tirsdag den 18. april 2017

At demontere og så delmontere igen!

Jeg valgte at starte på tilpasningen af den røde trøje...

Målte ud og riede for at bedømme, hvor "snittet skulle lægges".
Der kom flere ritråde... for hver gang jeg målte var det forskudt....

Til sidst gik det op for mig, at skulderpartiet var uens fordelt med ca. 2 cm!

Nå!
Så blev det målt ud igen...
I let a-facon; så den kan passe.

Jeg pillede ærmerne af.
De var monteret med den klassiske strikkede belægning hen over klippekanten.

Belægningen skulle pilles op og ærmet lukkes af uden, for jeg vil sy et satinbånd hen over klippekanten på kroppen/bolen. Så er det ikke så tykt..
Og så kunne garnet fra belægningen bruges til at forlænge ærmet med i den anden ende!

Jeg vævede en wire ind i kanten over borten....

Med wiren sat ind kunne jeg bare pille op og så strikke og lukke af.

Lige over ribborten havde jeg også sat en wire ind.

Her skulle der så trækkes en tråd ud for at skille ribben fra ærmet.


Ærmet skal gøres smallere.
Så passer målene bedre til en slank dame...

Jeg kan ikke lide at have en søm ind mod håndleddet, derfor har jeg valgt både at forlænge ærmet og at strikke en ny rib på en gang.

Der syes en zig zag søm og klippes af...
Ærmet blev syet sammen med madrassting.

Og så kunne jeg begynde at strikke ærmet længere og derefter ribbort.

Den blev i øvrigt lukket af med elastisk aflukning.

6 kommentarer:

  1. Det ser godt nok proff. Ud, dejligt med din forklarende beskrivelse. Det bliver en helt ny trøje :-) jeg har strikket en der " bare" er lidt for lang. Måske det giver mig mod på at afkorte.... må jeg spørge dig til råds, hvis jeg kommer igang?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Hanne. Det er jo egentlig bare en form for monteringsarbejde! Selvfølgelig må du spørge😊😊

      Slet
  2. Det er et smukt og meget veludført monteringsarbejde. Netop monteringen volder rigtig mange af os problemer - og denneher forekommer mig avanceret og dygtigt udført. Flot trøje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også se rundt i blogland, at montering er en opgave der udskydes... næsten hades!
      Det synes jeg er synd. For en pæn montering giver lige det sidste stjernedrys til det store arbejde folk har lagt i strikkeprojektet.
      Øvelse, tålmodighed og lidt studie i tekniske muligheder mht. sting og syninger og så er man godt på vej.
      Der er jo et par generationer, som ikke har lært det hjemme hos mor!
      Tak, jeg vil gerne give en smuk norsk trøje et nyt liv.

      Slet
  3. Jeg fik noget med hjemmefra mht. montering, færdiggørelse af projekter. Jeg måtte aldrig lade det ligge og vente, så der blev fæstnet undervejs. Om det var brodderi, strik eller andet håndarbejde. Må så lige indrømme opskrifterne blev fulgt, strikkeprøven blev lavet, det var her valget af strikkepinde blev valgt, så var det kun længden på bolden, ærmerne der blev justeret, i forhold til opskriften, og der var ingen leg i forhold til opskrift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også hjemmefra mine monteringsprincipper kommer fra. Og den gang vi lærte håndarbejde fulgte man opskrifterne og metoderne... Det er først efter hønsestrik epoken der kom fri leg ind over håndarbejdet.
      I dag synes jeg det er spændende at afprøve egne ideer... Man kan jo altid pilleop igen... undtaget hvis det er klippet op!

      Slet