søndag den 7. april 2019

En weekend med to udflugter og mange indtryk...

Fredag bød på en impulsiv beslutning kl 9 om morgenen; "Mor, vil du med til Skagen?"
Vi kørte kl 10!
Det er så længe siden, vi har været på tur. Vi nød snak og  samvær.
Jeg ville gerne se den nye udsigtsplatform på Pikkerbakken i Frederikshavn.
Så vi drejede fra motorvejen og op over Øksnebjerg med den fantastiske udsigt ud over havet og ind over Vendsyssels bakker.

Med snoet grusvej, 16% stigning og "Kørsel på eget ansvar"... det fik mor til at spørge om jeg turde køre der? Jaeh, vi har da været her før!

Og det er turen værd.

Vi kunne se, hvor meget havnen er blevet udvidet gennem de senere år...

Kigge ned til "vores hus" i Klitgade.

Mor var nu godt tilfreds med den afstikker på turen!

Vi trillede ned på landevejen og fortsatte til Skagen.

Parkerede på havnen og spiste vores madpakker.
Der skal jo energi til at gå på museum!

Målet var særudstillingen om Johannes Wilhjelm på Skagens Museum

En flot udstilling.

Han er ikke så kendt. Var en af de sene Skagensmalere.
Det kunne ses i stil og teknik, at han arbejdede med de nye tendenser i kunsten.

Der var også rundvisning inde ved de "rigtige" malerier. Men den fulgte vi ikke med i; det runger for meget i de gamle lokaler til, at vi kunne høre guiden.

Fyldt af indtryk kørte vi hjem.
500km ... vi var trætte, da vi nåede hjem kl 19!

Men det var en dejlig dag.

Lørdag havde jeg en aftale med Gitte.
Vi ville se Forårs messen i Års.

90 udstillere. Meget bredt repræsenteret inden for håndarbejde og hobby.
Noget for enhver interesse.

Jeg var meget fascineret af standen med giner i 3D

Jeg kan se ideen i at have en gine med de rette proportioner.

Min Gina er for slank... og næste standard størrelse har ikke kurver samme steder, som mine sidder!

Om man så tør se sig selv på den måde....

Set i spejlet kan man jo lige vende den pæneste side til...

Den er nu alligevel på ønskesedlen.

Hos Tille's deltog jeg i en workshop i petit point.
Et lille broderi til låget på en pilleæske.

Det er afgjort en fordel med en luplampe til den slags.

Der smuttede også lige lidt med i posen hjem...

De bismarchklumper er bare så fine...
Og bargellosyning er smukt...
Pilleæsken skulle prøves...

Jeg syede mit lille stykke færdig hjemme.

Og talte forkert 😢😢😢

Så jeg må sy en ny...


Søndag er hviledag!
Jeg strikkede og slappede af..
Lod vaskemaskinen klare det hårde arbejde.

Efter frokost vovede jeg mig ud i haven.

Fik klippet troldhaslen til, så man ikke får en gren i øjet, mens der luges .
Fjernet de sidste tørre stande på stauderne.

Nød synet af anemonerne.
De er smukt lys lilla. og lyser op i solskinnet.

Nede bagerst i haven, mod cykelstien, er et tæppe af gule anemoner.

Desværre kan jeg ikke finde den blå anemone, vi satte for et par år siden.

Foran udestuen opdagede jeg mælkebøtten og mariehønerne.

Der er faktisk mange mariehøner i det visne løv  under stauderne.... opdagede jeg, da jeg gik igang med at luge for det gule ukrudt.
De er kønne, men de breder sig ad H til!
Er vokset ind i de forskellige stauder.

To spandfulde vorterod blev det til i dag.

Men så trængte jeg også til en kagepause!
Og et glas mælk.... Det giver halsbrand at stå med hovedet ned og bagen op.


Jeg skal nok blive øm i r.... i morgen!

6 kommentarer:

  1. Sikke en weekend - hvor er du bare god til at tage på tur, når der noget du gerne vil se. Godt klaret af din mor, at hun klarer sådan en lang dag.
    Der er vist ikke mange af os, der passer til en standard gine, det bliver ligesom værre med alderen, det lyder spændende med dit ønske om en ny.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har lært at samle på gode oplevelser. Og at komme af sted når chancen er der. Når turene tilpasses de individuelle ressourcer, kan alle være med. Mor nyder at sidde i bilen og se de dejlige danske landskaber. Ligeså de oplevelser museer mm har at byde på.
      Den gine vil jeg gerne have! Der skal spares op....

      Slet
  2. Du er frisk på at komme på tur :-) Pikkerbakken er bestemt også et besøg værd, faktisk er der en skøn tur på i bakken hvor man kommer forbi flere gamle kanonstillinger. Med en fantastisk udsigt undervejs.
    Jeg har endnu ikke været til forårsmesse i Års, det ser spændende ud. Og Tilles er bestemt også et besøg værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pikkerbakken har den flotteste udsigt over byen. Jeg holder også meget af Øksnebjerg rasteplads med hav og bakker.
      Vi besøgte Niels Juels kanoner for pr tilbage, det var ret nyt med rundvisning der. Spændende sted, som jeg far kigget op på i barndommens ture.
      Års er blevet rigtigt godt. Ser ud til at der også er noget i september. Jeg ville gerne opleve Tille's på deres matrikel.

      Slet
  3. Pikkerbakken er noteret, hvis vores vej lige falder forbi Fr.havn engang :-)
    I har flere håndarbejdsmesser end os stakler her øst for Storebælt. I er heldige.
    Og så er jeg glad for, at jeg ikke får halsbrand af havearbejde, så meget som jeg vender bagdelen opad i øjeblikket ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Udsigten kan anbefales.😊
      Ja, der sker faktisk meget rundt omkring. I Kr. Himmelfart er der Quiltefestival i Aulby ved Middelfart. Det er vores forårstur😉
      Jeg er rigtig træt af det halsbrand. Det ødelægger noget af lysten til at gå i haven.

      Slet