torsdag den 31. juli 2014

Traditioner og nytænkning...


Jeg drømmer om at eje en af Oleanas vidunderlige designs.

De forener nordisk tradition, materialer og nytænkning i nogle utroligt lette og lækre produkter!

Hver gang jeg besøger Tind er jeg henne og røre og drømme....
Når jeg vinder i Lotto .. måske...


I mit strikkeliv har jeg strikket mange "norske trøjer".

Dengang garnet hed Per Gynt og trøjerne var tykke og tunge.


Billederne er fra 1971!!


Vi tog aldrig på ferie uden at have en varm trøje med!

Nå, ja... turene gik til Norge i de år...
Det var jo nemt at sejle fra Frederikshavn til Gøteborg og så fortsætte nord på....

Der er STADIG masser af inspiration at hente i de gamle mønstre hos Dale garn og Sandnes Garn
De har lagt strikkehefter ud til gratis download.


I dag foretrækker jeg at strikke med tyndere garn.

Men mine ideer udspringer af samme gamle kultur, hvor mønstret træder ud af en rolig baggrund.

Min yndlingsdesigner er Solveig Hisdal. Hun har skrevet et par bøger og designer også for Oleana.



Jeg var heldig at finde hendes bog i en genbrug..
pyt med at den er på svensk...
Billederne taler for sig selv!

I bogen er Hisdal inspireret af gamle tekstiler... overfladen på en båd... løv...
Den kan lånes på biblioteket....

Jeg har også lånt bøger af Tone Takle...
En farverig og inspirerende designer..
Faconen er typisk 80'er, men man kan jo plukke detaljer ud...
En anden bog i min reol er Mønsterstrik i farver.
Den kan også lånes på biblioteket....

Den indeholder mange smukke mønstre og vejledning til at designe sin egen trøje.

Det er enkle faconer, men man kan jo selv arbejde videre .....

Og lave nye variationer over et traditionelt mønster...

Det er jo kun fantasien/evnerne der sætter grænser for vores kreative leg...


8 kommentarer:

  1. Åh der er SÅ meget smukt man bare MÅ strikke....en dag. :o)
    De norske mønstre er utrolig kønne.
    Og nogle gange lykkes det da også at få strikket noget derfra.
    Så en dag kommer du i gang.
    Knus Ingrid

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... som Angelika skriver... Døgnet har for få timer... Og jeg skal spille Lotto, hvis jeg vil vinde!
      Idéerne står i kø... Men kunsten er ikke at få en idé eller to, kunsten er at finde den der er go'! (frit efter Piet Hein)
      Knus.

      Slet
  2. Bare døgnet havde flere timer plus at vi vandt i lotto ;-)
    Min blomsterbold venter på at blive quiltet. Det har simpelthen været for varmt !

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig... Jeg må igang med at spille Lotto!
      Jeg har også svedt under mit næsten færdige sjal... Nu er det stort og varmt!
      Men der kommer kølige dage til strik og quilt...
      Strikkelige hilsner

      Slet
  3. Uhh du sætter mange tanker i gang ...jeg må hjem og komme i gang
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ro på... Nyd ferien...
      Du kan ruge idéer ud undervejs!
      Kh.

      Slet
  4. Åhhhh hvor har jeg savlet over hendes strik mange mange gange,skulle du falde over en bog mere er jeg den lykkelige køber,uanset sprog :)) Google ved alt- næsten :)) der må da også være basis for nogle mønstre til sjaler der i ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Hisdal m.fl. er inspirerende... Da jeg genså de gamle feriebilleder opdagede jeg, at jeg "manglede" en norsk trøje... Så jeg ruger... Der må kunne strikkes en dansk/norsk Hisdal-inspireret trøje, denne gang supersoft eller højlandsuld! Så kan man også have en jakke over uden at ligne Michelinmanden; før han blev slanket!

      Slet