torsdag den 15. august 2019

Mellem regn og solskin i Nordjylland.

Onsdag var jeg på tur med mine to veninder.
En aftale lavet for længe siden.
Så vi tog tidligt af sted og krydsede fingre for at vejret ville arte sig pænt.

Turen gik gennem sol og byger.
Det dryppede også, da vi stod på Pikkerbakken i Frederikshavn og betragtede udsigten over by og havn.

Jeg er noget fascineret af det flotte udsigtspunkt byen fik i 2018, i forbindelse med byens 200 års jubilæum.
Ude over havet glimtede solen i vandet og himlen var blå...

Det er spændende at se sin gamle by udvikle sig.
Det er en meget stor havneudvidelse de har gang i.

Min mobil kan hive 2 x zoom ind.
Det ser sådan ud...

Kursen blev sat mod Skagen

Krøyers mesterværker var målet.

Det er faktisk spændende at se en udstilling flere gange.
Det giver en ny oplevelse hver gang.

I dag var der fortælling om malerierne.
Man kunne følge med gennem udstillingen.

Jeg synes, jeg får mere ud af udstillingen via en god fortæller, end ved at gå rundt og læse informationerne.

Den næste særudstilling er Jeg er Hav/Drachmann med pen og pensel
Den løber hen over vinteren fra 28.9.2019

Heroppe skinner solen"altid".
Det giver en skøn udsigt til haven.

Folk sad  under parasollerne og nød en frokost eller kaffe...

Vi valgte at gå en tur i gaden...

Selvom det blæste ret frisk, var det skønt at slentre hen ad Skt. Laurentii vej.

Jeg betragtede folk og fæ.
Turister i klassisk Skagen stil; sådan skødesløst sailor look a like.
Børnefamilier med klapvogne.
Men absolut flest seniorer på tur!👨‍🦳👩‍🦳

Der var travlt ovre hos Jacobs, da vi stod i solen og nød en isvaffel😋

Jeg har glemt mine solbriller hjemme, så et indkøb var nye, denne gang en brilleudenpåbrillen. Der var 20% rabat!

Det var en lise at få dæmpet solskinnet ...

Turen gik sydpå.
Over til Museum for Papirkunst.

Igen en smilende oplevelse.
Vi startede med kaffe og kage. Denne gang en fragilité.

Det gjorde godt et få mit "serum koffein" op igen...

Vi gik stille rundt og beundrede de store flotte papirklip.

Enige om at vi kommer gerne igen.
Næste særudstilling åbner 4.10.2019:
Poetry in Paper

Kl 17 startede turen hjemad....
Og bygevejret startede lige så...

4 kommentarer:

  1. Blokhus ligger desværre lige langt nok væk fra det sydlige Djursland, ellers ville det passe at kunne se den nævnte udstilling i uge 43, hvor vi er derovre sammen med englænderne. Man kan ikke få alt ...
    Jeg holder også meget af Skagen Museum - jeg føler næsten, at jeg kender dem, der er foreviget, fordi de samme personer går igen på flere malerier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt... Men man kan kun være et sted af gangen og transporttiden løber op!
      Ja, de malere er blevet en del af kulturarven. Jeg nyder det hver gang jeg besøget museet.

      Slet
  2. Det er altid dejligt at komme hjemmefra.
    Skøn tur trods bygevejret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt at komme på tur med gode venner. Og vi var jo heldige med tørvejr i Skagen!

      Slet