torsdag den 24. november 2016

En BLÅ Hyggevams


Jeg har købt mønstret til Hyggevams hos Ellen Larsen på Ravelry. Se også på hendes blog Hobbittens masker

Den har ligget længe...
Men jeg savner et alternativ til min ponchoer.
En hyggetrøje, som man lige kan smide en jakke over i en fart.

Det BLÅ garn er købt hos Garnudsalg på en dejlig tur til Aalborg i juni.


Strikkeprøver...

2 tråde højlandsuld...
Jeg måtte op på en P 5,5 for at ramme 16m/25p

Og så er det jo bare at hygge sig med sit strikketøj.
Ellens opskrifter er udførlige med links til "sådan gør du".
Og alligevel helt enkle ...
Der er strikket med venderækker, så trøjen får en god hals, der er højere i nakken.

Her skifter jeg til længere rundpind. En god anledning til at se hvordan arbejdet tager sig ud.

Diamant mønstret er en fin detalje på forstykket.

Hyggevams er hyggestrik her sidst i november!


8 kommentarer:

  1. Din bemærkning om strikkefastheden fik mig til at tænke på, om du nogensinde har oplevet, at det ikke passer med antallet af pinde, hvis det passer med antallet af masker? Jeg synes det passer hver gang og er derfor af samme årsag holdt op med at strikke prøverne på 11-12 cm, men kun omkring 5-6 cm, således at jeg har 'strikket mig ind' og derfor kan regne med, at det bliver sådan, jeg strikker af det pågældende garn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har bemærket at jeg ofte strikker for bredt! Altså maskerne passer, men der skal flere pinde til. Jeg strikker åbenbart lidt fast (synes jeg jo ikke), men det kan være svært at ramme strikkefasthed på de anførte pindetykkelser.
      Derfor laver jeg strikkeprøver. Jeg måler også undervejs. Jeg strikker løser, når det kommer på rundpind... ganske underligt... når jeg nu bare strikker, som jeg plejer!

      Slet
    2. Hmmm. Okay - men er det ikke lidt ligemeget, fordi man stort set altid måler længder i cm, mens bredderne afgøres af maskeantallet?

      Slet
    3. Jo, for det meste er det lige meget. Der kan opstå proportionsproblemer i tyndt garn/tynde pinde, hvor ærmedybden kan blive for lille.
      Så der skal da holdes øje...

      Slet
  2. Den bliver flot! Jeg synes det er godt gået! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak 😊 Jeg elsker blåt. Og glæder mig til at kunne bruge den!

      Slet
  3. Suk! Ja, de strikkefastheder!
    Efter imponerende broderiprojekter er det fint med noget strik igen. Det bliver en dejlig vams....
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Strikkefasthed kan være en udfordring!
      Strik er min primære hobby. Broderiet er dejlig afveksling...
      Jeg tror, det bliver en fin vams, Hanne.

      Slet