tirsdag den 10. maj 2016

Løkken og så Børglum Kloster

Dagens emner; Løkken, Børglum Kloster og Rubjerg Knude... Vi nåede ikke det hele!
I strålende solskin kørte vi til Løkken og gik en tur i gaden... Det er tydeligvis lige før "sæsonen"; mange har kun åbent to-søn. Og der er god plads!
Tilgengæld var service i top, jeg fik hjælp til at forelske mig i to jakke-modeller fra Ilse Jakobsen!
Vi nåede også ned på stranden. Der er kommet en læmole. Og det lå 5-6 både på stranden.
Det er da et specielt syn at båden ligger på land!
De kendte badehuse var ved at blive sat op.
Next stop Børglum Kloster. Jeg besøgte stedet i oktober sidste år sammen med mor.
Det var også Bayeux tapetet, der lokkede denne gang. Mine to veninder havde set originalen i Frankrig, men var alligevel imponerede over dette og det arbejde, der ligger bag. Det lange broderi er udstillet på 1. sal.
I stuetagen er der udstilling med malerier af Michael Melbye.
Jeg må indrømme, at navnet ikke sagde mig noget, men jeg havde set maleriet af Dronningen.
Nu kunne jeg så gå rundt og nyde de mange andre portrætter af kongelige, kendte,
kunstnere, politikere og børn.... Det var virkelig en bonus på billetten.
Og så trængte vi til frokost! Vi bestilte 1 Hr Rottbøll, 2 Frk Ottilie, vand og vin.
Man spiser godt på Børglum! Lækkert, indbydende og godt brød. Vi blev SÅ mætte. Cafe Vognporten ligger mellem ankomstcentret og Hestestalden. Der er åbent ind til "stalden", så gæsterne kan vælge at sidde her, eller uden for i godt vejr...
Da vi havde sundet os lidt gik vi over i den gamle del af bygningerne.
Besøgte køkkenregionerne og læste om arbejdet og traditionerne.
På 1. sal i østfløjen er udstilling om Børglums historie op gennem tiden til den blev købt af en Rottbøll.
Historien om Rottbøll familien er på 2. sal.
I Munkestuen infotavler om Stygge Krumpen, kirken, kongerne, Sæbygård og Voergård.
Man går rundt til de forskellige udstillinger via gårdspladsen. Den er ikke for høje hæle!
Vi sluttede inde i kirken. Da vi kom var den lukket for turister pga. en begravelse. Det er en stor imponerende kirke fra før reformationen. Den er også kold og fugtig og uden elektrisk lys. Det er den næste store renoveringsopgave, der planlægges på stedet.
Vi nød at gå rundt på stedet og tiden løb fra os... Vi må udskyde Rubjerg Knude og fyret til en anden dag... For på Skallerup klit er der mulighed for Spa bad i Romulus. De lukker kl 18..Vi var hjemme kl 16... så der var tid til spa og nydelse....
Eller til bare at sidde stille og ordne billeder og blogge!

1. Det er da lige kommet på to see-listen, det der Børglum Kloster! Jeg troede slet ikke, det var så interessant, men det er det så sandelig, så tak for turen.

1. Det er blevet et aktivt sted med skiftende udstillinger og koncerter, kildemarked og julemarked. De har fået renoveret meget af det gamle og med ny tilbygning og ankomstcenter er de godt med. Kirken er fascinerende men trænger voldsomt til en kærlig hånd. Håber det lykkes dem at få hjælp til det projekt.
      Og så er det en sjov rundtur i Stygge Krumpens verden; Voergård, Voer Kirke, Sæbygård og Sæby Kirke. Alt under hans besiddelser ud fra Børglum.
      God tur, når I får muligheden.

2. Tak for din flotte præsentation at min hjemegn. Håber I tog jer tid til at nyde udsigten fra Klosterbakken ud til alle fire verdenshjørner - der er så smukt - i regn, solskin, sne eller blæst, for ikke at tale om en tidlig morgen med lavthængende tågebanker.
    Når I skal til Rubjerg Knude bør I køre via Vennebjerg Mølle og give jer tid til at nyde udsigten ned over Lønstrup. En udsigt jeg nyder flere gange i løbet af hver arbejdsdag, og aldrig bliver træt af. 😍
    Fortsat god ferie.

1. Jeg boede Frederikshavn en periode, men holder af hele Vendsyssel, Janne. Det er hele Danmark inden for kort afstand. Vi er slet ikke færdige. Vi har så meget til gode endnu...
      Til Rubjerg knude tog vi den nærmeste vej; vi skulle tilbage og hente aftensmaden.
      Men sikke en naturtur og travetur!
      Tak. Det var sidste dag i denne omgang.

3. Ja, Børglum Kloster er et besøg vær. Jeg er meget betaget af Bayeux tæppet. Flot arbejde. I Vendsyssel er der mange gode steder at besøge. Også mange garnbutikker, her kan jeg anbefale MarianneIsagers butik i Tversted.

1. Børglum er bestemt et besøg værd, Emmy. Vi fik ikke set det hele...
      Og Isager må jeg også gemme til næste gang, men det er jo godt at have noget til gode.

4. Fantastisk dag ��. 'Gennemsigtige' trapper/trappetrin holder jeg mig langt væk fra pga menieren. Godt klaret ��.
    Hilsen fra Inga Hansen

1. Helt vidunderlig dag, Inga. Det kom bag på mig at jeg reagerede så voldsomt, for trappen var fast og stabil. Det plejer at vælte mig, hvis det gynger under mig. Jeg prøver at udfordre mig selv lidt, men somme tider overvurderer jeg mig selv 😉 Jeg var meget glad for at komme ned igen!