onsdag den 16. september 2015

Regnbyger... regnvejr...

Jeg kan egentlig ikke lide regnvejr...
Kompensationen må være de fantastisk flotte skyformationer, den truende regn fremviser....

I går kørte jeg ind til byen...
Hjemmefra i tørvejr med blygrå himmel mod vest...

Parkerede bag bibliotek/rådhus...
Her var der både blåt, hvidt og gråt...

De grå skyer var ikke nå helt herind...

Jeg havde heldigvis tørvejr på min byvandring...

Efter alt det regn de foregående dage ville jeg se, hvordan det så ud ved åen...
Relativt høj vandstand... men det er set meget værre!
Hvilket må være årsagen til arbejdet langs kanterne...
Der plejer at være en cykel/gangsti på begge sider af åen....
I området ved broen og Den røde plads ved Hotel Royal er kunstværket Tobaksarbejderens drøm sat op.

Det består af 36 bronzeskulpturer.

Det er kunstnergruppen Krukako, der står bag..

Arbejdet på projektet gik ikke stille for sig...

Og som altid havde det med økonomi at gøre...
I 1998 skrev Jyllandsposten om det.



Hotel Royal har mange specielle arkitektoniske vinkler.

Bygningen hænger sammen med Holstebro musikteater.

Her ligger også Balletskolen.
Fra den gang Peter Schaufuss var i byen...




Kig gennem springvandet mod Musikteatret...



Hvad man så synes om kunsten, er op til hver enkelt...!



Jeg fik handlet ind og så kom regnen...


September er også høsttid...

Æblerne på Eriks espaliertræer lyser en i møde.



I weekenden var han på svampetur i Klosterheden og kom hjem med en god portion kantareller...

Der var godt et kilo... når skålen trækkes fra!
De er nu blevet delt op...
Nogle blev spist! Andre ristet og lagt i fryseren...
Og en portion blev syltet...

Nu er vi/han meget spændt på, hvordan det smager...
Da han nu var i gang, blev det også til syltede løg og agurkesalat...
Han kan godt lide surt... jeg er mere til det søde!


Her til morgen var der sjov spor på ruden da gardinet blev hevet op...

Ja. rusk og regn sætter selvfølgelig også spor...
Det kan ikke betale sig at vaske vinduer ret tit!

Det var denne lille fyr der var på vandretur.

Jeg hygger mig inden døre, mens det regner...

Og nyder mine blå fugle.
Den store er fra en tur til Klim, Fjerritslevkanten for en del år siden...
Den lille er min Læsøfugl


Nu vil jeg holde kaffepause...
Med mine souvenirs...

Og drømme...

Rejsedrømme....


8 kommentarer:

  1. Dette vejr inspirerer så afgjort til masser af rejsedrømme :-)
    Jeg holder også meget af blåt glas - har en del; lidt her, men mere i Sverige.
    Du tager ikke med på svampeture? Skridtantallet kommer da i hus, selv om du ikke er aktiv svampesamler :-)
    Jeg har ikke prøvet syltede kantareller, men du vil jo ikke kunne fortælle mig, om de smager godt ;-) Jeg måtte lige google, hvordan de laves - det lyder ellers meget godt ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... drømme er der heldigvis god plads til...
      Jeg er ikke så vild med at gå i skoven. Holder mere af stranden!
      Det er Syltede svampe med løg fra Frk. Jensens kogebog Erik har lavet. Og jeg sakl da smage dem...

      Slet
  2. En dejlig tur du havde i går, du var lige så heldig som jeg, kl. 7.30 cyklede jeg på job, troede det ville regne, så var komplet i klædt både regnbukser, jakke og gummistøvler, kl. 14 gik turen hjem, og det igen i tørvejr.
    Åen har/havde knakt så høj vandstand som 13 januar, da gik vandet op til trinene ved Lille Østergade.
    Nåede lige en dejlig tur mellem 2 regnbyer her over middag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg overvejede regntøj, Abildjyde, men tænkte, at jeg ville blive lige så våd inde i det...!
      Ja, åen har somme tider været højt oppe. Jeg har billeder i arkivet af vnd op til tredje trin, tor jeg, ved siden af broen. Og området nede ved Kvickly er under vand....
      I dag gik jeg tur med støvsugeren ;-) Og mellem strygebrødt og tørretumbler.
      Kaffepausen er brugt til strik og pakke taske til Strikkehygge på biblioteket i aften 18.30.

      Slet
  3. Det kan virkelig se flot ud, når de blygrå regnskyer kommer rullende og når man kan se regnen nærme sig. Jeg kan nu godt undvære at være ude i det. Jeg synes, vi har fået nok regn foreløbig - græsplænen er alt alt for grøn. Den måtte godt være sådan lidt sveden i stedet ;-)

    En skøn portion kantareller. Mine forældre henkogte dem, da jeg var barn. Og ristede dem så, når vi skulle have dem. De smager himmelsk. Men syltede har jeg ikke prøvet.

    Et par søde blå fugle. Man får udlængsel i det her vejr. Det fik jeg i dag. Jeg har taget toget til Fanø. Vores sommerhus var ledigt, så nu er jeg her sammen med min cykel - og drømmer om cyklevejr :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes hele haven er alt for grøn, Unni!
      Henkogte kantareller har jeg ikke hørt om. Undrer mig over, at de kunne ristes bagefter.
      De hygger sig sammen de to små blå fugle....
      Hvor dejligt at kunne tage til Fanø og få lidt rejseudlængselsfrihedsfornemmelser.

      Slet
  4. Det er blevet efterårsagtigt i vejret. I hvet fald morgen og aften. Om dagen er det dejligt lunt, så lunt, at jeg både mandag og i dag, har siddet i korte ærmer og med døren åben hele dagen. Først når jeg er nået hjem og om aftenen har vi fået regn her.
    Det var en stor fin portion kantareller. Sådan nogle er svære, for ikke at sige umulige, at finde her i den lollandske muld, så af gode grunde har jeg aldrig smagt syltede kantareller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så underligt, det vejr, Pia. Gråt og tungt at se på, men alligevel lunt og svært at klæde sig efter. For man sveder jo tran inden i regntøjet.
      Han var også svært tilfreds over sin kantarelbunke! Og det der kom på lager!

      Slet