søndag den 16. juli 2017

Må jeg præsentere: Åsemors kofte. Design; Sidsel Høivik.

 Min norske veninde kom med dette strikkekit fra Sidsel Høivik.
Sidsel Høivik har også skrevet et par bøger,. De kan lånes på biblioteket: "Lekre masker og lekne sting" og "Vakker strikk til alle årstider".

Tradition med en twist.
Og mange nye detaljer.

Det har været en spændende proces at strikke denne smukke kofte.


Jeg har fulgt opskriften hele vejen...
Og lært en masse...

Det eneste jeg har gjort anderledes, var at skifte til p 4 i mønsterstrikket for at holde strikkefastheden.

Det er et elegant snit.

Let taljeret.

Koften sidder godt til.
Og spillet mellem de modsatte mønster/bundfarver i forside og ærmer/ryg er en anderledes detalje.

Ærmegabet med buet aflukning og ærmets kuppel gav en fin pasform.

Halsudskæring har en god facon.

Det sidder flot over skuldrene

De fine detaljer med en ombukket kant til at skjule klippekanterne og derefter hæklede kanter til knapper og knaphuller giver en god formstabil kant.

Pyntekanter med kontrastfarver giver en smuk finish til koften.


Silkebåndet og knapperne i forskellige nuancer og giver det sidste guldstøv!




Nu venter jeg bare på at kunne aflevere koften til dens ejer...

Og strikke noget af det lækre garn jeg købte i Skive... og Aalborg...

Nåh, nej... jeg har lige en opgave mere, før hun kommer efter sine trøjer...
Den grå genser skulle også gøres mindre...

19 kommentarer:

  1. Tillykke med det flotte resultat af det store arbejde. Det lyder som om, du har nydt hele processen både med selve strikningen men også det omfattende monteringsarbejde! Jeg var spændt på at se, hvordan de hæklede rækker ville passe ind i trøjen, men det er jo perfekt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Inger. Ja, da først jeg kom på p 4 så strikkefastheden passede... Så kørte det bare. Og var en fornøjelse at strikke. Montering er sjovt når design og pasform er god. Og det ny detaljer var inspirerende at lave. De hæklede finesser er godt tænkt!

      Slet
  2. Den er simpelthen utrolig flot! Stor ros til både designer og strikker :-) Skal du ikke strikke en til dig selv også?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen... på vegne af begge involverede ;-)
      Jeg vil gerne strikke en kofte med de skønne detaljer... Jeg skal vist låne bøgerne igen!

      Slet
  3. Hvor er den blevet flot og selv om jeg er dygtig til at montere, er der masser af inspiration til at gøre det endnu flottere. Tak for det :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Anne. Montering er kronen på værket. Og det er skønt at få nye teknikker lært. God fornøjelse med næste projekt.

      Slet
  4. Hvor er den bare smuk. Din veninde er heldig 😀👍🏻

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mette. Det er win win. Hun får koften og jeg havde fornøjelsen! Og fik en masse nyt ind i strikke"biblioteket".

      Slet
  5. Smuk smuk og tak for de fine nærbilleder og tekst. Sidsel H. Laver nogle fantastiske modeller. Var heldig at vinde et Kit sidste år og nej ikke strikket endnu 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og velbekomme, Mariann. Nu må du da kaste dig over dit kit og stirkke løs....
      Ja, Sidsel H. har designet nogle smukke modeller. En fin blanding af tradition og fornyelse.

      Slet
  6. Den er simpelthen bare helt utrolig flot, Anne!! Sikke et vidunderligt arbejde!!! For en heldig veninde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Lone. Det er jo et skønt design og min veninde glæder sig til at tage koften i brug😃

      Slet
  7. Hvor er den bare lækker. En dejlig opgave, hvor du har lært noget nyt som du kan tage med videre til de projekter hvor du selv er den kreative med opskrifterne.
    Dejligt du har så mange andre gode ting liggende, udover den grå genser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karin. Det er så givtigt med et god design med spændende detaljer. Det giver mod på nye ideer!
      Og der er jo projekter der venter...
      Den grå skal lige afsluttes...
      Sommeren har været mest til strik og trøjer🙄

      Slet
  8. Så smuk. Flot arbejde - det må være en ganske særlig veninde der får sådan en gave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Hanne. Ja, vi har et godt samspil omkring norske strikkeprojekter. Det er så hyggeligt.

      Slet
  9. Så flot. jeg har med stor beundring nydt dine fotos. jeg er selv i gang med den og har haft stor glæde af din super gode forklaring. nu er jeg kommet til silkebåndet og er meget i tvivl om jeg bør vaske den før påsyning og om jeg skal sy i hånden eller på maskinen, hvad har du gjort.?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak😀 Det er så smukt et design og en fornøjelse at strikke.
      I foregående indlæg - 15.7.- kan du se at jeg har sat båndet på med mange nåle og derefter syet det på i hånden. Jeg har ikke vasket inden.
      God fornøjelse med din kofte.

      Slet