tirsdag den 4. september 2018

Turen til London 2018. 2.

Onsdag d. 29.7.2018
Det småregnede fra morgenen... Så vi tog det med ro.
Ved 10.30 tiden gik vi ud.

Kørte til Charing Cross og gik via Trafalgar om til The Mall.
Vi fandt ikke ud af, hvorfor der var spærret for biltrafik... Men turisterne nød at slentre af sted ud midt på vejen!
Omme ved Horse Guard var der optræk til parade... og turister i massevis!

Vi fortsatte hen til Churchill War Rooms.
Da vi så filmen Darkest Hour, aftalte vi, at vi ville se stedet.
Der var kun to gruppe på 4-5 personer, der stod og ventede, så vi kom hurtigt ind.
Fik billet og audioguide udleveret.

Det første man møder er bomben over hovedet!

Der var faktisk mange nede i bunkeren.
Og når alle skal lytte til guiden, kan det gå lidt trægt med flowet rundt..

Det var langt større, end jeg forventede.

De mange rum er nu indrettet med udstillinger, som viser livet under krigen.

I et kæmperum var der udstilling om krigen
Midt ned igennem kunne man følge en tidslinje og læse mere.

Man kan næsten høre Churchill sidde og snakke med Roosevelt.

BBC broadcasting under trange vilkår

Forskellige rum til de forskellige afdelinger

Vægge dækket af kort og papirlapper

Nipsenåle i farver.
Klar til at markere steder på kortet..

Bemærk lige den røde æske!

Der var rum til at bo i.
De mere ydmyge...

og så
Clementine Churchills rum

Og Winston Churchills ..

Han brød sig ikke om at være dernede under jorden.
"Nu har jeg ligget i min seng, som lovet, nu går jeg oven på og sover!"
Deres spisestue!

Til sidst gik vi også oven på...

Og blev noget overraskede, da vi så hvor lang en kø, der nu var for at komme ind!

Vi satte os på en stensætning og spiste vores madpakke.
Vi havde god tid til næste aftale.
Vi skulle have Afternoon Tea hos Wolseley.

Vi gik retur mod The Mall.
Nu var trafikken normal igen!

Vi gik op forbi National Gallery.

Her er altid musik og optræden.

Der er kommet ny kunst på den 4. plint:
The Invisible Enemy Should Not Exist

The original Lamassu, a winged bull and protective god, stood at the entrance to the Nergal Gate of Nineveh from 700BC.
It was destroyed, along with other artefacts in the Mosul Museum, in 2015.

Læs mere i linket.


På pladsen stod også to næsehorn. 

Kunst, der skal skaffe penge til at redde det sorte næsehorn.


Vi fortsatte turen om på Picadilly og hen til Wolseley.

Jeg sad "Looking on the Ritz" 😊


Der blev dækket op.
Jeg valgte kaffe til at matche de søde sager.
Gitte fik en lemon/ginger tea. Den var nu også god.


Så kom tårnet!
Lune scones med låg over.
Små fine kager
Fingerstore sandwiches

Se menuen her


Små skåle med Clotted cream og jordbærmarmelade.

Øhhh... Det er første gang, vi får Afternoon tea... Hvordan griber man det an??

Et par lattermilde damer ved nabo bordet kunne give os en "brugsanvisning"

Vi smagte på de fine sandwiches; kunne kun spise to, hvis der skulle være plads til...

lækre scones med alt tilbehør.

Kagerne blev delt og nydt i passende rækkefølge
Den sidste; Chocolate Tart var så fyldig i smagen at vi næsten fik kvalme.

Vi drak kaffe/te og forsøgte at fordøje alle de smagsindtryk.
Damerne ville gerne have et fællesfoto.
Det kunne Gitte lige klare...
Og så skulle vi da også have et!!!

Man kan fornemme det stilige klassiske omgivelser i baggrunden.

Så kom de med en doggybag til naboerne... aha, sådan en ville vi da også bede om.

Selv resterne er stiligt pakket ind!

Vi "trillede" ud på gaden og hjemad...
Passerede Ritz på vej hen til Green park.

Herfra gik det direkte hjem på hotellet!

Ekstra scones og kager samt vores sandwiches.
Vi spiste lidt af det..

Der var kun plads til lidt frugt senere på aftenen.

12.500 skridt nåede vi..

4 kommentarer:

  1. Churchill War Rooms ville også være et sted min datter og jeg ville opleve, hvis eller når vi engang får tid og mulighed for en tur bare hende og jeg.
    Doggybag er noget vi glemmer alt for ofte. Men nu hvor tiden med madspild etc. er blevet langt mere relevant, så er det jo en fantastisk ide. Jeg vil øve mig i at tage den til et obligatorisk spørgsmål, når jeg skal betale regningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber I kan komme på en tur sammen 😊
      Vi snakkede også om, at doggybags måtte komme mere frem herhjemme nu, hvor madspild er oppe i tiden. Det har været almindeligt i London i flere år.
      Dog ikke i så stilig version som denne!

      Slet
  2. Som jeg netop skrev som kommentar til et andet af dine indlæg, er jeg stødt på dig på Ellens blog. Jeg er overhovedet ikke strikkeinteresseret - som vidt du og Ellen er. Vi mødtes tilfældigt på en rejse. Men jeg er lige så begejstret for museer, som det virker til, at du er, og jeg er ligeså begejstret for at bruge billeder. Da jeg startede med at blogge, valgte jeg helt tilfældigt platformen blogspot. Det skulle jeg aldrig have gjort. Layoutet er umuligt at styre. På din blog står tekst og billede nok så nydeligt afpasset.
    Og doggybag til kager. Nøj, det ville jeg gerne opleve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Min blog startede med strik.. Men er blevet en fortælling om mine oplevelser, både hjemme og ude.
      Jeg elsker at komme ud og se. Natur, kultur, musik... Og får genoplevet det hele, mens jeg skriver bloggen.
      Jeg synes ikke, jeg har problemer med tekst/fotos. Jo, jeg ville gerne sætte det mere kreativt op. Men er ok med at det ligger letlæseligt på siden.
      De er gode til det med doggy bag i London, uanset om det er en burger eller kager. Vi havde i øvrigt en udfordring med at få spist de sidste!

      Slet