torsdag den 28. november 2019

Tænker tilbage på nogle dejlige dage i Kbh. Del 1

Jeg nød dagene i København sammen med mine veninder.
Tirsdag til fredag. 12.-15.2019

Strikketøjet blev brugt på turen med DSB

I Turistinformationen blev vi mødt af denne sjove robot.
Hi... Talk to me!

Vi sagde Hi. 
Den kiggede glad op på os.
Men da vi ikke fortsatte samtalen, kløede den sig på hovedet og så undrende ud!

Vi fik vores Copenhagen Card og gik ud...
Vi kørte ud i lejligheden.
Pakkede ud og fik frokost.
Derefter var det tiltrængt med en travetur.
Det blæste og var bidende koldt.

Vi gik hen omkring Udenrigsministeriet.
Kiggede skulpturer og havnefront...
Fin udsigt mod Christiansborg.

Om aftenen spiste vi på den Italienske restaurant i nabolaget.  mmmh...

Onsdag morgen gik turen ind til Statens Museum for Kunst

Flot og stor udstillingen om guldalderen.

Delt op i temaer. 

Og relateret til begivenheder som Slaget ved Dybbøl, bombardementet af Kbh, statsbankerotten, enevældens ophævelse og grundloven...

Hvor mange tænker lige på alt det, når vi nyder de smukke malerier?

Kvindernes vilkår og muligheder skinnede også igennem...

Jerichau-Baumann var en driftig dame og forud for sin tid.

Man kan komme med på¨en rundvisning, ved tilmelding på museet.

Vi gik bare rundt i eget tempo.

Den udstilling er rigtig spændende og tankevækkende.

Vi fortsatte ud i byen.
Gik gennem Kongens have og over til Dalle valle, hvor vi fik Brunch/Frokost

Gik ad gågaderne over til bussen og hjem til lejligheden hvor vi slappede af med kaffe,  krydsord, mail mm.

Vi havde nemlig en aftale om aftenen!

Først spiste vi på Le Basilic.
Et hyggeligt spisested tæt på Det ny Teater

Jeg valgte disse 3 retter

Quenellen i skaldyrssovs var rigtig lækker.

Lammeculotten var et ærligt forsøg på at få smag for lam... Men NEJ! Der er noget jeg bare ikke kan lide ved lammekød.
ØV... Men nu har jeg virkelig forsøgt med det finere køkken.

Desserten var til gengæld lige mig.
MUMS!

Mætte gik vi op til Det ny Teater.

Det lyser op i aftenmørket.

Vi så Spillemand på en Tagryg.
En dejlig aften.
Tommy Kenter er fantastisk. Og Ann Mari Max Hansen supplerer ham fint.
Det fortjener alle de stjerner og rosenede anmeldelser, de har fået.

Jeg kunne ikke høre det hele. Men jeg nød forestillingen
Mine veninder kunne desværre ikke høre/forstå talen. Så de havde ikke meget ud af det.
Det er altid en gambling, når vi går i teater. 
Vi vælger oftest stykker, vi kender og næsten ved, hvad der bliver sagt.
I dette stykke kendte vi kun "Hvis jeg var en rig mand".
Så det var en udfordring at fange dialogen....


2 kommentarer:

  1. Det lyder som en hyggelig tur, men noget af et høresats for jer ...
    Jeg ville automatisk holde mig langt væk fra alt, hvad Tommy Kenter har med at gøre - jeg får voldsomme knopper af den mand, men han var åbenbart god her.
    Lidt synd med lammet - jeg skulle bare have været der til at overtage - jeg elsker lam :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtigt hyggeligt. Vi vælger oftest operetter eller balletter... Så snakker de ikke så meget!!
      Jeg er heller ikke vild med Dansk Naturgas, Kentex... Men det er et helt andet menneske i denne rolle. Herligt!
      Ærgerligt at du ikke var med, du måtte gerne have fået mit lam.

      Slet