mandag den 12. august 2019

123Cardigan.... eller trøje...?

123Cardigan er færdig.
Den var hurtigt strikket.

Ellen Larsen skriver gode tilgængelige opskrifter.
Og det er ret enkelt at lave sine egne tilpasninger.
Hvad jeg jo selvfølgelig gjorde.

Jeg slog op til str. 40
Startede ved halsen med at strikke de første 10-12 pinde lige ned  (mellem pilene) og først begynde på halsrundingen derefter, for at få en dybere halsudskæring.
Raglanudtagningerne blev strikket efter mønstret i str 42.
Jeg slog 7 masker op til at klippe op til cardigan.
Under ærmerne slog jeg 16 masker op.

Indtagningerne på ærmerne er også ud fra målene på mine arme..

Tog kun ind to gange på rygsiden.
Og sluttede af med 24 omgange rib og elastisk aflukning.
225g Tvinni. p 3,5

Gina stod model igen.

Jeg tog den på og spurgte om Erik ville tage billeder...

Jo .. det ville han da gerne..

Drej lige en gang til...

Jeg syntes, den var så god at have på.
Skal jeg klippe op eller lade den være en fin trøje?

Den sidder altså godt, sagde han...

Jeg hev markerings trådene ud!

123Cardigan blev til en 123trøje med Happys ending!

7 kommentarer:

  1. Æhhh, en trøje har da også knapper, har den ikke? Jeg ville kalde det en jumper, det du endte med. Jeg ved faktisk ikke hvad forskellen er på en trøje og en cardigan - andet end at i min terminologi er en cardigan tyndere end en trøje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm.. Jeg siger vist trøje om alle typer. Jumper har aldrig været et udtryk i min garderobe. Så har jeg kaldt det en bluse; tyndere og til pænt brug.
      Jeg har strikket genser og kofte. Eller sweater...
      Jeg prøvede at Google, men det blev jeg mere forvirret af!
      Min der findes en tekstilfaglig opstilling over bluser/jumper/sweater mm...?

      Slet
  2. Genser og kofte er vist rent norske ord, og når jeg googler, får jeg kun hit, hvor 'trøje' betyder noget med knapper foran, og den kan være strikket i både tykt og tyndt garn. En cardigan har også knapper hele vejen ned, men ofte har den V-udskæring.
    Bluser er uden knapper - og tynde, som du skriver, hvor en sweater er tykkere.

    SvarSlet
    Svar
    1. En trøje er overbegreb til både sweater/pullover/jumper/bluse og cardigan, så den kan både være lukket og åben foran.
      Mvh. Kristine

      Slet
    2. Tak for uddybning, Ellen og konkretisering, Kristine.
      Jeg fortsætter bare med at sige trøje!

      Slet
  3. Sjov dialog du og Ellen har haft. Minderne til tiden da jeg var barn af forældre der havde en trikotage forretning, og de forskellige beskrivelser som dialogen handler om, også var et begreb lærlingene skulle lære, og dog sjældent benyttede, for i Skjern hed det en trøje, på et tidspunkt kom der flere internationale udtryk ind i sproget hos de lokale, T-Shirts, men vi var godt i gang med 70´erne. Jeg fik dog alle begreber med ind med modermælken, Jumper/bluse - Sweater/trøje - husker dog ikke hvad cardigan hed mere.
    Det vigtigste var at være menneskekender som ekspedient, og vide hvad kunden søgte når de kom ind og ville se på en trøje.
    Husk det var før alle vare lå fremme som i dag. Dengang lå meget pakket væk i uhyggelige plastikposer, på hylder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt pudsigt, hvordan ord/betegnelser er blevet brugt rundt i landet. Din fortælling leder da tankerne hen på Matador! Og på min oplevelse af trikotageforretning i 1963-66 i Svenstrup J. En tidslomme, i lighed med din beskrivelse, ift. indkøbsture til Aalborg. Det var en storby!
      Og Aalborg er stadig "min" by.

      Slet