tirsdag den 11. juni 2019

Pinse og havearbejde...

Egentlig bryder jeg mig ikke om havearbejde!
Ømme muskler og sorte negle!
Det har virket totalt uoverkommeligt hen over forår/forsommer...

Og så bliver det også uoverskueligt, for ukrudt vokser...

Jeg startede med at rense fugerne mellem fliserne.
Tiltrængt...Og det ser jo godt ud , når det er gjort.


Erik fik genoplivet den gamle Flymo.
Og så fik en meget langhåret græsplæne en klipning.
Det gav haven et helt andet udseende.


Jeg nåede lige at blive færdig før regnen styrtede ned!

Jeg fik mod på at luge og hive ukrudt op.
Startede foran udestuen og gik mod uret rundt om græsplænen.

Nåede med mange pitstop ned til hækken ud mod cykelstien.

Der, hvor Hosta mm. er godt etableret, er der grønt og frodigt... og næsten ingen ukrudt.

Pæonerne har mange knopper.
Jeg glæder mig til at se dem i fuldt flor.
Håber, der ikke kommer så meget regn, at de tager skade.

Lige nu traver myrerne rundt på dem.

Akelejerne har knejset over de andre planter.

Selvsåede elegante anarkister!

Bierne har travlt..
Jeg kunne fotografere alt det, jeg ville!

Dagliljerne lyse op i alt det grønne.

Løvefod kanter plænen med store blade og sartgule blomster.

Inde bag troldhaslerne er en åbning.
Der skal sættes noget mere bunddække og laves en sti i græs.

Op mod hegnet står disse flotte iris.

Høstanemoner er på vej længere til venstre.
De to klematis er også kommet godt i gang efter tørken sidste år.

De to store kugler tiltrækker også bierne.

Imponerende flotte blomster.
Jeg vil sætte flere løg til efteråret.

Da jeg skulle feje terrassen ren for alt fugegræsset, stod en spand på hovedet.
Væk med den...

Under den var en myretue!
Det lignede nærmest en hjerne!


Jeg skal love for, at myrerne fik travlt med at redde, hvad reddes kunne.
Der gik ikke mange minutter før æggene var gemt væk.

Erik beskar espaliertræerne.
De havde fået lov at vokse vildt alt for længe.

Træerne omme i køkkenhaven fik også en studsning.

Køkkenhaven skal laves til græsplæne.
Så kan vi sætte højbede oven på: Der bliver jævnt imellem dem, så Erik kan komme til med rollator.

Jeg lugede videre.
Ukrudtet blev bredt ud på terrassen til tørring.

I formiddags blev det lagt i plastsække og kan køres til genbrugspladsen.

Jeg er glad for, at jeg fik det gjort... for resten af dagen har det styrtregnet!

Nu er haven fin og nyvasket!
Jeg er nået hen til pilene ved kvædetræet.

Vi skulle også en tur ind på Dagafsnittet.

Erik døjer med hævede fødder.
Nu er der ændret i medicinen.
Forhåbentligt kan det hjælpe.

10 kommentarer:

  1. Sikke en skøn have. Flot arbejde du og Erik har fået lavet. Det blev rigtig fint🌸

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lone 😊
      Vi er ret selvtilfredse med det, vi har nået. Det er opmuntrende at se, hvor stor forandring det har gjort.😍
      Jeg skulle gerne snart komme hele vejen rundt om plænen.. Men de lover regn 🌧️de næste dage og så gider jeg ikke havearbejde. Jeg får ondt i hænderne af våd, kold jord.

      Slet
  2. Så dejlige billeder af din have og alle blomsterne. Det er stort arbejde med sådan en stor have, og jeg fornemmer, at du står for det meste af arbejdet. Men det er meget tilfredsstillende, når det er gjort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marianne😊 Det er med stor tilfredshed jeg kigger ud på haven nu!
      Vi har altid delt haven i min del/blomster og Eriks /køkkenhave.
      Men siden jeg gik ned med stress, har jeg ikke været god til at passe den kontinuerligt og så gror det vildt.
      Det er mere overskueligt efter at plænen blev omlagt i oktober.
      Jeg vil sætte mere bunddække; beplantning blev afbrudt af tørken sidste år!
      Men nu tror jeg på, at det bliver godt!

      Slet
  3. Glorien er ikke til at overse, når man får taget sådan et stort hug i haven :-)
    Man skal bare være over haven hele tiden, hvis ikke ukrudtet skal tage overhånd. Jeg tænker ikke så meget over det til hverdag, hvor vi lige bruger en halv eller en hel time, men har vi så været på ferie, ser vi virkelig, hvor hurtigt det hele gror til.
    Jeg synes, at ukrudtet er meget nemmere at hive op, når jorden er våd efter et regnvejr - jeg har fået taget en masse i dag, men det er så sandelig heller ikke koldt. Tværtimod!

    SvarSlet
    Svar
    1. Glorien LYSTE! 😉
      Det har været mit problem, at jeg ikke har været konstant med luge arbejde mm.
      Dels manglende overskud, dels en våd sommer i 2017 og derefter en tør ditto i 2018.
      Lige nu er vejret tilpas! Håber jeg får ro til at komme igennem det hele og får sat det planlagte bunddække.
      Det ser jo godt ud, der hvor Hosta og Pæonerne dækker jorden. 😍

      Slet
  4. En dejlig pinse beskæftigelse - Skønt at få styr på haven. Der har jo været en meget lang og travl periode bag jer, hvor tid til haven har været begrænset.
    Her fik jeg lånt et par hjælpende hænder til luge arbejdet. Mangler dog fliserne.
    Nu er vi på den anden side pinse og en ny weekend er påbegyndt, og selvfølgelig skal det regne i dag, der er jo Rock. Godt du og jeg bor så langt fra musikken., men har dog oplevet at kunne hører det, hvis vinden er i den rigtige/forkerte retning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en lettelse og en glæde at få styr på haven! Så er der mere ro i sindet og plads til alle de andre gøremål.
      Synd for alle de mange arrangementer med det regnvejr. Enten det er Rock eller Flagmarch eller noget andet!
      Jeg synes, jeg hørte musik.. Og tænkte, er der fest i nabolaget? Havde glemt Rocken!

      Slet
  5. I har virkelig en skøn have����

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anita. Den er bare alt for stor til os nu. Jeg prøver at få sat bunddække hele vejen rundt, så der er mindst muligt at hakke i!

      Slet