søndag den 16. juni 2019

Hør nr. 7 fra Hyggestrik

Da jeg var på tur med Gitte i Nordjylland besøgte vi Hyggestrik...
Og med hjem kom opskrift og garn til Hør nr. 7.

Jeg begyndte på Blusen grundlovsdag.

Hyggestrik til alt det politiske snak ...

Hør er noget underligt noget at strikke med. Hårdt og ufleksibelt, for en der ellers mest strikke med uld.

Mønstret sad hurtigt i fingrene og det gik op over..

Test...
Hvordan mon den sidder?

Jeg havde prøvet blusen hos Lone Kjeldsen, men var alligevel spændt på hvordan min passede.

Til sidst var det bare at stoppe ender ind.

Gina fik blusen på, så jeg kunne fotografere de fine detaljer.

Fint sammenstrik af for og bagstykke.

Icord kanterne i vrangstrik er prikken over i'et.

Godt mønster, lige stil at strikke efter.

Sådan ser blusen ud på mig.

Lidt for kort efter min smag.

Men nu skulle den jo også vaskes før brug...

Jeg hængte blusen til tørre på Gina.

Og fik den spøjse oplevelse at garnet fælder, når jeg glatter ned over blusen.

Mens jeg strikkede, synes jeg ikke, der var løse fibre.

Men de kan ses i den grå tråd, der har været trævlet op og slået op to gange.

Hør er længe om at tørre på en tung regnvejrsdag!

Men til sidst kunne jeg tage blusen på.

Næste gang den bliver vasket lægger jeg den til tørre over nettet.
Nu er den lige til den lange side!

Men bortset fra det. er jeg glad for min sommerbluse i ren hør.


Jeg har i øvrigt 1 nøgle og en rest tilbage.
Så der er brugt knap 6 nøgler til blusen
Strikket på p 3,5 for at ramme strikkefastheden.

6 kommentarer:

  1. Nu er det selvfølgelig hør og ikke uld, men hverken det eller bomuld kan jeg klare at have på om sommeren, så ærmeløse bluser er no go for mig. Jeg har prøvet. Én gang ... i silke, oven i købet, men den kommer jeg desværre aldrig til at gå med

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvet ren hør. Jeg forventer, at den føles køligere på en varm dag, hvor bomuld bare klistrer til kroppen.
      Jeg valgte denne model, fordi den ikke er lige så "bar" som en strop bluse. Denne går behageligt ud over skuldrene.
      Nr 5, som jeg er begyndt på, har et lille ærme. Den glæder jeg mig til at strikke.

      Slet
  2. Hvilket spændende projekt. Håber du får masser af glæde af den.
    Pøj pøj for en rimelig dejlige sommer med både lune, regn og minimal blæst. Vil gerne have lidt sommerdage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak😊
      Ja, håber på en god og behagelig sommer med passende doser sol og regn. Alt for meget varme er jeg jo ikke glad for!

      Slet
  3. Fin bluse, men hvor er jeg glad for at du fortæller, at den fælder, så er det en billig kvalitet garn. Jeg har været ved at bestille garn til de mønstre, jeg har købt hos Hyggestrik. Hvor er jeg glad for at jeg ikke har gjort det. Jeg har en gang købt hør på bud hos Garnudsalg, det fældede også. Jeg strikker i Marianne Isagers hør, den er lidt dyrere, men den fælder ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en dejlig bluse. Den fælder ikke i brug. Det var bare hørfibrene det lige skulle løsnes.
      Jeg har strikket med LinCot fra Garnudsalg. Det var en masse løse flager i. Jeg har strikket 5 bluser i det og de bliver brugt, men ryger ud, når jeg ikke gider dem mere.
      Jeg har ikke prøvet Isagers hør. Har kig på Tynn Line fra Sandnes. Tænker det giver en lettere bluse end ren hør..

      Slet