tirsdag den 24. november 2015

Rigtigt mange gode grunde til at strikkehæfte undervejs....

Jeg fik lukket hullet ved halsen og nu begynder det at tage form...

Og jo større flade jeg får strikket med "efterårsblade", jo bedre synes jeg det ser ud!

En fornøjelse at strikke løs...

Når ponchoen bliver foldet sammen...
kan man se rigtigt mange gode grunde til at strikkehæfte undervejs!!!

Der er to ender i hvert blad, en ende ved start og ved slutning på hvert panel!

Man får øvelse i at hæfte ender...


Ved starten på et blad strikker jeg to masker og vipper den løse ende ind over strikketråden.

Derefter strikker jeg under og over for hver maske...

Strikketeknisk set, er det lige som at strikke Fair Isle.


Den løse tråd lægger sig pænt på bagsiden...

Man kan også lægge den korte tråd hen over strikketråden for hver maske... så snor den sig lidt mere...


Mens jeg strikker bladet, væver jeg den grå med i siden, så den er klar til at fortsætte med ude i spidsen af bladet...


I spidsen strikker jeg den grå tråd gennem den sidste maske i bladet...

Mens jeg samler masker op stikker jeg pinden over og under den løse tråd i det gule stykke og giver den lige en sidste snoning om den grå i overgangen til de grå masker, hvorefter jeg lader den gule tråd hænge.



Når jeg samler op i den side, hvor den grå tråd ligger, går jeg under kantmaskerne OG den grå tråd og henter strikketråden op.


Ude ved kanten sidder den løse tråd i den "forkerte side".

Her lægger jeg den løse ende hen bag ca. 10 masker og strikker over og under tråden hen til enden af pinden.
Og så ligger tråden pænt hæftet op bagpå.


Det er nemt.
Det tager ikke ret lang tid lige at fifle med enderne...

Og man skal ikke hæfte en millionmilliard ender tilsidst!!!

15 kommentarer:

  1. Sikke et pillearbejde - og sikke en tålmodighed. Tror jeg havde givet op længe før.. Du er jo igang med nummer to også!! Hatten af og det hele. Den bliver flot!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Når først man er i gang er det ikke så bøvlet endda, Lone.
      Tak... det er faktisk den fjerde! Du kan se dem i mine projekter på Ravelry.

      Slet
  2. Strikkehætning er en gave til os strikkere! Jeg gør det helt anderledes end dig, men pyt med det, når bare begge dele virker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så godt bare at klippe de lange ender af til sidst, Ellen!
      Hvordan hæfter du? Jeg kan altid lære noget nyt! Jo flere smarte teknikker, jo bedre...

      Slet
    2. Det kan jeg ikke forklare uden at bruge for mange ord - vi må mødes engang :-)

      Slet
    3. Jamen, det må vi da bare... Der er også meget andet at snakke om!!!

      Slet
  3. Stor flot serie af vejledninger, du gør det så godt KH Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Lone. Det er jo egentligt så simpelt, men somme tider skal der lige nogle billeder til, for at man kan se "fidusen".

      Slet
  4. Ja, alt hvad der kan gøre arbejdet nemmere, er kærkomment :-D
    Jeg bruger også teknikken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo flere teknikker man lærer, jo sjovere er det at strikke, Unni. Og jo nemmere kan man slippe om ved mange ting!
      Jeg tror, rigtigt mange strikkehæfter, når først de lige opdager fidusen...

      Slet
  5. Flot billede serie som beskriver det på en god måde. Det er lige nøjagtig sådan jeg gør og er en utrolig hjælp og tidsbesparende til nye projekter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen, Annelise. Det er jo så nemt at hæfte ender med det samme og sådan en lettelse, når man er færdig.

      Slet
  6. Ja for søren, Anne - det er da en oplagt model til strikkehæftning. Jeg brugte det også da jeg vævestrikkede mit Colorwork sæt og det er så dejligt bagefter. Den bliver superflot i de farver ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene. Jeg nyder at lægge med farverne og se det vokse frem.... og især at vide at jeg ikke skal hæfte ender til sidst!! Din Colorwork var også oplagt til #strikkehæftning.

      Slet
  7. Slik gjør jeg også, når jeg skal bytte garnnøste på et strikketøy.
    Men på den siste koften jeg strikket i sommer, ble det faktisk ikke pent!!! :(
    Mulig fordi det var tykt garn og tykke pinner. Jeg kunne se konturen av tråden på baksiden.
    Skal jeg hefte ender med nål, gjør jeg det som om det er en hyggelig anledning.
    Jeg koker kaffe, har kanskje litt kake, setter på radioen, og gjør det til en hyggestund.
    Jeg synes din Marimekko ser så spennende ut, og gleder med til å se den helt ferdig.
    God helg Anne.
    Ps: god tur til Ribe. Hils til Marianne Østergaard om dere skal innom hennes strikkebutikk. Jeg har nemlig møtt henne på Fanø en gang . Et veldig hyggelig møte.

    SvarSlet