onsdag den 11. januar 2017

For fuld damp!

Mit krøllede garn skulle rettes ud.
Jeg fik Erik til at hjælpe for at kunne filme, hvordan det ser ud...

Det er da fascinerende... Garnet bliver som nyt!
(selvom jeg stod i dampen og brillerne duggede... blev mine rynker ikke rettet ud!)

Fine glatte fed garn.
Det er bare at sætte garnvinde og krydsnøgleapparatet på bordet og så kører det rundt og rundt og.....


Det tog ikke ret lang tid....

Garn til en ny trøje....


Klar... Parat... Strik....

Jeg sysler med flere idéer... 
Har bare ikke besluttet mig.....

18 kommentarer:

  1. hej Anne,
    tak for videoen. Det er jo ren magi ! Det er lige før jeg overvejer at trævle et eller andet op, bare for at ha´ noget at lege med :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så sjovt at betragte, at jeg var nødt til at prøve med en video... det kan jo ikke forklares...
      Men at pille noget op ... er nok lidt for meget ;-)
      Garnglade hilsner Anne

      Slet
  2. Det er da fuldstændig fascinerende - ren magi, som Angelika siger.
    Jeg så videoen tre gange, bare fordi jeg var helt tryllebundet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er lige magisk hver gang, jeg står med garnet over damp!
      Lige så fantastisk, som da jeg så mor gøre det.... Man får jo meget viden med fra barnsben, ved at få lov at se hvordan den blev gjort...

      Slet
  3. Tænkte da også lige over, om der skulle ligge noget krøllet garn et sted :-) Så fascinerende at se!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rent legetøj for strikketosser! Tryllerylle og der er nyt garn ;-)

      Slet
  4. Hvor smart - ikke mere "genbrugsgarn" af udseende {;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo så nemt at få pænt garn ud af krøllerne! Og der er meget bedre at strikke med det dampede end med sådan en "telefonledning".

      Slet
  5. Ren magi Jeg må altså også prøve en dag, skal også ha fat i det der haspetræ, men øv det ikke lykkes med de rynker ....smilerynker

    SvarSlet
    Svar
    1. Hokus pokus! Du må prøve det.. Køb et haspetræ i medium (mit er small) Så er feddet større i omkreds og man skolder ikke fingrene så nemt!!!
      Ja... mærkeligt, at det ikke glattere smilerynkerne i samme arbejdsgang ;-)

      Slet
  6. Bare man har udstyret så kører det hele.
    Glæder mig til at se det nye resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal da ikke gå ned på udstyr! Jeg har samlet i mange år....
      Jeg ved ikke lige hvad jeg vil strikke af garnet... tænker...

      Slet
  7. For meget lang tid siden skrev du om blusen Peace fra Dale.Jeg har været i Norge hvor jeg så denne bluse i præcis samme blå farve som dit optrævlet garn.Den var meget flot-bedre end i sort og hvid.Det var måske en ide.
    m.v.h Brit

    SvarSlet
    Svar
    1. Peace er stadig på to do listen! Men den er i tyndt garn; p 2,5-3 og Agnes som jeg har dampet er til p 3,5-4.
      Tanken om Peace i petrol/turkis er inspirerende. Det vil jeg skrive bag øret. Og kigge efter garn til det projekt...

      Slet
  8. Fantastisk at se hvordan garnet retter sig ud i damp. En lækker farve!!! Godt du kan bruge det igen!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rent trylleri!
      Det er jo en af mine yndlingsfarver. Det skal da i brug😊

      Slet
  9. Det er et godt gammelt råd. Jeg husker jeg lærte af min mormor at vikle rundt om grydelåg og derefter dampe hen over en gryde kogende vand. Rådet holder endnu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De gamle dyder er stadig brugbare. Jeg kan godt lide processen med at genskabe garnet... selvom der da er ærgerligt at pille op, så er det værre at kassere🙈

      Slet