søndag den 29. oktober 2017

Opstart på Blomstersjalet....

Jeg startede med at plotte blomsterne ind i Excel...
Det er nemmere at starte på omgangen, når jeg ved, hvor jeg er i mønstret!
Det er rent copy/paste eller klippe/klistre..
Derefter lægges linjer for hver 10 masker/omgange ind.

Det hele bliver gemt i mappen Blomstersjal.

Mønster med tern gemmes som PDF fil og kan derefter via Dropbox hentes over til JKnitHDLite på iPaden...

Så var det bare at slå 11 masker op og begynde at strikke!
De første omgange uden mønster strikker jeg bare frem og tilbage og jeg tager ud i hver side på hver pind.

Da mønstret begyndte, brød jeg garnet for enden af pinden og skubbede maskerne hen i den anden ende og startede igen fra retsiden...

Jeg strikker med dominant...

Min huskeregel:
Den farve, der ligger dit hjerte nærmest (den dominante/blomsten), skal også ligge hjertet nærmest på fingeren!

For hver to pinde binder jeg en knude, for at det ikke skal blive noget løst roderi med store løkker.



Jeg strikker på den måde, til jeg synes, det passer med at samle det på rundpinden og strikke videre med magic loop teknikken.

Til første blomster har jeg bare taget garnet fra bunken uden at vikle nøgler op.

Garnet ligger klar til at lave de små magiske nøgler med mange farver i.

De første nøgler er kun på størrelse med en stor valnød.

Så fik jeg det sat sammen på rundpinden...

Nu kører det ...
rundt og rundt og rundt....

Jeg nåede dog også at gå en tur.
Solen skinnede og der var blå himmel...

Stormen Ingolf passerede hen over os i nat.
Der er ikke mange blade på træerne mere.
Men mange kviste og smågrene på stierne...

Kort før jeg nåede hjem lå en stor gren ned på stien.
Sikke en stor flække i træet...
Mon det skal fældes?

Jeg er heldig at bo her... uden risiko for stormflod og vandskader.
Jeg har ondt af de steder, hvor de kæmper mod vandet... og der ikke er etableret diger endnu... trods Bodil, Urd og ....

6 kommentarer:

  1. Ih! Hvor du kan Anne. Igen et flot sjal du er begyndt på. Ja nu er der igen problemer med vandet. Vores genbo ligger i første række og vandet stiger og topper kl.20. Vi må se hvor galt det går. Manden er i Spanien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Annelise😊 Dejligt med sjal igen...
      Det er uhyggeligt med de vandstande... Jeg kan godt forstå de husejere har ondt i maven!

      Slet
  2. hej Anne,
    du er bare så god til det der !

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih.. Tak, Angelika😊😊
      Jeg kan godt lide at strikke sjaler😉

      Slet
  3. Jeg er også begyndt på at Excel-tegne, det har været en stor fordel med mønstret til koften, jeg er i gang med, især på ærmerne, hvor jeg jo hele tiden skal tage ud.
    Det tager lidt tid at tegne sådan et stort mønster ind, men det letter bare SÅ meget, når man skal strikke.
    Hvordan hæfter du alle de ender i spidsen? Bliver det ikke meget tykt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en kæmpefordel at have det hele plottet ind. Det giver overblik over både mønster og facon.
      Hvis sjaler ser godt ud på print, bliver det (næsten altid) også godt i strikket version😊
      Jeg hæfter ikke ender😉 De tråde klipper jeg bare af, når jeg klipper sjaler op.

      Slet