onsdag den 17. august 2022

Ferie. Dag 4. Torsdag d. 11.8.2022


Vi kørte til Vordingborg.
Til Danmarks Borgcenter.

Vi ville se to Jim Lyngvild opsætninger.


Magtens Dronninger og Blod og diamanter.
De er så flotte. 
Spændende. Interessante.


Der er audioguide til Magtens Dronninger.
Man skanner en udleveret qr kode og så ligger den på mobiltelefonen.


Her får man så historikerens viden om dronningerne, hvad de har opnået, gjort, skabt. 


Om historiens forvanskning og glemsel.


En lille film viser lidt om arbejdet med at skabe udstillingen


Blod og diamanter er en fantastisk flot udstilling.


Lyngvild fortæller i en film at smykkerne er genskabt ud fra fotos. 
Diamanterne er kunstigt skabte og der er brugt 50 kg sølv til udstillingen!

En udstilling skabt på en tragisk baggrund...



Jeg er fascineret af den håndværksmæssige ekspertise, der ligger bag.


Holdnuop... hvor er de flotte...


Men så meget mere tankevækkende er det, at se den overdådighed/ødselhed zarvældet har levet i.. Mens folket levede i armod.


Nogle smykker er ad slægtmæssige veje og giftermål endt rundt i Europa...

De udstillinger er absolut en tur værd!


Vi gik ud i sommervejret, spiste madpakken i skyggen under et træ.

Kørte til Nykøbing F og slentrede i gågaden. En god handelsby.
Jeg købte bukser, tee og en neglelak!


Derefter videre til Stubbekøbing Museum

Et hyggeligt lille sted med søde og hjælpsomme medarbejdere/frivillige.

I stuen er det klassisk museum


Køkkenet har en imponerende samling blå emalje!


Der er strik på 1. Sal.
Et lille strikke museum med fine ting.

Ved trappen en sokkeudstilling


Montrer med smukke gamle strikkeredskaber, pinde, nullestok,vindepinde...
Og strik fra den gang man strikkede med tynde pinde!


Jeg har aldrig set så fornemme pindebeskyttere før.. i sølv!


Et rum med Isager modeller og et rum med Kaffe Fasset.

Og jeg snakkede med Vivian Høxbro. Hun kunne kende mig fra Facebook.
Jeg voksede lige 1m! Blev lige lidt starstruck!

Til gengæld fik jeg slet ikke taget alle billeder jeg havde tænkt mig🙈


Derefter gik turen hjem til sommerhuset. Til kaffe og hygge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar