søndag den 26. marts 2017

Jeg savner stilheden!

At have et høretab er ikke altid lig med, at verden bliver stille.
Mit høretab har været stort set ens hele mit liv. Så det er den verden jeg kender.
Hårdt hørearbejde at være på omdrejningshøjde med omgivelserne.
Så det var skønt at komme hjem og tage høreapparaterne af og slappe af i hovedet.
Jo, jeg kan godt fungere uden høreapparaterne herhjemme i de kendte, vante omgivelser!
Men så, i 2004, flyttede Tinnitus ind i mit venstre øre. En høj, pulserende, skiftende tone.
Det var tab af stilhed... af den dejlige zen-agtige ro, når man lukker døren til verden og bare nyder stilheden.
Det tog meget lang tid, før jeg lærte at skubbe lyden i baggrunden.
Man kan mentalt holde lydene nede, men de forværres af stress, uro, mange indtryk....
Jeg har haft det ok med min tinnitus, men de nye høreapparater har altså fået lyden til at træde i forgrunden igen.
Det er godt nok en udfordring!
Jeg er nødt til at have lyttepauser...

Det var så dejligt at sidde i døråbningen og læse... og drømme om næste tur til London!
Det gode vejr er brugt til at gå i haven. Det er 40 år siden, den blev anlagt og den trænger voldsom til fornyelse.
Vi tager det fra en ende af og i det tempo, vi kan holde til!
Erik har væltet det første frugttræ... det bag ved skal også væk.
Jeg trimmer buskene ned bagved og et par troldhasler er også blevet slanket!

Kun en tåbe frygter ikke haven.... eller havesaksen!


I dag fik vi årets første terrassekaffe.

Havestolene blev stillet frem... lige som klokken!
Med en hynde i ryggen og solen i ansigten var det virkeligt dejligt.

Fuglene kom til foderpladsen og solsortene kom forbi efter smågræs og grene...

De gule erantis er væk, vintergækkerne er næsten færdige...
Anemonerne er lige ved at være klar... der er fine knopper i.
De blå violer er dukket op.

Erik fandt de første hvide violer ude ved indkørslen!

Det er da en fornem kaffeservering.


12 kommentarer:

  1. Jeg var også en tur i haven da vi kom hjem fra Rom men jeg vendte hurtigt om igen ....det var jo koldt men meget flot (10-15 gr mindre end det vi lige har nydt)
    Er det en helt ny haveplan eller den gamle der er blevet redigeret ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må arbejde dig til varmen!
      Det er den gamle plan, vi har revideret! Samme planter, men placeret på en anden måde.

      Slet
  2. Søndagen bød på mange skønne stunder pga. det smukke vejr. Udelivet banker på.
    Tinnitus, pyha, jeg har gennem det seneste ½ år mærket en summen i øret, det er ikke hele tiden, den er der når jeg har mindst brug for det, den genere koncentrationen, og gør meget træt, ved ikke om det er tinnitus, ved bare den er der, og genere når den er der. Om det skyldes den kroniske udbrændthed, og jeg presses på den grænse jeg har, det ved jeg ikke, men min energi bliver opbrugt meget hurtigere end hos raske, jeg har behov for længere restitutionstid, eller pauser.
    Nå Undskyld, det skulle ikke handle om mig, men det du talte om, rammer bare lige på "sømmet" her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Søndag er afløst af en grå mandag!
      Min tinnitus kom pludseligt i en periode med store omstillinger på arbejdet. Og i forvejen skulle jeg bruge meget energi på at være på omdrejningshøjde med mine kolleger. Det var nok dråben... og så hoppede kæden af for mig.
      Jeg fik hjælp med Tinnitus kurser mm. Brugte mine earpods/høretelefoner til at falde i søvn til musik... Med tiden fik jeg skubbet lyden i baggrunden.
      Der er også Tinnitus dage i Høreforeningen, hvor man får ny viden, mødes med ligestillede. Næste møde er 6.5.2017 i Odense
      https://hoereforeningen.dk/om-os/nyheder/tinnitusdag-6-maj-2017-i-odense/
      Det er altid godt at finde ud af, at man ikke er alene! Håber du finder en løsning på arbejde><kræfter.

