fredag den 21. juli 2017

Jeg kan savne 30x zoooom...

Lad det være sagt med det samme: Jeg er mega glad for mit Canon G7X MII
Den lysfølsomhed, der er i kameraet kombineret med 1" sensor, er bare perfekt til det meste.

Men der er liiige den med foderbrædtet og fuglene...
Som  idag, hvor Spætmejsen dukkede op igen.

3,4x zoom
Tættere på giver grynede billeder...
Her er jeg ude i digital zoom...

Men man kan dog se, at Spætmejsen tilsyneladende bruger spættens huller til at ordne solsikkekernerne i.

Bare for at vise, hvad mit kamera kan klare, er her et billede uden zoom.


Med 3,4x Zoom

Og helt ude i det digitale...

Erik prøvede også med sit Canon Eos 550D og 135mm zoom.....

Men det var da ikke væsentligt bedre!!

Og mulighed for beskæring heller ikke så meget bedre.

1. forsøg...



2. forsøg

I hvert fald ikke så meget bedre, at jeg vil bytte!
Jeg gider ikke slæbe på det tunge og klodsede udstyr.
Mit lille Canon G7X MII kombineret med mobilkameraet er stadig den bedste kombi for mig...

Jeg vil dog gerne have en iPhone 7+ med et bedre kamera...
Mon ikke der snart kommer en ny model på markedet, så jeg kan købe et brugt til rimelige penge???
Jeg håber....

12 kommentarer:

  1. Den er sjov den lille spætmejse. Je man kan jo altid ønske sig bedre kamera, jeg synes bare det er nemmest med telefonen som som regel er i nærheden.
    Jeg nyder dagligt spætmejsen 2 m fra mit køkkenvindue hvor fedtekuglerne hænger, så jeg klarer mig uden zoom. Og alle de små mejseunger er altså også sjove at betragte.
    Fuglene her i byen er langt mere rolige end da vi boede på landet, vi kan komme meget tættere på dem. Mon ikke det er fordi der ikke er så mange rovfugle, det tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har også meget morskab af fuglene ved foderpladsen, Hanne. Ungerne af spurve, mejser, solsorte, grønsisken, dompap, bogfinker... med hver deres karakteristika og personality😃
      Jeg tror mere på at de er vant til os og vores gøremål. Der er også rovfugle i byen, her kommer spurvehøgen forbi og kattene lusker omkring.
      Men vi kan sidde på terrassen og kigge uden fuglene flyver væk...

      Slet
  2. Tak Anne! Hvordan klarer skærmen sig i stærkt sollys? Det er nemlig min største bekymring

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Susanne. Skærmen fungerer godt. Den kan jo vippes både op og ned, så man kan som regel sagtens se, hvad der er på skærmen😃

      Slet
  3. 30 x zoom er en god kikkert :-)
    Jeg kunne heller ikke drømme om at slæbe rundt med et kæmpe kamera, som Allan gør. Jeg er vældig glad for mit, snart gamle, Lumix med 30 x zoom. Jeg har det også altid på mig. Mit kamera i telefonen bruger jeg stort set aldrig,

    SvarSlet
    Svar
    1. Lumix er et dejligt lille kamera. Jeg sendte mit videre til sønnen, da jeg længe havde ønsket bedre lysfølsomhed og større sensor. Desværre følger der ikke en stor zoom med de to faktorer😧
      De 3,4 på Canon er generelt ok... og fordelene ved lys og sensor er så store, at jeg ikke fortryder😉
      Mobilen er altid i lommen og ofte i brug!

      Slet
  4. Åh engang så vil jeg også...... Det er bare så langt nede på listen over det jeg står lige og ikke kan leve foruden. (hihi)
    Dejligt med lidt leg, blive klogere, for måske kan jeg gøre sådan i stedet for, eller hvad nu med sådan. Du ved nu hvad du ikke skal gøre.
    Tak for at være med på sidelinjen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man må jo prioritere😉
      Jeg er stadig igang med at lære kameraets muligheder at kender. Jo bedre man kender sit grej, jo mere får man ud af det. Og jeg kan godt lide at lege....

      Slet
  5. Hvorfor kan man ikke bare få det hele? De er så dygtige til alt muligt, de kan flyve ud af solsystemet, og de kan fremstille nanofibre på størrelse med molekyler, men at lave en stor sensor, ekstrem blænde og 100 x zoom i et kamera, der kan være i en lomme - det kan de ikke finde ud af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, Ellen.. hvorfor er det ikke opfundet endnu???🤔 Der er så mange andre fysiske fakta, der er blevet omgået med teknik... så kan den omregningsfaktor mellem sensor og Zoom vel også fikses😉

      Slet
  6. Det er også sådan nogle super flotte billeder du tager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mona😃 Jeg kan godt lide at lege med kameraerne.. og der er så mange smukke motiver.. bare man har åbne øjne😉

      Slet