tirsdag den 14. november 2017

På tur til København... 8.11. Broderier og strik... Og Annie get your gun!

Onsdag have jeg en aftale med strikkeveninde Helle.

De andre ville se Christiania og Vor frelser kirke... og gå tur i byen.

Jeg tog bus og tog og mødtes med Helle. Det er så dejligt at mødes, når vi har chancen... ellers er der jo langt fra Holstebro til København for en kop kaffe!

Vi kørte til Greve museum for at se udstillingen Hvem sagde broderi?

Spændende dogmebroderi med mange teknikker.

Fascinerende at se virkning af farver, former, teknik og materialer.

Ved siden af er en udstilling med hedebosyning... åh, det var også fantastisk.

Her fire pyntehåndklæder.
De blev hængt op på alkoveforhæng til fest og genskinnet i det fine hvide lærred fra de levende lys gjorde rummet lysere.

Så stort et arbejde fra hørplante til lærred og tråd!
Så fin syning og så mange teknikker der ligger i det.

Der var kunst i gården...
En frokost og mere snak over fisk og perlebyg.


Nu var det tid at køre retur til Amager. Vi ville nemlig også besøge Rasmilla. Det viste sig, at hun havde fødselsdag... STORT TILLYKKE!
Jeg havde taget billeder af ideer til projekter...
Og købte garn til Mosaikker og Fez fra Masker fra Marrakech.
Der var rabat på Highland/Isager. Men desværre ikke nok af en alpaca... den må jeg se om den hjemlige garnpusher kan levere. Men jeg fik en skøn pose med garnguf med...

Vi sluttede på kaffebar.
Kaffe og en halv cookie til hver... og mere snak.

Til sidst måtte vi sige farvel, for jeg havde en aftale med Annie!

Vi skulle spise ude...
På Le Basilic; fransk restaurant, hvor tjenerne ikke talte dansk....  dog engelsk!

Jeg plejer godt nok ikke at skrive om måltiderne, men de har været en del af oplevelsen på denne tur...

Traditionel provencalsk suppe, laks med en havesyre sovs, kaffe créme med hjemmelavet is og drys af sprøde hasselnøddekiks, caramel og armagnac.

Det smagte godt!

Veltilpasse gik vi over gaden til Det ny teater og kom op på pladserne på scenen.
Man må jo ikke fotografere under forestillingen...
Så det er pausebilleder!

Det var en stor oplevelse at sidde så tæt på skuespillerne. Kunne se mimik, kropssprog og jeg kunne mundaflæse talen det meste af tiden.

Det er jo en skøn musical med masser af god musik, festlig optræden og muntre indslag.

Maria Lucia er skøn som Annie og Carsten Svendsen, som Frank Butler, spiller godt op til hende.
Asger Rehers lakoniske Sitting Bull bringer smilet frem...

Med hovedet summende af gode musik kunne vi gå om til busssen og tage hjem...

Endnu en dejlig dag....

6 kommentarer:

  1. Hej Anne.
    En vidunderlig tur så du der har med i bagagen, så dine dejlige billeder på IG og FB., Har set mange gennem de sidste par mdr.
    Har ikke lige været på toppen den senere tid, og det endte et et wakeup call med indlæggelse i 6 dage etc. Er nu hjemme igen, og er stille og roligt i gang med at bygge op, så jeg igen kan komme i gang med en hverdag med et helt nyt fokus. Bloggen vil jeg finde tilbage til, har valgt at dagen er første dag, så jeg ser ikke bagud forløbig.
    Ønsker dig en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig dejlig tur. Fyldt af dejlige oplevelser og godt samvær.
      Jeg har set, du var indlagt; det blev da en længere omgang ☹️ Håber du snart kommer til kræfter igen. Fortsat god bedring 💐

      Slet
  2. Hedeboegnen er jo min hjemegn, og jeg husker min farmors fantastisk flotte syning, som hun også var ret stolt af.
    Middagen ser meget lækker ud og Annie lyder som om det var billetpengene værd - og garn er jo altid herligt at investere i!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har da en fin kulturarv med dig. Jeg car helt forgabt i de smukke broderier.
      God mad igen😊 og Annie var alt det jeg håber på.. Og lidt mere...
      Garn er rent guf!

      Slet
  3. Spændende udstilling med broderi. Der sidder uendelig mange timer i disse arbejder, så de gør stort indtryk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gjorde stort indtryk.. Både det moderne og det klassiske. Spændende at se teknikker og virkninger i dogmebroderierne. Men jeg er nok mest forselsket i de gamle hedebobroderier. Jeg købte en skolebog, der fortæller så spændende, om hele den lange proces fra at dyrke hør til det færdige arbejde. Og om hvor mange år det tog at lære at spinde den fine tråd til at brodere med!

      Slet