søndag den 11. juni 2017

Boxen og Flammen. Sækkepiber og bøf.

Eriks Fars-dags-gave var en tur i Boxen til Music show Scotland.


Hele turneorganistionen har base i Holland...Der var også en dansker blandt musikerne...

Although the bagpipe is usually known as a pure Scottish instrument, it isn’t Scottish at all! In Scotland this instrument has although manifested itself through the years as Scottish culture. 
Den har en lang historie....
Ved indgangen stod disse tre herrer og blev fotograferet... og gerne sammen med publikummerne...

Jeg ved ikke lige, hvad herren ude til højre står og spekulerer på...
Og skotterne ser også ud til at stikke hovederne sammen....

Boxen er stor...
Music Show Scotland udspiller sig foran en 12 meter høj og 70 meter bred slotskulisse. 
Music Show Scotland er en af verdens største, skotske musikproduktioner.
Slotskulissen, som showet tager udgangspunkt i, er så stor, at der skal otte lastbiler til udelukkende at transportere de mange tons træ og stål, som kulissen er opbygget af.
Showet kan begynde...


The Highland Valley Castle gets an additional attraction because of a mega-lightshow and special effects. For each show, hundreds of lighting, spots, moving heads, smoke and pyro techniques are used, to create that special feeling.
Konferencieren var faktisk tysker.. fra Bayern!
Han havde været udstationeret på Karup i to år af to gange i halvfjerdserne og lærte dansk...

Han talte et nydeligt dansk med en fin accent:
Afsløret, når han sagde "øjropa" og ikke "ævropa"...

Der er noget majestætisk over et stor orkester, der kommer marcherende på den specielle måde...

Jeg kan ikke høre diskante lyde. Så melodien bliver væk...
Men oplevelsen af trommer, undertoner fra sækkepiberne og hele showet er en fornøjelse...

Der var også sang..
Violiner, pennywhistle, rock guitar gav sammen med kor og resten af orkestret en flot lydkulisse.
Music Show Scotland brings its own sound equipment. With its capacity of 30.000 watt, 40 microphones, instruments, in-ear-systems, monitors, 1500 meters of cable and 90 meters of multi cable the sound equipment is complete. 

Skotsk sværddans...

(zoom og blænde 2,8)

Og irsk step...
Lord of the dance...

Jeg er glad for mit kamera; Canon G7X M2
Jeg er godt tilfreds med de billeder, jeg har taget.
Uden blitz (som ikke hjælper på de afstande). Både uden og med 4x zoom; blænde 1,8 -2,8
Jeg har beskåret billederne og synes stadig, billedkvaliteten en god.
Klik billederne større og kig..

Dirigenten var en rigtig showman.
Han dirigerede både sangere, orkstre og publikum...
Han havde musik i kroppen...stod og vippede med på rytmen..


Meget visuel lyddæmpning...

Jeg fik kig på det imponerende skæg...
Lige romanernes billede af en klanhøvding!
(4x zoom og beskåret. Uden zoom på næste billede; kun skåret "hovederne væk i bunden af billedet)

Der er 220 med på en turné:
How do you provide more than 200 musicians and employees of the Music Show Scotland with food and drinks? With our own mobile gastronomy kitchen! Which also provides the people of our construction team for four days with breakfast, lunch and dinner.


Notat:
Det var en god oplevelse! Lyden var høj, til tider meget høj... Men jeg oplevede aldrig ubehag.
Deres lydanlæg var bare godt. Lyden af guitar var fed. Pennywhistle var sprød.
Jeg var overrasket, fordi det er første musiktur med de nye høreapparater.

Fra Boxen gik turen ind til Flammen.
Lidt besværligt at finde en P-plads for der var Triathlon i byen: Mens vi sad og nød maden, kunne vi se løberne på vej op ad Søndergade...

Vi har ikke besøgt Flammen før.
God og venlig betjening informerede om konceptet og hvor hvad var. Og så kunne vi bare gå i gang...

Lækker sprød, frisk salat buffet,
Godt brød til forretterne,
Mange kartoffelvariationer til de forskellige kødtyper vi fik skåret ud efter ønske...

