fredag den 21. september 2018

Koldinghus og Trapholt

Forleden var jeg på tur med veninderne.
Vi startede med Koldinghus og Magtens Smykker.

Selvom det er 3. gang jeg ser udstillingen, overraskes jeg af de mange detaljer.

De er rigt udsmykkede, de gamle statussymboler.

Sikke et guldsmedehåndværk.

Det eneste minus ved oplevelsen er, at formidlingen er meget uhensigtsmæssigt placeret.


På facaden, under tiaraerne, er oversigten med numre placeret. mørkt og næsten usynligt.
Derunder, skråt ud, er beskrivelsen.

Jeg måtte halvt i knæ for at se det.
Jeg så mange (ældre!), der lavede samme manøvre, for at får informationerne med.
Man bliver træt af at skulle anstrenge sig for at få brillernes læsefelt i rette position!
Efter frokost i gågaden, hos Two Maidens, kørte vi ud til Trapholt.

Vi havde alle tre læst, at der er en stor udstilling om Kay Bojesen.
Og tænkt, at den ville vi gerne se.
Så er det jo nemt at blive enige!

Udstillingen var større end vi forventede...


Indgangen til udstillingen starter med fotos af hans abekat.

Prøv selv at kigge hos Ellen HonigInstagram.

Man kommer i godt humør af de mange sjove fotos...

Den helt rette stemning til en udstilling, der indledes med teksten "hvordan kan vi lege hele livet?"

Her møder man de kendte træfigurer


Også alle dyrene i hver deres tema.
Som her: Grønland.

Jeg var ikke klar over, at Kay Bojesen var en så alsidig kunsthåndværker.
Med flere uddannelser bag sig..

Stel fra Bing og Grøndal.
Sølvsmedearbejde i skønvirkestil.
Barnesæt med krus og ske.

Kay Bojesen har også lavet museumskopismykker mm.

Abekatten er den mest berømte og elskede figur.

I legerummet hang en kæmpeabe i patchwork.

I montrene på væggen var der utallige forskellige hæklede abekatte.
Alt fra batman-abe til frihedsgudinden!


I et rum lå der klodser. Nok i tusindvis..
Der var fri leg..

Vi spurgte, hvordan børnene forholdt sig til træklodser... de var jo vokset op med lego.
"Skab rammerne og de går bare i gang..
Her bliver bygget huse og tårne og katedraler.
Når noget vælter vokser nyt op."

Leg opstår, når mulighederne er der.

Jeg vil slutte med dette gruk til Kay Bojesen.


Det var, igen, en spændende tur.

Jeg tror, det bliver til en tur til Trapholt sammen med Erik.
Han blev interesseret, da jeg fortalte om dagens oplevelser.



4 kommentarer:

  1. Ja, det var virkelig interessant på Koldinghus - og hverken John eller jeg tænkte over, at det var besværligt at læse teksterne, så det kan det nok ikke have været for os - men jeg kan da godt se, hvad du mener.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig, at I fik en god oplevelse.
      Nu har jeg haft to meget nærsynede og lyskrævende gæster med.. og de opgav at læse!
      Jeg synes nok, det kunne være bedre placeret..
      Men bortset fra det.. Fru Kammerherreinde.. er det en kanon god udstilling!

      Slet
  2. Gentagelser gør ikke noget. Som du selv skriver giver det rig mulighed for at se, det der ikke kom med første eller anden gang.
    Hyggelig tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig godt at se en udstilling flere gange. Man oplever noget nyt hver gang.
      En rigtig dametur😀

      Slet