søndag den 8. oktober 2017

På tur igen!

Vi nød at komme af sted...
Vi nød solskinnet...
Vi nød samværet...

Vi kørte til Blicheregnes Museum i Thorning.
Vi havde nær ikke fået en P-plads.. for Vivian Høxbro præsenterede sin nye bog på museet... og stuen var proppet med strikkende kvinder...
- Nå ja... Bogen er skrevet på ønskesedlen.
Der var både historie, teknikker, stjernemønstre og trøjemønstre i en smukt sammensat bog.

Mor og jeg nød de smukke broderier i jubilæumsudstillingen fra Håndarbejdets Fremme.
Med lidt samarbejde omkring trappetrin og rollator kom mor fint omkring.

De smukke broderier fra museumsafdelingen blev nærstuderet.

De var helt tyndslidte.
Fantastiske arbejder...med mange teknikker i hver stykke.

(beklager genskinnet i glasset)

Udstillingen var delt op til "tidslommer"

Det var spændende at se, hvordan design udviklede sig over årene...

De gamle nakker er jeg så fascineret af!

Men det moderne uldbroderi er også smukt.

Disse puder er spændende; dels de mange mønstre og dels med den helt enkle teknik.

De moderne broderier er mere farvestrålende..

En finurlig sammensætning

Håndarbejdets fremme har en lang historie...
som det ses af de mange årshæfter.

Efter nytår kommer udstillingen til Greve Museum.

12 kommentarer:

  1. hej Anne,
    dejligt at du kan få din mor med på sådanne udflugter.

    mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har altid nydt at tage på tur sammen, Angelika. Fælles glæde over håndarbejde eller naturen eller...
      Nu skal vi lige tage højde for tilgængeligheden... Men kan rollatoren komme ind, så kan vi også😉

      Slet
  2. Det ser ud som en spændende udstilling, dejligt at se, at du fik din mor med. Det kan godt være lidt svært med rollator, det er ikke allesteder der er lige egnede, men der findes næsten altid en løsning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en dejlig udstilling, Marianne. Lidt mindre end forventet, men det der var udstillet var absolut seværdigt.
      Ja, tilgængelighed er blevet et vilkår. Men med samarbejde om trappetrinene gik det. Vi kendte stedet og vidste, at var vi bare kommet ind, så kunne mor komme omkring uden problemer.

      Slet
  3. Det ser rigtig interessant ud - tak for oplysningen om ankomsten til Greve Museum. Nu må jeg så bare håbe, at jeg husker at tjekke, hvornår den er der og så komme afsted!

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay - det stod der jo så i dit link. Så er det kun om at få lavet en aftale med mig selv :-)

      Slet
    2. Det er bestemt en tur værd, Ellen.
      Sæt en reminder i kalenderen✔ så du ikke glemmer din aftale med dig 😉

      Slet
    3. Underligt...Har prøvet at skrive svar på iphone/ipad, men de forsvandt bare! Nu skriver jeg på min Samsung... og de går igennem🤔🤔🤔

      Slet
  4. Nej hvor sjovt at se. Håndarbejdet har jeg ikke fra fremmede. Agehynden på det øverste billede, har jeg et eksemåplar af hængende i min entré - syet af min mor :-D
    I mine gemmer har jeg også en guldnakke - syet af min oldemor :-D
    At det er min oldemor, som har syet den, har jeg resoneret mig frem til.
    Guld/sølv nakkerne var et statussymbol for de rige bønderkoner i trekantsområdet. Men min oldemor var en fattig indsidderkone og derfor mener jeg, at hun har været huekone :-D
    Nu vil jeg holde øje med, hvornår udstillingen kommer til Greve :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. En spændende historie og dejlige skatte at have i gemmerne...
      Håber du kommer til Greve og ser udstillingen der... det vil du helt sikkert nyde.

      Slet
  5. Hvor er det dejligt, at din mor er nået så langt efter sit fald.
    Jeg har fulgt dit link til Greve. Det var nyt for mig, jeg har aldrig hørt om det museum, men nu er det noteret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så glad for, at hun næsten er selvhjulpen igen. Hun nyder at være fri og uafhængig af hjemmepleje.
      Og hun nød at komme hjemmefra... på tur for første gang siden operationen.
      Håber du får set udstillingen i Greve. Den er en tur værd.

      Slet