Holdnuop vi blev mætte!

Notat:
Flammen var OGSÅ en god oplevelse, fordi der var et behageligt lydniveau.
Indrettet i flere rum. Med rumdelere.
Og med akustikplader, trægulve... trækævler stablet op i vinduerne skabte både stemning og bedre lydfordeling.

Hjem og slå mave... og tænke på alle de gode oplevelser og indtryk!


12 kommentarer:

  1. Enig: Det er et rigtig godt kamera, du har købt. Hvis du kan beskære så meget digitalt, så har billederne en god opløsning.
    Vi har også en 'Flammen' i Næstved - ku' være man skulle aflægge den et besøg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er rigtig glad for, at jeg prioriterede blænde OG 1" sensor. Jeg er alligevel overrasket over, at det blev så godt. Det har har taget gode billeder i auto og P indstillingerne... jeg er ikke kommet ud i finere pilfingereksperimenter med indstillingerne.
      Indtil videre har jeg kun savnet de 30x zoom til at fange fuglene ved foderbrædtet.
      Vi fik et positivt indtryk af Flammen. Det er ikke højere gastronomi, men gode råvarer og godt udvalg, så man kan vælge efter smag... og appetit!

      Slet
  2. Ja, det er fine billeder, du får ud af det, Anne og sikke nogle oplevelser, du har haft her på det sidste - spændende at høre om både orkester og Flammen :-) Og så kan jeg jo se, at du har nået at opleve nogle af de rigtigt gode ting i Aalborg (åh Penny Lane - alt for længe siden, jeg har været der) og sikke skønne blå garner, du fik fat i :-) Ha en dejlig søndag aften :-) Forhåbentlig med benene oppe og et godt strikketøj i hænderne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så glad for at mit nye kamera gav så gode billeder.
      Det har været dage fyldt med indtryk.... Og hvor har jeg nydt det intenst!
      Aalborg er min by.. Der er hyggeligt og mange skønne steder. Penny Lane var første (og ikke sidste) gang.
      Nemlig... masser af blå garn... glæder mig til at arbejde med det.
      Søndag aften er med strik og benene oppe på skamlen.. og en kop kaffe ved siden af.
      God søndag aften til dig også... måske på samme vis?

      Slet
  3. Endnu en spændende oplevelse - og en super fars dags gave :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg føler mig priviligeret. Det var en succes med den gave! Vi nød begge oplevelsen fuldt ud.

      Slet
  4. Anne!!!
    NU må du fortælle, om jeg har forstået dig rigtigt!!
    Gik du og dit selskab virkelig på Flammen efter det skotske show i Boxen?! Det har da været en gedigen gang natmad! Vi var også i Boxen, og det faldt os godt nok ikke ind at spise oven på den omgang - vi havde dog indtaget en let anretning forinden - og jeg mener let.😉
    Det var en festlig aften - dirigenten tog stikket hjem!
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... vi gik på Flammen efter forestillingen!
      For vi var til eftermiddags showet😁😁😆
      Havde det været om aftenen, så ville vi have kørt lige hjem bagefter!
      Det var en flot forestilling og dirigenten var en show i sig selv😍

      Slet
  5. Nåååh!!!!!
    Så forstår jeg bedre!😊Jeg var ikke klar over, der også var forestilling om eftermiddagen.
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. 😃😃 Jeg tror, det var en ekstraforestilling! De kommer forresten igen næste år...

      Slet
  6. Boxen er stor, meget stor. Har været der til flere forskellige arrangementer, både håndbold, svømning, Super Cross og musik arrangementer, så på den måde har jeg set hvad den kan rumme af forskelligheder. Min yngstedatter var nummerpige til Super Cross, det udløste en fribillet til moderen, ville aldrig selv betale ;-)
    Har ikke været på Flammen for at spise endnu, vil så gerne, og dine anbefalinger styrker interessen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er imponeret af Boxen... den opleves ikke som så enorm... Jeg vil gerne til andre arrangementer, hvis der kommer noget af interesse.
      Vi var godt tilfredse med besøget hos Flammen.

      Slet