Det må have været en utroligt spændende oplevelse! Jeg kan også godt lide at høre noget, som folk selv har oplevet og gennem deres erfaringer i et - måske - langt arbejdsliv!
    Anders Agger bliver helt sikkert også et spændende bekendtskab.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var på tankevækkende og gav bedre forståelse for hvorfor politiforliget har givet en helt ny struktur i forbundet. Forbryderne har jo ændret sig fra at komme fra nabolaget til at være globale... opg det skal politiet jo helst matche i deres arbejde lokalt og i internationalt samspil.
      Vi glæder os til Anders Agger... i oktober....

      Slet
  2. Kan lige så godt indrømme det. Jeg er stangmisundelig. Både over foredraget I har været til og det I skal til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg da godt forstå... det er også nogle gode oplevelser vi har fået ud af turene og ser frem til ....

      Slet
  3. Lyder som et rigtigt spændende foredrag. Og fint krydret med sproglige finurligheder - og ikke mindst en god buffet.
    Havde I trængt til et eller andet inden aftenen - så bor jeg jo næsten lige ved siden af - ikke mere en fem km vestover.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtigt godt.. det hele!
      Tak... med køreturen inkl. er det en lang aften... Måske vi mødes på "gården" til et foredrag???

      Slet
  4. Jeg har aldrig hørt om Castbjerggård, og jeg kommer endda fra Horsensområdet, og kan se at der sker mange spændende ting.
    Og så foregriber jeg tingenes gang: sikke dejlige indkøb du har lavet. Det er første gang jeg ikke skal til Saltum og omkring Garnudsalg, men jeg kan ikke nå det hele, selv om det rykker lidt i mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte heller ikke stedet før jeg fik problemer med at tackle min høresituation og arbejdslivet. Kom på Bevar Dit Arbejde kursusforløb i 2001 og fik ny viden, redskaber, praktisk hjælp OG nyt netværk. Mine to netværksgrupper er udsprunget af BDA.
      Nu har de arrangementer og kurser der også henvender sig til hørende.
      Erik har nydt højskoleaftenerne. Og jeg nyder at møde vennerne.. der er som regel nogle kendte ansigter imellem.
      Jeg glæder mig til at arbejde med mit nye garn! Jeg valgte mit egotrip frem for Saltum og mylderet deroppe. Selvom det er så spændende med alle de tilbud og garner og.....

      Slet
  5. Det lyder søreme spændende med historier fra Rejseholdet.
    Har I mange tolke i området? Jeg har indtryk af, at Jylland tit bliver ramt af nedskæringer på det felt

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også spændende. Og med en god fortæller flyver tiden...
      Jeg ved faktisk ikke, hvorvidt det er svært at få tolke... jeg har ikke selv behovet, men støtter mig til TSK og skrivetolk sådan en aften, da det er lang tid at koncentrere sig.

      Slet
    2. Det er dejligt, der er flere muligheder, så alle får noget ud af sådan en aften

      Slet
    3. Det er så dejligt at komme til sådan et arrangement... Alle har en chance!

      Slet
  6. Lyder som en helt skøn aften, med både en skøn fortæller og godt mad :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god aften, når man bliver opfyldt på flere måder... Mæt af input og info. Og noget at tænke over længe efter....

      Slet