onsdag den 30. januar 2019

En lille cardigan!


Som lovet har jeg nu fået renskrevet mine noter... I får mønstrene en af gangen...
De er til fri leg og inspiration... og der er ingen garanti for fejlfri udførelse!















Garn: MadelineTosh Prairie
P: 1,5mm. Rundpind til magic loop i ærmet.

Krop:
Slå 27 m op, gerne med dobbelt krydsopslag.
Strik 2 p rib, 1r, 1vr.
Tag jævnt ud til 37 m
Fordel markører til raglan: 3 m, M, 10 m, M, 11 m, 10 m, M, 3 m.
Strik 20 p glat med udtagning på retsiden til raglan på begge sider af markørerne til:
13 m, M, 30 m, M, 31 m, M, 30 m, M, 13 m.
Strik forstykkets 13 m. Fjern markør. Slå 5 m op under ærmet. Sæt ærmets 30 masker på en tråd. Fjern markør. Strik ryggens 31 m. Fjern markør. Slå 5 m op under ærmet. Sæt ærmets 30 masker på en tråd. Fjern markør. Strik forstykkets 13 m = 67m
Strik 7 p glat. Tag 1 m ud på begge sider af midtermasken under ærmerne = 71m
Strik 7 p glat og gentag udtagningen = 75m
Fortsæt til ønsket længde. F.eks. 3 cm under ærmet.
Strik 2 p rib, 1r, 1 vr. Luk af med elastisk aflukning.

Ærmer:
Sæt ærmets 30 m på rundpinden. Saml 5 m op under ærmet.
På første omg strikkes 1 ærmemaske og 1 m under ærmet sammen i hver side.=33m.
Strik rundt og tag 1 m ind på begge sider af midtermasken under ærmet for hver 10 omg 4 gange. =25 m.
Fortsæt til ønsket ærmelængde, her ca. 11 cm.
Strik 2 p rib, 1 r, 1 vr. Luk af med elastisk aflukning. Der er flere teknikker… søg selv på nettet…


Montering.
Hækl 1 rk fm med 6 knaphuller fordelt jævnt i den ene side.
Hækl 1 rk fm med 6 knuder/knapper tilsvarende i den anden side.
Hæft ender.

Rigtig god strikkefornøjelse. 🐒

2 kommentarer:

  1. Det fine abetøj er, om ikke andet, en god undskyldning for at finde lidt anvendelse for de helt tynde pinde. Jeg strikkede en hue til mig selv i p 1,5. Det tog godt nok lang tid, for den blev så tynd, at jeg syntes jeg var nødt til at strikke den dobbelt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har med tiden (alderen?) lært at sætte pris på det tynde garn og dertil hørende pinde. Selvom p 1.5 helst kun er til de små projekter! Men p 2.5 - 3.5 er de pinde jeg bruger mest. Jeg synes, resultatet bliver mest anvendeligt i den kaliber.

      Slet