søndag den 1. september 2019

Nordjylland med Erik

Grib dagen og grib vejrudsigten!
Det så bare ud til, at fredag-lørdag blev de bedste dage med behagelige temperaturer og forventet tørvejr!

Jeg bookede en overnatning på Hotel Montra Skaga i Hirtshals.
Pakkeløsning med to retter mad, værelse og morgenmad, samt billetter til Oceanariet .
Plan:
Køre til Pikkerbakken i Frederikshavn, Skagens Museum og videre til hotellet.
Slappe af og hygge os.
Efter morgen buffet se/gense Oceanariet.
Køre hjemad med stop ved Museum for Papirkunst.

Vejen op til Pikkerbakken er blevet ændret til en ensrettet runde.
Det er en forbedring!

De to på "bjerget", midt i billedet øverst, nød deres madpakker og udsigten.

Det viste sig, at de var fra Holstebro!!!

Vi fortsatte gennem de kendte gader i Frederikshavn og op mod Skagen.

Igen var det en udfordring at få en P-plads.
De 3 uden for museet var optaget.. så vi måtte gå et lille stykke fra en nærliggende P-plads.
Til gengæld var Handi pladsen afgiftsfri.

Jeg nød gensynet med de fantastiske malerier.
Erik måtte overgive sig.. Han var bjergtaget af Krøyers kunst.

Jeg er fascineret af kropsproget i den lille pige  på stranden.
Et forstudie til et stor maleri, hvor hun står og kigger på alle drengene, der bader og leger.
Men hun står der og må ikke være med.


Modsat indgangen er et glasparti.
Ude i plænen er forskellige beplantninger hen over sæsonen.

Disse sommerblomster kunne jeg godt tænke mig et område med i "køkkenhaven".

Fuldstændig overfyldt af indtryk kørte vi til Hirtshals.
Fik nøglen til værelset og flyttede ind.

Dejligt rummeligt.
Plads til at hænge tøjet på bøjler.
Gode lænestole/TV plads.

Gode senge.
Lille skrivebord med stol.
Det er handicapvenligt.

Havde snakket med personalet om, hvilket værelse der passede bedst til os!
Man kan jo ikke se på hjemmesiden, om der er plads til rollator mm.

Erik fik en tiltrængt lur, inden det var tid til aftensmad.


Jeg fik en tiltrængt kop kaffe og slappede af med nyheder...
Der skete jo en masse i det politiske landskab!

Menuen:
Unghanebrystsouffle med salat.
Svinebryst med ovnstegte grønsager, stegte kartofler og sennepssovs.

Drikkevarer: Chateau Pepsi!

Lækker mad... selv om mit kræsne jeg overlod det meste af det svinebryst til Erik.
Jeg blev rigeligt mæt af grønsagerne.

Rummelig restaurant.

Udsigten fra vores spiseplads kan man da ikke klage over.

Vi fulgte ankomst og afgang af Fjordline og Color Line.

Ved morgenbordet sad vi også ved vinduet.

Der var godt udvalg af morgenmadsprodukter.

Vi pakkede bilen og kørte over på den anden side af gaden til Oceanariet.


Det er mange år siden Erik har været der.





Så der var sket en masse...
Så meget nyt at se...

Der er info standere ved de forskellige temaer.

Så kan man da se, hvad der er hvirvelløse dyr...

Hajerne er faktisk fascinerende.


Børnene er så sjove at iagttage.

Den lille pige sad længe og "snakkede" med fisken på den anden side af ruden..

Erik fiskede en krabbe op og fortalte om, hvordan man kan se, om der er hr. eller fru Krabbe.

Det store bassin et lige fascinerende hver gang jeg kommer.

Helt ude til højre kan man gå bagom bassinet.

Der er indrettet en storskærm og pulte, hvor pilfingrene selv kan skabe action på væggen.

Klumpe svømmede adstadigt forbi.

Det ser ud, som om den kigger ud på os.

Det er altså en forunderlig skabning.

Den lille nye, der kun vejede 3kg, da den ankom til Oceanariet, svømmede også rundt derinde.
Men den var svær at fange med kameraet.

Vi fortsatte til Museum for Papirkunst.
Og nej, jeg bliver ikke træt af at gense malerier eller papirklip.
Jeg ser noget nyt hver gang.


Den fine lille drage i kuplen for eksempel.
Jo mere jeg kigger på den jo flere fine detaljer dukker op.

På skærmen fortæller kunstneren om ide og proces.

Dagens selfie!

Spejlinger...
Der er kun én svane.

Til sidst sagde Erik stop.
Der var ikke plads til flere indtryk.

Vi kørte retur til motorvejen.

Pitstop på Himmerland Vest, som er blevet til en pæn Circle K rast med godt udvalg i fastfood.

En flæskestegsburger til Erik
En kyllingeburger til mig (Erik fik det, jeg ikke kunne spise!)
Dertil en udmærket årgangscola!

Nu kunne vi lige klare turen hjem.
Pakke ud og så ellers lande i vores lænestole og flade ud!"

2 kommentarer:

  1. Sikke en masse ting I har oplevet på få dage - det er da ret godt gået af Erik, at han er så længe om at kapitulere og sige stop.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der blev virkelig fyldt på. Vi har nu snakket om, at vi fremover kun planlægger med en "turistfælde" pr dag. For at undgå overload. Det er en udfordring mellem plejer at, ambitioner og kræfter...

      Slet