fredag den 1. juli 2022

En tur til Jenle. Aakjærs Kunstnerhjem og mindestuer.


Det var godt vejr i tirsdags...
Og jeg havde læst, at der var arbejdende værksteder... med garn, stof og kniplinger
Så jeg kørte lige efter morgenkaffen..

Man kører ned ad en lille vej og ender ved Jenle...
Betalte billet og nåede lige med på en rundvisning i mindestuerne.

De skal i øvrigt renoveres og er lukket i 2023.


Det starter i Jeppes kontor.
Sikke en udsigt han havde..
Det lille sort-hvide foto viser omgivelserne da Jenle blev bygget.


I hjørnet en sofa til at hvile på.
Jeppe havde diabetes og måtte ofte hen og hvile.

Fik han brug for hjælp, eller manglede noget, er der klokker på væggen så han kunne ringe efter det..


Der er også børneværelse og et bibliotek på 1. sal.
Smukt udskårne skabe mm.


Smukke stuer, fyldt med genstande og minder fra et langt liv.

Der kom også mange kunstnere i hjemme, Brandes, Achton Friis..  Carl Nielsen, som satte melodi til mange digte. Vi synger dem stadig!

Historien om Aakjær, opvækst og livet som skribent. 


Ægteskabet med Nanna, som var en dygtig træskærer.
Hun blev uddannet i Sverige, da kvinder ikke kunne komme ind på uddannelse i Danmark!!!

Hele hjemmet bærer præg af hendes arbejder...
Der er noget Carl Larsson over det...


Gåtur ad digterruten.

Det ligger så smukt. Det er svært at forestille sig, hvor ensomt og øde det var, da Jenle (ensom) blev bygget.
Nu er her bølgende marker og høje træer..


Turen starter ved Møllen...


Ruten slutter i Nannas Have.

Nannas værktøj og skitser har også fået en plads.


Rundt i museet, hvor man får sammenhængen i almuens kummerlige vilkår, Jeppes sociale indignation og digte.

Det er faktisk ret tankevækkende at gå rundt der...!


De Arbejdende værksteder, jeg snakkede med en patchworker og en brodøse.


Et krus kaffe og en Jenle bolle til at slutte af med.

PS. Pas på i døren...


Jeg fik også er glas honning med...

Der foregår meget på Jenle.. 
Tag der op og se...

2 kommentarer:

  1. Tak for anbefaling. Jeg havde ikke forestillet mig, at det sted kunne være så interessant at besøge, men du har lige overbevist mig om, at jeg har taget grundigt fejl! Det er jo virkelig spændende og interessant - også med Nanna Aakjærs historie, som jeg intet vidste om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme 😃 Jeg må også bøje mig og indrømme at jeg ikke har været her før, trods ankomst til Holstebro i 1973!
      Jeg fik en masse info om familien Aakjær, tiden, stedet, det sociale... . Jeg kendte ikke til meget mere end "jeg er havren" og "Jens Vejmand"..
      Så jeg kan godt tage der op igen!

      Slet