søndag den 1. maj 2016

Strikkeprøver og strikkefasthed.. og meget mere i de masker...

Primært strikker man vel strikkeprøver for at finde ud af, om strikkefastheden passer med det projekt man vil starte på...
For strikkefastheden betyder alt for det færdig produkt.

Strikketøj er som et ternet ark papir.
10 x 10 cm med små felter/masker giver mange tern/masker
og med store tern/masker kun få tern/masker.

Oppe fra og ned er her strikket med p 3 - 3,5 og 4
Og forskellen er synlig.

Pindestørrelsen influerer også på strukturen i strikket.
Den øverste er tæt, kompakt, lidt stiv og den nederste meget blød og løs i det.
Den midterste blød og med klar struktur i maskerne.


For at huske hvilken pind jeg har strikket prøven op i, strikker jeg huskehuller nederst i kanten.

Ved halve numre strikker jeg et hul mere på næste retpind.
Som den i midten....

Jeg kan til gengæld ikke huske, hvem der kom med den geniale huskemetode!

Alle strikkeprøverne blev målt og vurderet og følt på...

Garn skal vurderes efter hvad det skal bruges til. 
Linwool bliver blødere efter vask. Virker blødest på p 3,5 og 4. Jeg synes den bliver for løs på p 4. Garnet har en god struktur og maskerne står fint frem. Vil foretrække det til en cardi eller sweater, poncho, sjal...

SilkWool er blødt og lidt "silke-rustikt". Fint på p 3,5. Lækkert og let. Vil bruge det til tynd bluse, sommer cardi, let sjal....

CottonWool giver struktur og følelsen af lækkert, blødt strik.
Jeg havde jo forelsket mig i venindens version af Bits.
Mønstret havde jeg liggende fra en anden veninde, der ikke skulle bruge det mere.

Så mit næste projekt bliver i det garn.....
Kontrasten kan jeg tage stilling til senere......


22 kommentarer:

  1. Jeg vil glæde mig til at se din version af Bits, jeg synes, det er sådan en pæn bluse

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver i det grå/hvide CottonWool. Det er i hvert fald en smuk bluse på på min strikkeveninde! Så jeg håber min bliver en fin sommerlig udgave....

      Slet
  2. Genialt med huskehullerne, for man kan jo ikke huske det senere ....!! Bits er så fin - glæder mig til at se hvad du finder på af farver til den. Har du strikket noget i Linwool??

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er smart med huller, Lilli. Som nævnt ovenfor bliver den grå/hvid.
      Jeg har kun strikket strikkeprøver i LinWool. Men jeg vil da prøve at strikke en trøje i det senere....

      Slet
  3. De der huskehuller må jeg prøve at huske , når jeg laver strikkeprøver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da en nem måde at huske pinde tykkelsen på!

      Slet
  4. Smart huskemetode. Hvis man strikker strikkeprøver, man gemmer ... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er smart, Ellen. Og jeg gemmer strikkeprøverne. :-)

      Slet
  5. Så smart - og lidt sjovt også. Du skulle måske vurdere at blive detektiv eller noget. Utrolig grundig arbejde jeg bare misunder dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide den slags nemt og bekvemt ideer, Lone.
      Undrer mig over, at du synes forarbejdet er så besværligt; du strikker så fine ting!

      Slet
  6. Det var en genial huskeregel, den med hullerne og pindestørrelsen. Den må jeg skrive mig bag øret. Strikkeprøven kan vi ikke undvære.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig, Mona. Strikkeprøver er simpelthen et must... Og med huller i kanten er der ikke huller i hukommelsen ;-)

      Slet
  7. ja genialt, det er nemmere end Manillamærker, som jeg bruger, men man kan vel ikke strikke alt ind, fx skriver jeg også hvilket garn der er brugt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, Bodil... garntypen kan ikke lige noteres... med mindre man skriver med en tusch!
      Har overvejet at lægge bandarole og strikkeprøver i hver deres lomme/pose/lynlåspose.

      Slet
  8. Jeg ved ikke om du vidste det om "pinde-hullerne" før jeg var hos dig ? Men der talte vi om at det var noget af det jeg havde lært på Skals! Jeg bruger også altid den metode den er supersmart.
    Husk også at slå om pinden på runden før udtagningen så strammer raglansømmen på Bits ikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Som sagt har jeg huller i hukommelsen, Helle. Jeg kunne ikke huske, hvor hvor ideen kom fra, men god er den!
      Og tak for tippet. Det må efterprøves. Træls med stram raglan. Din trøje er bare så smuk.

      Slet
  9. Hej Anne.
    Jeg bruger en anden metode til at huske strikkeprøvernes fakta.Jeg køber meget frugt som ligger i plastbakker med hul i bunden og låget.Jeg klipper en firkant eller cirkel rundt hullet.Skriver på denne plastik-lap med waterproof pen et nummer ,pindestørrelse,garnets kvalitet og løbelængde. Fører en stump garn gennem hullet og via en hæklenål hæftet til strikkeprøven-slår en knude.Gemmer strikkeprøverne i en plastikboks med låg.Samtidigt bliver resultatet også indskrevet i en mappe på pc'en med yderligere oplysninger så som navnet på garnet,farvenummer,garnmærke o.s.v.Det er mere oplysende og samtidigt meget enkelt.

    Jeg bor i udlandet,men følger din blog hver dag.Du er meget inspirerende.Tak.

    Brit

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for ros til bloggen, Brit. Det varmer.
      Du er mere struktureret end jeg nogensinde har været. Mine strikkeprøver startede med at være en ukontrolleret bunke lapper i en pose. Så blev de revideret efter garn og kom i plastkasser med låg. Jeg har hovedsageligt strikke i supersoft. Men nu, hvor jeg har strikket med andre garner, ville jeg gerne sætte det i system. Om de ligefrm kommer i pc, ved jeg ikke, men det er inspirerende at læse om dit system på "lapperiet".

      Slet
  10. Super huskeregel. Tak for idéen. Der er mange måder at gøre det på. Jeg lægger mine i plastlommer sammen med notater.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er det ikke smart, Unni. Der er godt at dele ideer og læse om andre systemer.

      Slet
  11. Det var godt nok smart med "huske" huller. Har en stak strikkeprøver liggende og jeg kan ikke huske pind nr. Det kan jeg i fremtiden :-) Tak for tippet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... det er da nemt med huskehuller, Mette. Jeg var også træt af alle de prøver, jeg ikke kunne huske p nr på.

      Slet