torsdag den 14. februar 2019

Egotrip til Skive

Og hvad vil en garntosse i Skive?
Besøge Henrichsens Uldspinderi.

Der har været garnspinderi siden 1885.
5. generation nu.

Man går gennem en port, over en gårdsplads og ind i spinderiet.

Op ad trappen til et lille rum fyldt med garn.

Det er som at træde ind i en tidslomme...
ikke tilbage til 1885, men måske 1980 ca.

Her i vinterferien var der åbent man-to.
Normalt er det kun tirsdag og torsdag.

Erik havde snakket godt for at få en trøje mere... Den grå/koks Avistrøje er i brug hver gang han skal ud og han ville gerne have en trøje mere...

Det var da en perfekt anledning til at købe garn!!!
Jeg valgte et lidt tykkere garn, de fed til venstre for de hvide.
Det er på 450m / 100g.

Det skulle være mere solidt og med en fin maskemarkering ift. Tvinni.

Jeg købte også Tvinni; til højre for de hvide fed.

De hvide er Spinni. De havde "vægtproblemer" og var mærket med prisen på bandarolen.

Indkøb for 2000kr. Der er garn til 6 trøjer og mange timers strikkeglæde.

Nu skal det vindes op på krydsnøgleapparatet...

Jeg starter med det koksgrå.

12 nøgler garn senere...

Og en pæn dynge fnuller!
Jeg håber de bruger åndedrætsværn på fabrikken.
Jeg så det nu ikke... ej heller høreværn...

Klar til en ny trøje til Erik.

Nu skal jeg have fundet et godt mønster....
Noget strukturmønster.
Top Down, så jeg får strikket den lang nok på ærmerne...
Gerne med en kort åbning i halsen...
Raglan? Sadelskulder?

Mens jeg leder, skal jeg have strikket mindst en af mine egne færdig!


4 kommentarer:

  1. Rigtig god fornøjelse med trøjen til Erik. Jeg vil altså også ind og se det uldspinderi engang - jeg var ikke klar over, at der sommetider var offentlig adgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Det er lidt af en udfordring at finde et mønster!
      Næste gang I er på de kanter, må du få det til at passer med tirsdag eller torsdag! 😉 Du kan gøre et godt køb.

      Slet
  2. hej Anne,
    det er så hyggeligt når ens strik bliver værdsat. Det gør det ekstra hyggeligt at strikke :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Angelika.
      Det er nemlig dejligt at få lov at strikke til nogen, der nyder at bruge det.
      Strikkehilsner Anne

      Slet