lørdag den 1. april 2017

Alene sammen med mange.... Isoleret af lyd!

At deltage i et selskab er at sende sanserne på overarbejde.
Det er bare svært at forklare andre, hvorfor man vælger sine fester, kurser, møder med omhu...
Jeg vil prøve sætte ord på her....

Mon ikke alle kender denne situation:
"Det er snevejr.
Sneen hvirvler mod ruden. Vejbanen er delvist udvisket. Lyden fra vinterdækkene og motorens summen fortæller om vejens beskaffenhed. GPS'en kommer med sine meldinger. Det er et kaos af indtryk.
Øjnene afsøger konstant omgivelserne for pejlemærker, kendte steder, skilte... Kroppen er anspændt af agtpågivenhed, øjnene svier af at stirre ud gennem snefnuggenes hvirvlende dans. Trætheden indfinder sig og det bliver svært at holde koncentrationen og fokus på kørslen.
Selv med en god bil, vinterdæk, hjælpemidler som GPS er det en anstrengende oplevelse at færdes derude og man bliver træt både fysisk og mentalt af koncentration og anspændelse."


Så er der inviteret til en fest i familien...
"Vi ankommer til selskabet, hvor stemmerne fra festdeltagerne hvirvler ud fra dørene til lokalet, hvor bordene står dækket og musikanlægget sørger for stemningen....
Lydene fra glade menneskers konversation blandes med musik, klirrende glas, bestik, porcelæn, stolenes skraben mod gulvet, trinene fra damernes høje hæle på vej til buffeten....
Høreapparater og den eksterne mikrofon sender lydbilledet videre.. ufiltreret.
Festlydene slører samtalen blandt de omkringsiddende, den dæmpede hyggebelysning vanskeliggør mundaflæsning.
Øjnene afsøger konstant omgivelserne for pejlemærker, ørerne anspændes for at opfange kendte stemmer, emner i samtalen. Kroppen er anspændt af agtpågivenhed. I løbet af aftenen vil spændingerne give hovedpine, øjnene begynde at svie af at stirre på ansigterne omkring bordet. Trætheden indfinder sig og det bliver svært at holde koncentrationen og fokus ved samtalen.
Man opgiver at konversere....
Man sidder alene ... sammen med mange. Isoleret af lyd!"

Selv udhvilet, med høreapparater og evt. en ekstern mikrofon er det en anstrengende oplevelse at være til fest og man bliver træt både fysisk og mentalt af koncentration og anspændelse.
Lydbombardementet til festen er som snefnuggenes kaotiske hvirvel foran bilen. Det er umuligt at sortere i indtrykkene, man kan ikke orientere sig. Man bliver overvældet af træthed af begge dele.

Det er enormt ressourcekrævende at have sanserne på overarbejde.

Høresansen hviler aldrig. Energiforbruget kan sammenlignes med at der er hul i benzintanken; pludselig er tanken tom. Man er kørt træt.
At man bliver træt af at køre kan alle vist forstå... men at man bliver træt af at høre?? Nej, vel?

Men som jeg viste i et tidligere indlæg, er det at høre, definere, forstå, en sammensat proces, der optager en stor del af opmærksomheden.
Med nedsat hørelse, øges koncentrationen for at få det hele med og man er konstant agtpågivende over for omverdenen. Man kan høre noget, men ikke sortere alt det , der kommer ind i øregangene...
Derfor bliver man træt. Hjernetræt!

Hvis I kender nogen, der ofte fravælger familiefesterne, at gå i byen, ophold i personalerummet, kaffestuen eller lignende... så er det måske ikke, fordi de er asociale, men fordi det koster for meget at være social.
Jeg vil gerne være sammen med mennesker, men jeg kan ikke lide følelsen af at sidde isoleret. Jeg kan heller ikke lide oplevelsen af at blokere for samtaler, fordi jeg tilfældigvis sidder der og er døv til den ene side og ikke hører godt til den anden side! Det er så akavet!!!
Jeg vil hellere  mødes i roligere omgivelser og med færre rundt om bordet!

18 kommentarer:

  1. Lyder som noget jeg kender (af andre årsager) det hamrende svært at forklare, men jeg tror din forklaring vil vække forståelse hos mange. Godt gået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Udfordringerne er de samme uanset om det er er pga. høretab eller koncentrationsproblemer af andre årsager.
      Jeg håber forklaringen kan bruges af andre... Jeg har selv brugt den mange gange. Man kan jo ikke vide, hvordan andre oplever en fest, men man kan forsøge at forstå, hvorfor jeg tager tidligt hjem, fravælger julefrokosten etc.