      Slet
  3. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvor generende tinnitus må være, og der er vel ikke noget at gøre ved det?
    Det er en dejlig tid, vi går i møde, jeg havde kaffe og strikketøj med på terrassen i går

    SvarSlet
    Svar
    1. Tinnitus er træls. Nogen har større udfordringer/andre lyde/mere larm end jeg har. Der er ikke noget at gøre ved det, som i "man kan ikke tage en pille eller operere det væk. Der tilbydes Tinnitus kursus, høreapparater med lyd, Bedsidemasker (hovedpude med højtaler) mm. Det er hensigten at finde værktøjer, der kan hjælpe til mentalt at skubbe lyden i baggrunden. Det går også godt efterhånden, men når der er pressede situationer og meget uro, dukker lyden op igen. For hjernen har fået travlt til anden side!
      Det er også derfor, det er så vigtigt, at de unge mennesker (som i den alder er usårlige) ikke får ødelagt hørelsen af høj musik enten i hørebøffer eller til koncerter. Der er mange musikere, som i dag har problemer pga Tinnitus. Jeg hørte Henrik Strube, musiker, fortælle om sit liv med Tinnitus gennem 25 år. Han har i øvrigt skrevet en bog om det. http://gaffa.dk/anmeldelse/91529/henrik-strube-pas-pa-orerne-og-dig-selv-at-forsta-og-leve-med-tinnitus-og-horeproblemer
      Ja, nu kan vi rigtigt mærke at foråret er på vej... men mere vil have mere! Vi har ikke passeret April ;-)

      Slet
  4. I går var det skønt, skønt vejr og i dag er det hammerkoldt, så jeg holder mig inde ved strikketøjet!
    John siger det samme om sin tinnitus, som du gør - nogle gange generer det ham voldsomt; andre gange er det næsten væk. Det må virkelig være irriterende for dig, at de nye høreapparater gør det næsten værre for dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har været ude og klippe lidt mere ned/af... så kunne jeg da sige jeg havde været ude i dag!
      Tinnitus er en underlig størrelse... Der er ro på, når man selv er i ro/balance. men der er vi jo ikke altid...
      Nu får jeg høreapparaterne fintunet på mandag. Håber det kan give det ønskede resultat.

      Slet
  5. Ja, det er en skøn tid vi går i møde - her er vi slet ikke nået til forårsklargøringen endnu - det er noget med at have fået Diva ;-) Hvor må det være træls for dig, Anne - jeg har ikke tinnitus, men har i perioder haft lyde i ørerne og det koster utrolig meget energi at holde det ude, så jeg forstår godt, at du bliver træt og har brug for den ro, du kan få. Jeg håber, det bare er en tilvænningsperiode med det nye høreapparat, så livet kan blive lidt mere håndtérbart igen. Drøm du bare løs om London :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Diva må bestemt have krav på 1. prioritet😉 Vores havearbejde prioriteres i forhold til vejr og kræfter!
      Det er træls med denne tilvænning, det kompliceres af at teknikken ikke er optimal. Men med fintuning håber jeg det bliver godt.
      Imens drømmer jeg videre😇

      Slet
  6. Det var en hel fantastisk weekend - også vi nød solen og det gode vejr - og fik lavet en del i haven. Høretab har jeg heldigvis aldrig døjet med, ej heller tinitus. Men min far er blevet temmelig hørehæmmet på sine gamle dage, og jeg har set, hvilken belastning det har været for ham. Først erkendelsesmæssigt, og så socialt. Det er fx svært for ham, når flere taler på en gang. Han har også måttet give afkald på sin elskede musik - dog er han så småt begyndt at finde det frem igen, efter han har fået høreapparater der virker. Nej det er ingen spøg - det belaster meget i hverdagen. Jeg selv orienterer mig rigtig meget via min hørelse. Kunne fx aldrig finde på at gå hverken på gaden eller i skoven med musik i ørerne - for så kan jeg ikke orientere mig. Jo jo, jeg kan da stadig se - men lydene har jeg også brug for. Kan godt forstå at tinitus må være generende. Du har helt ret mht de unge mennesker - de skal passe på deres hørelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sådan en dansk og dejlig solskinssøndag😃
      Det er jo det underlige ved høretab.. at erkendelsen er den første og største hurdle! For det kommer så langsomt, at man ikke registrerer tabet, før det giver problemer. Optimal indstilling af apparaterne er essentiel for udbyttet, men flere samlet/selskaber er fortsat en stor udfordring!
      Jeg orienterer mig med synet (høretab), min mand med hørelsen. (Stærke briller) Vi kompenserer!
      Jeg har heller ikke noget musik o.a. i ørerne ude i trafikken... den smule fuglefløjt jeg kan fange, vil jeg ikke gå glip af... og så er der jo det med trafiksikkerheden!! Jeg undrer mig over folk med fuld musik på hovedet...

      Slet