lørdag den 20. oktober 2018

Strikketid...

I pauserne er strikketøjet fremme.

Jeg er blevet færdig med et sødt sæt til lille Sonja.
Bukserne skal forsynes med et par knapper ., så er de helt færdige.


Der var 3 nøgler garn til overs; jeg havde købt et ekstra for en sikkerheds skyld.
Men Drop Baby Merino rækker langt!


De sidste nøgle skulle så bruges til en trøje.

Farverne er svære at ramme; det er en støvet lilla/rosa.

Nu glæder jeg mig til at aflevere det.. Så det kan komme i brug... Små mennesker bliver store alt for hurtigt!

Jeg er med i Strikkebootcamp igen.
Jeg prøver indædt at oparbejde en lyst til at strikke sokker...
Det er jo et perfekt venteværelseprojekt..
Men ihhhh... det er k.e.d.e.l.i.g.t.

Skaft; 16 cm rib ...gab!
Hælen.. jubii, nu sker der noget!
Foden glat rundt og rundt og rundt...
Endelig når man ned til tåen og kan se en ende på sokkemaraton... på sok 1!

Jeg bliver vist aldrig begejstret sokkestrikker!

Til gengæld har jeg fået gang i det kreative igen...

Et projekt der har rumlet i flere år, lige som Japansjalet, er ved at dukke frem.

Excel er i brug...
Der skal strikkes prøver og regnes efter...

Jeg glæder mig til at arbejde med det.

Ind i mellem projektudregninger strikker jeg videre på mors kofte, Rygja.
Nu er jeg kommet i gang med bolen/kroppen.


8 kommentarer:

  1. Hvilke lækkerier du der har fået af pindene og der er med garanti en der bliver glad. Og lige om lidt er det nummeret større du skal i gang med. Allerede næste år, kan du nøjes med 1 sæt til vinteren. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karin😊 Det burde være stort nok,; det passer med målene i opskriften. Men børn er bare forskellige ..
      Det er sjovt at strikke supplement til den unge dames garderobe. 🧣🧤👕

      Slet
  2. hej Anne,
    det er et dejligt sæt du har strikket til Sonja og ja, afsted med det inden hun er vokset ud af det :-)
    Med hensyn til sokker har jeg der på samme måde. Hæl og tå er ok, men resten...gab... Jeg har besluttet at jeg har strikket de sokker jeg skal strikke. Da det selvstribende garn dukkede op i butikkerne for over 20 år siden, strikkede jeg sokker som en gal fordi jeg elskede garnet, men den fase er overstået ;-)
    Glæder mig til at se hvad du finder på med det nye garn :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Angelika
      Jeg har altid sagt, at livet er for kort til at strikke sokker🤔
      Strikkede sokker dengang minus hæl og Grønhøj sokke garn var moderne! Trods kedsomhed ved det...
      Men der er så mange fine mønstre og sokker fylder ikke i tasken, når man skal sidde og vente et sted..
      Men det giver bare kedsomhed på flere plan lige nu...
      Det varer nok en rum tid, før jeg er klar til at vise mere om mit næste projekt.. Men jeg nyder at være i gang.
      Strikkehilsner Anne

      Slet
  3. Øhhh, er der noget, jeg har misset? Burde jeg vide hvem Sonja er? Har du fået et lille barnebarn? Men det er noget rigtig sødt tøj.
    Jeg har også strikket sokker nok, tror jeg ... jeg elsker stadig hjemmestrikkede sokker, men jeg kan ikke fordrage at strikke dem. Jeg må gå over til Dittes metode: at strikke begge to på én gang med magic loop, hvis jeg nogen sinde kommer i gang igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm, det ved jeg ikke.. Men Sonja er den lille pige, jeg er strikketante til 😍
      Jeg har prøvet med to på en gang... Det er også kedeligt!
      Tror ikke, jeg får fod på de sokker... 🤔

      Slet
    2. Jeg har haft det på samme måde som dig m.h.t. at strikke sokker.I dag syntes jeg det er sjovt og spændende at strikke sokker.Familien er glade for dem.Nogle ønsker at få ensfarvet sokker.Det gider jeg ikke-det er for kedeligt.De fleste metoder til at strikke sokker,bliver resultatet meget grimt.Der er f.eks ingen af Charlottes Kaa's sokkemetoder jeg kan lide.Jeg søgte på youtube hvor jeg fandt mange gode og pæne metoder til at strikke sokker.Jeg starter fra tåen med tyrkisk opslag som er lettest og giver det pæneste resultat selvfølgeligt med magic loop-metoden.Jeg tager ud således at at der bliver en pæn afrunding.Tåen, hælen og ribben er altid ensfarvet som matcher til en af farverne i det multifarvet sokkegarn.Når jeg køber sokkegarn så er det 1 nøgle ensfarvet og 2 multifarvet. Når jeg har strikket tåen så skifter jeg til det multifarvet garn.Derefter påbegynder jeg på nr 2 tå.Foden på sok 1 strikkes og derefter foden på sok 2.Hælen strikkes i ensfarvet garn på sok 1 og derefter på sok 2.Der bruges enten tvillingmasker eller tyske vendemasker,således at hælen i det ensfarvet garn passer til ens fysiske hæl.Skaftet strikkes i det multifarvet garn og ribben i det ensfarvede garn.Jeg har købt alle mærker i pind 2,5 i 80 cm.Der er kun 1 mærke der fungerer for mig,hvor man ikke mærker overgangen mellem strikkepinden og lederen.Det er Addi's lace needle.Jeg har 10 strikkerundpinde af dette mærke.Der er sokker på dem alle.Jeg strikker sokker i ventepositioner og til tv-avisen.Jeg rejser meget.Tiden i lufthavnen bruges til sokkestrikning. Strikningen af tåen og hælen kræver lidt koncentration så det er primært til tv-avisen.Foden og skaftet er til decideret ventepositioner.Hvis jeg f.eks skal til lægen så tager jeg en pose med sokker hvor der enten skal strikkes fod eller skaft.Dette er årsagen til at jeg har 10 rundpinde med strik kun til sokker.Der er altid et par hvor der kun skal strikkes fod eller skaft som ikke kræver nogen koncentration.Hjemmestrikkede sokker skal være som en hanske til foden.

      m.v.h. BRIT

      Slet
    3. Hej Brit
      Jeg har også to ADDI rundpinde til sokkestrik. Og jeg har posen med til alle ventesale... Bruger magic loop, har prøvet to på en gang tåen op...
      Jeg har gennem årene fundet mange smukke mønstre til sokker.. lige lidt hjælper det... jeg synes virkelig ikke, det er sjovt at strikke sokker.
      Måske også fordi jeg ikke har haft en rigtig succesoplevelse med sokker endnu.. sokker, der sidder som hånd i handske/fod i hose!
      Jeg fortsætter mine forsøg på at strikke sokker... det må da lykkes en gang..

      Slet