lørdag den 30. juli 2016

I Zoo på en sommerdag og kaffe hos H. C. Andersen

Vi tog ind til Odense Zoo lige til åbningstid!
Det er med at benytte sig af det gode vejr, når chancen er der.

Vi startede dagen med et godt grin ved synes af dette badedyr.
Søløven flød mageligt omkring i sin badering!!!
Mange fritflyvende/fritgående kunne man komme helt tæt på.

Inkaternen poserede længe...
Og denne fugl gik roligt mellem os...

Jeg stod helt stille og kunne fotografere den.

Man kan lige skimte min fod nederst i billedet.

Inde hos søkøerne/manaterne kunne vi sidde og betragte livet i slow motion.

Fisk og søkøer svævede stille og roligt mellem hinanden...

Så var der mere lyd på hos pingvinerne.

Der var hele tiden en, der strakte hals og... lavede lyde.
Fuglesang kan man jo ikke kalde det!


Præriehunden havde travlt med at afbarke grenene...

Det var rent guf.

Skjult i det høje græs lå en hjort og gemte sig.

Den er under pilen.
Ikke nem at få øje på.

Erik tog et billede henne fra den anden side..

Giraffer er altså nogle sjove dyr...

Både knoklede og elegante på en gang.

Men underlig horn på toppen ...

Og en meget lang tunge!

Hos kæmpeskildpadderne var dagrenovationen på arbejde.

Pelikanen kunne lige åbne det ene øje; hvad vil du???

De smukkeste spejlinger i vandet...

Og en lille langbenet ælling ude og fouragere.

Tigeren levede livet på den lange led i dag!

Makkeren stod model...
Og ungerne var dybt betaget af det store dyr!

Tre timer gik hurtigt!
Zoo er altid spændende at besøge.

Vi kørte ud til Rosengårdcentret. Fik frokost. Og tog så bussen ind til centrum.

Jeg ville gerne se H. C. Andersen Hus.
Med noget besvær, efter en tur op og ned ad Vestergade, og med hjælp fra Turistinformationen fandt vi forbi udgravninger og byfornyelser om til huset!

Vi startede med en god kop kaffe og jordbærtærte!
Erik blev siddende og hvilede benene...

Jeg gik indenfor.
Udstillingerne er delt op i temaer.
Om livet på H. C.s tid lokalt og ude i verden.
Om hans liv.

Om hans kunst og digte.

Der var da en del, jeg ikke lige vidste om vores digter!

Der er en rund mindehal med en stor frise hele vejen rundt og en smuk kuppel op over.

Ude i parken/haven er et lille eventyr slot.

Her var sang og optræden.
Så Erik havde underholdning til kaffen

Nu kunne vi ikke rumme mere!
Vi køre tilbage til kroen via Odins Bro.
Igen havde vi været heldige med vejret. Grå skyer kom og gik. Solskin og sommer ind imellem.

I dag var menuen Hønsesalat med melon til. Glaseret skinke med ristede grønsager og kartofler.

Fredag morgen gik turen hjemad.
Og vi slap for det skybrud der ramte Odense en time senere!
Det var en rigtig god tur...


6 kommentarer:

  1. H C Andersens hus besøgte vi for et par år siden og der er nok at kigge på. Vi ledte også efter det ;-)
    Egeskov er umuligt at overkomme på en dag, hvis man vil have det hele med. Park og alle udstillingerne. Man er nødt til at prioritere og gå efter de stærste interesser.
    Vi kunne ellers have aftalt stævnemøde i Odense, hvor vi også har været på museumsbesøg ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er rigtigt meget at nærlæse i Huset. Jeg kiggede kun overfladisk, fordi Erik sad og ventede.
      Enig. Egeskov bør faktisk nydes over flere gange. Jeg kunne ikke rumme det hele og vi prioriterede endda på vores rundtur.
      Hvorpudsigt, tænk hvis vi havde mødt hinanden!

      Slet
  2. Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste dine indlæg fra jeres tur til Fyns land - min hjemegn. Jeg er født i Næsby og har boet der de første 7 år af mit liv. Som voksen vendte jeg igen tilbage og boede der med min mand i 6 år, inden vi flyttede til Østfyn. De attraktioner i besøgte er selvfølgelig også velkendte, så tak for kigget rundt i min egn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå, så du er fynbo. Det er min gemal faktisk også. Og vi kom lidt omkring derovre, mens mine svigerforældre levede. Men de sidste mange år har vi ikke besøgt Fyn, så nu skulle det været målet for vores tur.
      Fyn er fin og der er meget at se på....

      Slet
  3. Det lader til at have været en fin odensetur. Det er så mange år siden, jeg har set HCA's hus, at jeg slet ikke kan huske det ... ved bare, at jeg har været der - engang - lige efter Danny Kaye, tror jeg. Troede egentlig ikke det var så interessant, men det kan det jo være blevet siden jeg var der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en god tur, vi havde, Ellen. Vi gik bare rundt og nød livet.
      Jeg tror, vi besøgte H. C. Andersens hus for mange år siden, men jeg kunne ikke huske noget af det! Det er i hvert fald mere moderne sat op nu. Hvor meget man vil have ud af besøget, er så op til folk selv. Jeg var ret fascineret af rummet om verden i samtiden. Hvor meget der skete, men også hvor elendigt mange havde det. Den enorme udvikling i viden og teknik.
      Vi gik ikke hen til H. C. A.s barndomshjem. Der er lavet en hel rute om digteren.

      Slet