mandag den 22. januar 2018

Foredrag og Nytårskoncert...

Jeg har vovet mig ud til et par oplevelser, trods den noget vedholdende forkølelse, der ikke rigtigt vil slippe.

Torsdag var jeg til foredrag om Shetlandsøerne og deres strikketraditioner

Det var interessant at høre om stederne, livet på øerne og livsvilkårenes indvirkning på strikketraditionerne.

Garnet er af en speciel kvalitet. Fårene er små, kan klare klima og magre græsningsforhold.

Der strikkes både fantastisk tynde, fine kniplingsagtige sjaler og de kende Fair Isle mønstre.
Håndstrik er der ikke så meget af, siden små strikkemaskiner kom ud i hjemmene...
Og der oprettes strikkekurser for at traditionerne ikke skal gå tabt!

Jeg købte et lille sæt med garn og mønster.

Det skulle jo prøves.

Garnet er originalt shetlandsgarn..
Og det er altså anderledes.

Både let, og lidt strid i det.
Et garn, der holder sig: Maskerne løber ikke.

Mønstret står klart og smukt frem.

Jeg har gang i for meget.. mens jeg sidder her og pudser næse!

Og glemmer at koncentrere mig...

En OMMER!

Søndag eftermiddag var jeg til Nytårskoncert i Musikteatret. En dejlig oplevelse.
Et godt program med kendte toner.

Afsluttet med Radetzsky march ...



Og duet mellem Peter Lodahl og Natasja Crone; Den allersidste dans, før vi går hjem...


Dansere fra Black Box Dance Company dansede til et par af numrene.


Lige et sidste kig til Japansjalet.

Sat sammen på denne måde kan jeg se, hvor godt det kom til at passe ...
Fra Excel til sjal!

Et godt forarbejde er guld værd...

4 kommentarer:

  1. Nogle dejlige oplevelser du der fik med, trods snue og for meget om ørene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var opløftende at komme ud og nyde godt selskab, god musik... Og få spændende ny viden om strik og traditioner.

      Slet
  2. Et foredrag med Bodil Munch er nok ikke så dårligt - og et plaster på såret for os der ikke har været med på Shetland ;o). Synd de ikke håndstrikker så meget- men det kommer de forhåbentlig til igen, nu de holder kurser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et spændende foredrag, Mona.
      Det er som om, strikketraditionerne skal genoplives efter en generation med maskinstrikket tøj!

      Slet