tirsdag den 14. marts 2017

Ny viden skal bruges!

Jeg har hvilet mig oven på turen til Ry...
Imens strikkede jeg lidt videre på den lille minitrøje.

Jeg vil ikke strikke den færdig.
Den vigtige viden ligger oven for ærmegabet!

Det er den fine udtagning på skulderbåndet og ærmekuplen der er omdrejningpunktet.

Måden at strikker skuldersømmen og ærmekuplen får det til at se ud, som om det er en MEGET skrå skulder og at ærmet nærmest starter som et pufærme.

Men når man tager trøjen på... eller som her trækker den hen over hånden.. kan man se, at det hele glattes ud og lægger sig pænt omkring "skulderen".

Skulderbåndet bliver lidt strammere end for/bagstykket, men det er kun med til at få det til at sidde pænt; som påsyet bånd i en tshirt.


Jeg har nærlæst opskriften og skrevet de fif ned, som jeg kunne huske!

Jeg fandt garn frem...
En kasse med SilkWool

En kasse med 225g Donegal Tweed købt hos Davidsen på Samsø strikkecamp og 150g supersoft.

Og en kasse med Coast. 200g af hver af de blå.



Jeg fandt et par bluser frem og målte dem op.

Jeg strikkede en prøve i Coast, da det er den jeg har tænkt mig at bruge først.


Halsudskæringen tegnede jeg ind i Excel; 8 og 10cm dyb, og en v-udskæring.

Nu er det så bare med at komme igang....

Men jeg vil gerne med til Strikkehygge på Biblioteket i aften...
Der er det mere velegnet med kludestrik!

13 kommentarer:

  1. Det bliver spændende med dit nye projekt. At se det udvikle sig. Jeg glæder mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også. Jeg gør mere ud af forarbejdet denne gang... og måske ender det med noget helt andet garn; jeg tager på tur til Håndarbejdsmessen i Middelfart😊 Jeg har også noget Cotton Wool fra Stoff og Stil liggende; det har en god struktur. Jeg strikker lige en prøve.....

      Slet
  2. Har Stof & Stil Cottonwool? Det må jeg da lige have kigget på, næste gang skal til Roskilde ...
    Og ja: Lærdom skal bruges ... If you don't use it, you'll lose it.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg købte to nøgler Cotton Wool sidst jeg var i Herning😊 Der er mere bomuld 75/25 og det er smukkere spundet end andre af den type. Løbelængde 50g/150m. P 3: 26x 38. Det kan jeg ikke få den ned på; jeg har 25 masker. Og vil lave en prøve med p 3,5. Synes det kan klare at blive løsere/ blødere.

      Slet
  3. Uha - havde jeg set det kursus, havde jeg også forsøgt at komme på det. Ser bare rigtigt godt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor ærgerligt at du ikke var med! Det var rigtigt godt at få nogle helt enkle udregningsteknikker. Nu skal det afprøves og leges med....

      Slet
  4. Det ser rigtig fint ud. Jeg er spændt på dine næste designs med dette ærme. Du får da noget ud af de kurser, du kommer på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide ideen med at strikke og forme på en gang. Og denne workshop gav gode redskaber til at bruge contiguous metoden.

      Slet
  5. Det er da nogle godt kurser, du går på, den skulder der ser altså rigtig god ud

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skyndte mig at melde mig til den workshop; det var lige mig! Og jeg er spændt på at bruge det... jeg har været lidt ambivalent mht garnvalg...

      Slet
  6. Hej Anne - vedr garncafe madsine så mener jeg sagtens det kan kombineres med en strikkerundtur. Du kan se på deres hjemmeside hvornår de har åbent - tirsdag og torsdag lukker de fx først kl 22. Sig det gerne til os hvis i vover jer nordpå - så må vi de om vi kan kombinere noget 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona. Det vil jeg da forske lidt mere i... og vende tilbage😊

      Slet