      Slet
    2. Jep næste gang kan jeg bare spørger om de har prøvet at køre i kraftigt snevejr 👌 tak

      Slet
  2. Og af samme grund hader jeg "hyggepianister" som bare laver endnu mere støj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være en udfordring! Især hvis man af misforstået hensyn, er blevet placeret tæt på musikken.
      Jeg prøver at sidde længst væk og med ryggen til!

      Slet
  3. Jeg kan sådan set godt forstå det, men det må også være svært at vælge familiefesterne helt fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg deltager i familiefesterne... og betale prisen bagefter. Jeg vil jo så gerne, men efter 2 timer er jeg klar til at køre hjem. Med alderen er min "udetid" blevet kortere!
      Jeg tager også til Fiberfest, workshops... men tager hurtigt hjem.
      Som TR var jeg på kurser, men valgte festen fra.
      På arbejdet blev julefrokost mm. fravalgt.
      Det er rigtigt ærgerligt, for jeg har ikke samme mulighed for at skabe relationer til kolleger mm. som hørende. Det sociale "klister" det ligger i small talk i kaffestuen, i korridorerne osv. går jeg glip af.
      Dels fordi jeg ikke kan følge med, dels fordi jeg prioriterer de vigtigste møder/begivenheder.
      Indlægget er min historie, men den er også skrevet på opfordring fra netværket, der synes, det er så svært at forklare, hvordan de har det.

      Slet
  4. Rigtig godt skrevet og tusind tak fordi du gør det, jeg tror der er rigtig mange (inklusiv mig) som kan nikke genkendende til det. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ... og velbekomme. Håber det kan gøre det nemmere at forstå hinanden i de sociale sammenhænge....

      Slet
  5. Så godt skrevet ! Respekt
    Skønt at få det forklaret så godt.
    Jeg har i dag været til fødselsdags fest og svigermor havde høreapp så jeg var opmærksom på hendes udfordring udfra dine tidl indlæg.
    Jeg er også meget sensitiv mht unødig støj og forstår heller ikke den høje baggrunds musik (som andre syntes hygger, det larmer syntes jeg )
    Vi ses om snart face to face, blir bare så hyggeligt, glæder mig til at se dig
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Helle. Støj generer mange, men den moderne hverdag er fyldt med indtryk, både syns og høre..
      Problemet med BAGGRUNDSmusik er, at det oftest er for højlydt til at holde sig i baggrunden!
      Vi ses lige om snart😊 Glæder mig. Knus.

      Slet
  6. Hvor er det en god beskrivelse. Håber nogle af dem der ikke forstår dit afbud, nu kan fornemme hvorfor.
    Jeg har gennem det meste af mit liv foretrukket mindre selskaber, 4 pers., bliver vi 6 kan det blive for meget. Og nu efter diagnosen kronisk udbrændt efter flere gange nede med stress, er dette blevet meget mere udpræget.
    Jeg kan være til arrangementer/fester med mange mennesker, kun nydt vand, te og ingen alkohol, og have tømmermænd dagen derpå. Mindst lige så mange tømmermænd, som havde jeg "drukket mig i hegnet".
    Derfor vælger jeg også arrangementer efter omhu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg håber beskrivelsen kan hjælpe mange... både til at sætte ord på for sig selv og til at forklare for andre.
      Jeg har også holdt mig til små grupper. Og efter min stress, og derefter tinnitus/Meniere er det blevet endnu højere prioriteret. Før blev jeg bare "hjernetræt" og skulle sove mere, men nu har jeg fysisik følger efter fest mm i stil med dine tømmermænd.
      Jeg er glad for at være uden for arbejdsmarkedet. Det har givet ro til at være syg, når det rammer og muligheden for at nyde de gode dage fuldt ud.

      Slet
  7. Det er en rigtig god beskrivelse, Anne og den viser også det dilemma, man står i, når man er nødt til at vælge til og fra - også i forhold til familiefesterne. Der skal betales en pris hver gang. Min yngste søn er kronisk syg og han står i samme dilemma - jeg kan sagtens forstå det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene. Det er et dilemma uanset årsagen. Og der er ikke nogen nem løsning.... Jeg prøver at vælge det, der giver mig størst glæde og så "holder jeg fri" dagen efter. Heldigvis får jeg en god støtte fra mand og børn. Og jeg tror din søn også får støtte fra sin familie! Det er bare så vigtigt med en god backup.

      Slet
  8. Din beskrivelse er fantastisk godt ramt. Hilsen fra en meniere-ramt, dog endnu ikke med høreapparat �� / Inga B. Hansen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Inga. Håber det varer længe før der er behov for høreapparater. Mit høretab er medfødt, ikke en følge af meniere.

      Slet