mandag den 26. januar 2015

Flerfarvestrikkegarnfordelerfingerdippedut!

Hvad i alverden skal man kalde sådan en tingest?
Den fås mange steder. Det er Prym der laver den.
Jeg fandt den hos GalleriGavlen,  Rito,
GenesisKreStofferButik Paradiset......

Mange har problemer med at få rette trådspænding eller/og styre trådene, hvis de skal strikke med flere farver ...
Flere havde problemer med at styregarnet (til workshop i dobbeltstrik hos Von Kamstrup på Strikkefestival i Brande sidste år) og de var ude og købe sig sådan en flerfarvestrikkegarn-fordelerfingerdippedut.
Efter sigende hjalp det på strikkeprocessen.



Hos Nørkle Tøserne fandt jeg billede af den til to tråde i brug...

Fandango forhandler dem...



Jeg tro nu, den er temmelig bøvlet at styre...


Så har jeg mere fidus til Unikarina og hendes simple "Storm P." strikkeperle.
Hun viser, hvordan den er lavet, hvis du klikker på linket.



Jeg strikker helst uden noget på fingeren, 
selv et plaster er i vejen!


Det var flere kommentarer i gruppen Fanøstrik på Facebook, der gav inspiration til dette indlæg....
En god og inspirerende gruppe.





15 kommentarer:

  1. Ja det kan være svært at finde et navn til sådan en dims. Jeg anskaffede mig også den de forhandler hos fandango, men den kom aldrig i brug for jeg lærte hurtigt at holde garnet rigtigt på fingrene så det får den rette spænding og nu går det jeg en leg

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan vel kalde den en garnfordeler - eller tråddippedut. Ikke bedre navne - slet ikke - men kortere :-))))
      Jeg ville ikke kunne strikke med sådan en på fingeren. Tror jeg ville få den viklet ind i alt muligt, inden jeg overhovedet kom til at strikke. Bruger du den?

      Slet
    2. Jeg kunne ikke finde på et kort navn.... så gik der sport i at få så mange stavelser som muligt!
      Nej, jeg bruger ikke sådanne hjælpemidler. Selv et plaster er i vejen....
      Jeg kan fint strikke med min strittende pegefinger med 2-3 tråde hen over. Jeg kan ikke huske at have strikke med 4 farver.
      Som nævnt var det medkursisterne, der havde gavn af dimsen.

      Slet
  2. Ja, jeg har altid tænkt på at sådan en dims må være i vejen. Jeg har styr på trådene uden og det er jeg godt nok glad for!!! Men sjovt at prøve noget nyt måske... He he!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det også bedst uden... men bare det virker, så kan det jo være lige det, der skal til for en anden strikker!

      Slet
  3. Der findes simpelthen så mange dimser og dippedutter .. men det er sjældent noget af det dur. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange finurlige opfindelser på hylderne!
      Men kan det give nogle strikkere styr på trådene, så er det jo bare helt fint.

      Slet
  4. Fint navn ;-)
    Jeg tror nu også bare, jeg holder mig til den go'e, gammeldaws måde med at holde begge garner over hhv. pegefinger og perge- og langfinger. Jeg har kun én gang prøvet at strikke med tre farver, og det tror jeg ikke, at jeg vil mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! ;-)
      Jeg synes jo også, det er nemmest uden fingerfiduser.
      Det er nu meget sjovt med tre farver, til smalle borter. Jeg gider ikke en helt trøje med det garnfilter, det medfører!

      Slet
  5. Jeg har prøvet begge de to dimser og de virker ikke for mig. Jeg bruger den 3. metode, som Lisette lærte mig for meget længe siden. Engang vil jeg øve mig i at strikke uden den også, men der skal jo tid til, så.... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal være noget at vælge i mellem... Men bare det virker, det må være det vigtigste.
      Jeg har lært flerfarvestrik på den gammeldaws facon, men synes det er fedt, hvis andre har fornøjelse af de sjove dimser.

      Slet
  6. Man undrer sig ind imellem over ting der opfindes og endnu mere når de også kan sælges. Det ser noget stift ud at arbejde med. Det er godt nok længe siden jeg har strikket mønstre med flere farver, men der fungerede mine fingre aldeles udmærket, og det tror jeg stadig dig vil gøre ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Brugen af Fingerbøl fik jeg ind på rygraden i 1-3klasse, men strikkedimser blev vi ikke præsenteret for.
      Jeg synes også den til 4 tråde virker uhåndterlig, men kunne se at medkursisterne havde nytte af den.

      Slet
  7. Unikarinas virker meget fint. Min perle car så pink. Det var lidt stressende, men den jeg lige kunne stjæle i børnenes SFO... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Unikarinas er fin og fiks og dekorativ.... man kan endda farvekoordinere til strikketøjet!
      Men du lever da livet farligt... sådan at låne i SFO'en!

      Slet