lørdag den 22. juli 2017

Jeg kan godt lide at strikke i Spinni!

Jeg købte jo garn, da jeg var på udflugt i juni....

En gråvejrsdag trængte jeg til at se andet end mønsterstrik...
De forskellige fed blev vundet op i nøgler.
Der er noget meditativt ved at sidde der og snurre rundt..

Det ene hold garn købt hos Henrichsens Uldspinderi er Spinni (dem i poserne), det andet er Tvinni ... men det venter lidt endnu.

Jeg blev inspireret (læs misundelig!) på de smukke bluser på Instagram:
Lace fra hæftet The Artisan.
Den forener et fint mønster med et næsten skrædderagtigt snit.

Jeg lånte mønstret af min strikkeveninde Helle og hun var sød at måle sin egen version af Lace op.
Den er så smuk. Omhyggeligt arbejde.

Mønstret går nemlig kun til L!
Og et mål på 97cm i Large passer ikke med min figur i Large!


Strikkeprøver og regnestykker...
Og sammenligninger af Helles bluse og mine planer.

Spinni er entrådet. Det er p 3.
Men det går bare derudaf.

Der sker noget på hver pind og det fine muslingemønster er hurtigt memoreret.

Igen et hjertesuk til de danske designere...
MÅL!!!
En tegning med mål...

Et minimum er disse mål.

Så har jeg og andre en rimelig chance for at bedømme om det passer til egne mål eller man skal springe den drøm over med det samme...

Mit første forsøg passede ikke!

Så valgte jeg at strikke ærmer først..

Nemlig; så er de overstået!
OG jeg kan bruge ærmet som målstok til kroppen.

Igen havde jeg fordelen af sparring med Helle
Hun syntes, at ærmet er meget åbent ved håndleddet.
Det bryder vi os ikke om...
Vi nørder og laver det om til vores egne mål...

Så ærmet starter med str. S og der tages hurtigere ud end i mønstrets str. L som ærmet skal ende ud i.
Jeg har taget ud for hver mønsterrapport; 10 p x9
Derefter for hver 8 p x 6
Og for hver 4 p x 5

Så kunne jeg tage ind til ærmekuplen efter mønstrets angivelser.
Som et skjorteærme...
Jeg er spændt på, hvordan den kommer til at passe!

Det skønt med strikkevenner og hjælp til hinanden.
Nettet åbner jo for direkte kommunikation fra vest til øst > < !

Helle mødte jeg på Samsø Strikkecamp i 2014... og lige siden har vi inspireret og udfordret hinanden.
Vi nyder også at mødes i løbet af året, når turene går mod enten Kbh eller Jylland.
Det er noget særligt at være på garnrally sammen med en, der er lige så nørdet med detaljer og kvaliteter.

Billedet her er fra et møde sammen med Ingrid, som bor på Samsø.
Vi sad ved møllen og nød sol, sommer, valmuer og udsigt!

18 kommentarer:

  1. Det er også sådan noget lækkert garn. Og muslingemønsteret er rigtig fint. Jeg kan kun give dig ret i , at det vil være rart med mål på mønstrene. Det mangler vi rigtig tit. Jeg er spændt på at se din færdige model.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvet det før, Mona. Jeg er overrasket til den gode side. Mønstret står så fint i det tynde garn; det bærer det godt.
      Der burde være en strikkeopskriftskabelon, hvor en udførlig målskitse er med. De engelske opskrifter jeg har kommer med det.. og som regel også gode billeder af detaljer mm. En stor hjælp!!!
      Jeg er også spændt på modellen med ekstra plads i😉

      Slet
  2. Du har ret, at spinni er et dejligt garn, men ikke slidstærkt, jeg strikker altid i tvinni, det er stærkere, for jeg husker hvor kort en elsket bluse holdt, det er især albuerne der går først.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh... jeg håber jeg kan passer på min!
      Har tænkt på at det var tyndt... men håber det bedste...
      Har et hold Tvinni. Det erjeg spændt på at strikke med; har kig på Krokus i Blomsterstrik.

      Slet
  3. Hej Anne,
    Hvordan finder jeg Lace fra hæftet the Artisan? Jeg søgte på the Artisan, Instagram uden held.
    Jeg nød turen du tog til Skagen med din mor.
    Inge

    SvarSlet
    Svar
    1. Mener du billeder eller opskrift, Inge? Hæftet kan købes hos Isager og forhandlere af Isager garn; Tøndering, Sommerfuglen, Uldstedet.... Prøv at søge på The Artisan Helga Isager Lace
      Det var en god dag sammen med mor. Tak.

      Slet
  4. Jeg er ganske enig i irritationen over de manglende mål. Heldigvis kan man da som regel finde en tilsvarende, fint passende ting i skabet og så tage målene fra den og få dem til at passe med strikkefastheden. Jeg har det samme problem lige nu med Stjerneruter, men jeg har en norsk trøje, som passer helt perfekt, og som jeg strikker efter i håb om, at det ender med at gå op i en højere enhed. Det er faktisk ene og alene selve mønstret, jeg kan bruge i den opskrift. Ikke for nybegyndere!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har min egen skitse, jeg skriver mål ind på og derefter masketal. Kontrollerer så om strikkefastheden giver rette størrelse. Men jeg vil ønske designerne leverede en skitse med mål. Det kunne også vise hvordan faconen på projektet skal være. De billedernder er med mange opskrifter er opstyltede og kunstnerisk utydelige😠
      Nå... det var lige et opstød🤢
      Håber du får succes med Stjerneruter. Det er et smukt mønster.

      Slet
  5. Endnu en spændende proces fra din hånd :-) jeg kan også bedst lide ærmer der er smalle ved håndleddet, så det tilpasser jeg også. I øvrigt et flot mønster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Susanne😃 Jeg kan lide en bluse, der også kan bruges under en jakke. Så det er rart at kunne tilpasse efter behov!

      Slet
  6. Jeg hyler med i koret. Hvor ville det bare være dejligt med nogle mål. Ville gøre det så meget nemmere for alle os strikkere. Spændt på at se din færdige trøje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja... altså... må vi bede om nogle mål!
      Det kan da ikke kun være de engelske opskrifter det er en selvfølge i. Man er jo nødt til at regne efter på masketal/strikkefasthed for at bedømme størrelser.
      Der er den fineste tegning af mønsterdelene, så man kan se faconen... men kun mål på brystvidde, hel længde, til ærmegab, ærmegabshøjde, ærmelængde.
      Jeg glæder mig også... den er i hvert fald hyggelig at strikke... når man ser bort fra mine målebrokkerier😉

      Slet
  7. Kategori : Smuk strik ❤️❤️❤️😍😍😍

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Helle😃 Tak for inspiration og indspark.

      Slet
  8. Jeg mener billeder, evt. på Instagram. Vil kigge efter hæftet, når jeg kommer hjem i august.
    På forhånd tak. Din Lace tegner fint, og det entråede garn passer lige til hulmønstret, synes jeg.
    Inge

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også på Instagram som "annes.indfald" Der er tags, du kan brug under billedet af ærmet.
      Spinni er rigtig fint til mønstret. Har set den i Madelinetosh; også smukt, men et helt andet udtryk.

      Slet
  9. Skønt at have venner der er med på nørderi og udfordringer, så det ikke kun er den ene genser efter den anden eller to sider af samme sag osv.
    Spændende projekt du der har gang i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så inspirerende med fælles interesser😃
      Tak, Karin. Det er et fint design og spændende at arbejde med.

      Slet