onsdag den 1. marts 2017

1. marts = forår?

Solstrejf fra morgen kunne godt give forårsfornemmelser.
Men sidst på formiddagen trak grå skyer igen gardinerne for...


Det pibler op derude.
Der er store knopper på buske og planter.

De er bristefærdige....

Det er fascinerende at gå tæt på...
Knopperne på min Viburnum (tror jeg nok!) ser ud til at have pels på endnu!

Jeg valgte at lege med mine mobilos.
Jeg har en Samsung Galaxy 6 og en iPhone 6S+
De er meget forskellige...!

Jeg har altid valgt mobil efter bedste kamera...
Undtagen med iPhone 6. Det var nysgerrighed efter at prøve det hypede produkt.

Der er fordele og ulemper ved begge systemer.
IPhone har en større skærm, som man hurtigt bliver glad for.
Samsung har widgets på brugerflade. Det gør det hurtigere at finde kalender mm.
Iphone har længere batteritid, som gør at det er den jeg har i lommen.

I dag fik jeg lyst til at sammenligne kameraerne til havefotos.

Farverne på deres billeder er ret forskellige...
Generelt synes jeg iPhone er mere naturtro, men idag var det Samsung, der ramte de farver jeg oplevede.

Iphone: 12 MP, f/2.2, 29mm, phase detection autofocus, OIS, dual-LED (dual tone) flash
Samsung: 16 MP, f/1.9, 28mm, OIS, autofocus, LED flash,

iPhone: 1/3" sensor size, 1.22 µm pixel size, geo-tagging, simultaneous 4K video and 8MP image recording, touch focus, face/smile detection, HDR (photo/panorama)
Samsung: 1/2.6" sensor size, 1.12 µm pixel size, geo-tagging, touch focus, face detection, Auto HDR, panorama

I dagligt brug er det blænden, der betyder mest for mig!
Dernæst antal pixel, da jeg gerne beskærer billeder.
Jeg bruger stort set ikke fotoshopredigering. 
Derfor vil jeg gerne have det bedst mulige billede i kassen!

Smag og behag er som bekendt forskellig og derfor kan de to x erantis være smukke hver for sig.


Jeg kan også godt lide makro fotos.
Det er Samsung jeg kommer tættest på med.
Og kan forstørre op...

Hasselblomsten er kun ca. 2mm og har en fantastisk flot farve.
Et overset tegn på forår....

De små uanselige blomster sidde lidt på afstand fra raklerne.

Raklerne ser også helt anderledes ud end forventet, når man kommer tæt på!

Nu regner det igen....

Men der er forår i min have!




6 kommentarer:

  1. Meget interessant at se sammenligningen mellem de to telefoner.
    Det eneste der irriterer mig ved Samsung er den korte batteritid, men det får mig altså ikke til at skifte til iPhone af den grund :-)
    Marts er bare ved at øve sig på foråret - det varer lige et par dage, før det bliver godt ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var faktisk lidt interessant at lege med de to mobilos.
      Det irriterer mig voldsomt at Samsung ikke er bedre på batteriet. At noget kan lynlades er jeg ligeglad med... den skal kunne bruges fuldt ud en hel dag!
      Måske jeg skal kigge på den nye gamle 3310? En hel måned!
      Men jeg vil nok savne det smarte...!
      Den kommende Samsung synes jeg ikke ser overvældende interessant ud... der skal noget mere til før indkøb...
      Det ender nok med iPhone og så et kompaktkamera!
      Marts er lige som en aperitif... skærper sulten!

      Slet
  2. Du er en sand forsker tror jeg Anne - det er med at huske at forår ikke kun er solskin, men totalt blandede bolcher vejrmæssigt, he he. Vidunderlige billeder er det nu engang. Og som du dog kæmper med din Marius - jeg ku nu godt lide larmen fra de røde prikker, men du skal selvfølgelig ha det som du vil :-) Det er trods alt din trøje ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror på at tage et valg ud fra et oplyst grundlag, Lene. Jeg kan lide at fotografere og så er det vigtigt, hvad jeg kan vride ud af mit kamera!
      Min have er et rod.. men jeg nyde de smukke elementer.
      Kæmper er et stort ord... jeg vil snarere sige, jeg leger med mulighederne. Jeg kan også godt lide larm, men jeg synes Marius er en klassiker, så det bliver kun til lidt støj med et par omgange med rødt øverst og en enkelt under borten.
      Overvejer lidt rødt ved halskanten.... ;-)

      Slet
  3. Så meget fryd for øjet - tusind tak

    SvarSlet