Der var engang et tusindben, der var
så dygtig til at danse, at alle dyrene i skoven samlede sig for at se på
dansen. Tidligt hver morgen dansede tusindbenet på en stor, flad sten i skoven.
Og dansen var så smuk, yndefuld og graciøs, at dyrene holdt vejret af bare
henrykkelse. Men tusindbenet selv, ja, hun var så opslugt af dansen, at
hun knap ænsede sit publikum.
Under den
store sten, som var forestillingens scene, boede der imidlertid en gammel
skrubtudse. Han brød sig ikke om publikumstilstrømningen. Hver morgen blev
han vækket af sin søvn, af et sandt spektakel af dyrefødders tramp, af
skræppende næb og snøftende snuder. Tudsen var heller ikke nogen stor
beundrer af de skønne kunster, og da specielt ikke sådan nogen som fandt
sted klokken 06.00!
Da
situationen blev for utålelig, besluttede den sig for at gøre noget ved sagen.
Den fandt papir, pen og blæk frem, og forfattede følgende: Kære Fru
Tusindben! Jeg er en af deres store beundrere, som med forbavselse har
iagttaget Deres kunstneriske udvikling. De danser guddommeligt. Det er
alle enige om, men der er noget jeg ikke kan finde ud af: Når De begynder Deres
dans, løfter De da først det forreste ben til venstre – eller det bagerste til
højre, eller gør De det diagonalt omvendt? Løfter de det 999énde ben før
det 998, og har De allerede løftet det 1000 ben, idet De sætter det 999
ned? Selvfølgelig er dette selvsagt tåbeligt enkelt for Dem at svare på, men
det er yderst kompliceret at forstå for mig, som bare er en stakkels gammel
tudse. Jeg imødeser derfor Deres snarlige svar! Venlig hilsen
Skrubtudsen.
Da
tusindbenet havde læst brevet, så hun ned over rækken af sine ben og tog nogle
prøvende trin ud i luften. Nej, - det var ikke så enkelt at sige
hvilket ben hun flyttede først. Faktisk havde hun aldrig tænkt over det
spørgsmål før, og hun kom i vildrede. Prøvede hun det forreste ben så gik hun
hurtigt i stå, og prøvede hun det bagerste højre, så kom hun også ud af
det. Løftede hun det 999énde ben, så blev hun i tvivl om det nu var nummer
998 eller 1000, der derefter skulle sættes ned.
Kort sagt: Tusindbenet var ikke i
stand til at danse mere, og der blev ikke flere forestillinger.
Efter den
dag begyndte tusindbenet imidlertid at øve sig på at generobre dansen.
Hun mærkede
snart, at hvis hun satte sig i den rette dansestemning og fremkaldte dansen for
sig – som et indre billede – så kunne hun skridt for skridt efterhånden
gennemføre en hel runde. Og hun kunne bagefter notere sig dansetrinene
ned. Men hun kunne aldrig gå den modsatte vej, hvor hun forsøgte at
´regne´ dansen fra trinnene; altid måtte hun først erobre stemningen, billedet
og så dansen og først til slut notere ned. Efter lang
tids øvelse kunne hun endelig opføre hele dansen igen, med samme gratie og
elegance. Men nu kunne
hun mere end at danse; hun kunne også gennemskue meget af, hvad hun gjorde
– og redegøre for de dele, hun gennemskuede: Hun vidste, hvordan hvert
trin føjede sig ind i helheden. Derfor blev
hun en skattet danselærer i skoven. Men uden tudsens forstyrrende brev, ville
hun aldrig have nået dette ekstra trin i sin kunstneriske kunnen og
udvikling.
Billedet er sakset hos Pralerier. Mie har lagt en DIY til tusindbenet på sin blog.Hvor fører det så hen...
Jo, jeg skal lave et kompendium (som det hedder nu om dage) til brug ved kurserne i Excel til Mønsterstrik/Lav dit eget Excel ark.
Og de klik, jeg bare plejer at gøre, skulle jeg pludselig til at tænke over.... Klikker jeg der først? Hvad kommer så? Næste rude er?
Pyha... Godt jeg ikke har 1000 ben! Men 1 pc og to pegefingre til tastaturet!
Jeg skal nok få lavet papirer med Screenshots af procedurerne... men det krævede lige lidt Gør-det-selv-trin-for-trin...
Ha ha...sikker på du nok skal få det grejet...og tak for fablen...den kendte jeg ikke. God fornøjelse :-)
SvarSletTak for tilliden! Jeg er meget spændt på at være underviser....
SletEn sød historie. Der er vist rigtigt meget vi bare gør udrn at tænke over det. Det blivet først besværligt, hvis man skal tænke først.
SvarSletDet er tankevækkende, hvor mange "enheder" en proces kan deles op i!
SletOg skal man nu tage det med... eller er det en selvfølge...?
Nu prøver jeg med det, der virker logisk for mig. Så håber jeg det også er det for andre....!
Skøn lille historie ...og jeg følger bare med og suger til mig af dine instruktioner, håber jeg snart selv kommer i gang med at designe mit sjal.
SvarSletHvornår ska du til Kbh ?
Ja, er det ikke en sød fabel.... Jeg skal til Kbh på lørdag-torsdag sammen med min datter. Vi er spædt på at se zoo, tivoli, den blå planet, operaen, frederiksborg slot, kronborg.......
SletJyder på tur....!
Det lyder hektisk ... Pip lige hvis jeg ska vise dig vej til Uldstedet eller Sommerfuglen om onsdagen evt incl kaffetår
SletVi har altid en "det kunne være interessant liste" med. Så skal vi ikke først finde på, når vi er på stedet.
SletDu får lige en sms/mail, når vi er i byen!
Hi hi, det er jo det jeg som lærer har gjort hele mit liv - at nedbryde alt det intuitive og spontane, for så at tvinge de stakkels (voksne) elever til at gøre det hele igen, men i struktureret form! Men det er vel nødvendigt? Måtte dit kursus blive til glæde for dig og til gavn for kursisterne!
SvarSletDe lærere har meget på samvittigheden!!!
SletDet er virkelig en øjenåbner, at skulle formulere sin procedure... Jeg har da gjort det ifm. elever på afdelingen... men jeg er ude af træning...
Jeg håber det bedste for alleparter!