onsdag den 22. april 2015

Excel igen igen...


Strikkeprøver...
Vasket, tørret og dampet...

Målene sat ind i App'en. Mønster udregnet med Raglanify.


Dette skal foreløbig bare være en skabelon...
Det må kunne sættes ind i Excel, så jeg kan se, hvad jeg strikker...

Jeg er matematisk inkompetent...
Så bare det at få omregnet 26masker x 40p til en ternstørrelse jeg kunne arbejde med, var en opgave....

Jeg plottede raglan-udtagningerne ind... udfra mit mønster og derefter hele trøjen nedenfor...

Jeg havde jo fået en af pigerne, ved strikkehygge på biblioteket, til at måle mig.
Det viste, at der egentlig skal være 5 cm forskel på for og bagstykke...
Altså et indsnit på 5 cm!
Raglanen har jeg ændret i nederste del, mod ærmegabet.
Der plejer at være rigeligt strik, når armene hænger ned langs siderne.
De masker vil jeg så slå op under ærmerne, så brystvidden passer.....

Jeg har forsøgt at tegne brystindsnit og lidt taljering ind i mønsteret.
Jeg kunne ikke få det til at passe med 5cm, men 4cm kan vel også gøre det... Måske jeg skulle lave to smalle indsnit, spejlvendte?
Taljeringen vil jeg placere med ca 20cm imellem inde på midterstykket, i stedet for ude i sidesømmen.

Nu vil jeg nærlæse et par top down opskrifter, andre har designet og sammenligne mine ideer med dem!

18 kommentarer:

  1. Lyder spændende :-) Jeg elsker Excel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er noget af et projekt... Det gode ved excel er, at man, som regel, får rettet sine fejl før man strikker....

      Slet
  2. Må igen og ogen beundre din tålmodighed - men uden mennesker som dig ville der jo aldrig blive designet opskrifter, som vi andre bare kan købe, så det hele er lige til at gå til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen. Det kommer nok ikke i handel, men måske nogle strikkepiger kunne få ideer til egne mønstre...

      Slet
  3. Hej Anne
    Spændende projekt.
    Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, hvordan du vil strikke brystindsnittene, men jeg antager at det er ved hjælp af vendepinde med +3 masker for hver vending. I så fald, så tror jeg, at du har overset at hver vending kræver 2 pinde (1. p: strik hen til vending, 2. p: vend og strik tilbage) , da du bruger 13 p på 13 vendinger, men hvordan vil du gøre det?
    Mvh. Kristine
    PS: Prøv evt. at studere Annette Danielsens Strik i stor stil, der er tilgængelig (i hvert fald i dag) på Holstebro bibliotek, for gode ideer til brystindsnit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristine. Tak, det havde jeg da lige overset med to pinde til vendestrik... Men måske derfor jeg havde tænkt i to indsnit for at det ikke skulle blive for voldsomt? Jeg har nu også strikket med en pind i nakken på min Nancy, brudt tråden og flyttet maskerne tilbage for at de ekstra pinde ikke skulle synes så tydelige. Nå, tilbage til tegnebrættet...
      Jeg vil da låne Anettes bog og blive klogere.

      Slet
    2. Mon ikke en strikkeprøve eller flere vil være passende (og de kan jo så også bruges til en bikini ��)! Hvis du vælger dobbelt/spejlvendt, så skal pasformen være optimal, da for lille vil strække strikken eller presse barmen ind i et for lille område, mens for stort vil komme til at hænge som en tom fold.
      Jeg ser frem til at blive orienteret om dine forsøg og erfaringer.
      God arbejdslyst

      Slet
    3. Bikini.... he he.... niks! Men strikkeprøver, ja... En stor strikkeprøve, der kan bruges som en trøje! Jeg går lige og summer over dine forslag i kommentaren.
      Forts. følger....

      Slet
  4. Pyh.. Det er ikke et arbejde for mig.
    Sjovt som anemonerne springer ud forskelligt. Her står de hvide og gule i flotte tæpper, mens de blå stadig lader vente på sig, og vi har dem ikke i haven, men kun i skoven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes egentligt det er konstruktivt og visuelt givende at arbejde med excel...
      Pudsigt med anemonerne... jeg havde troet at I var længere fremme på sydhavsøerne!

      Slet
  5. Jeg måtte lige nærstudere billederne efter at have læst Kirstines kommentar. Og kan stadig ikke se det. Det kræver vist bedre øjne - eller en storskærm ;-)
    Men spændende at se, hvordan du arbejder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lærer jo også noget undervejs! Og andre behøver ikke gentage mine dumheder!
      Så fortsættelse følger....

      Slet
  6. Du er en ørn til excel. Muligvis er du matematisk inkompetent, men du kan i hvert fald regne den ud!
    Skal jeg sende Familien til dig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg synes det er lettere at arbejde med projekterne, når jeg kan visualisere dem på skærmen!
      Jeg regner med at køre til Tind til strikkecafeen... Er du der eller hos lilleny? Du kan også sende, hvs det er nemmere...

      Slet
  7. Det er spændende udregninger du har gang i der ! Glæder mig til at se mere og gid det var mig der var god til excel !

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker jo, at hvis jeg kan finde ud af Excel, så kan stort set alle andre også! Prøv det... små ting vokser til store projekter, det er den måde jeg fabdt ud af det.
      Ja... jeg er nu også spændt på om det indogudsnitsprojekt lykkes!

      Slet
  8. Matematisk inkompetent ? Den køber jeg ikke med alle de mønstre du kan regne ud. Alene det at du kan finde ud af excel ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det bliver du nødt til... For jeg kan ikke finde ud af brøker og ligninger...
      Og der er jo ikke noget matematisk arbejde på excel, der bliver bare puttet farver på!
      Jeg kan arbejde med det, fordi jeg kan visualisere min ide på den måde.

      Slet