mandag den 27. juli 2020

Lær din by at kende

Når jeg skulle være guide, måtte jeg altså have lidt mere at fortælle, end det jeg kunne huske om byen!
Jeg gik på biblioteket og fik en bunke litteratur med hjem.

Det har været oplysende, interessant og overaskende at læse om byens historie og udvikling.

Især bogen Holstebro - Hvornår skete det gav overblik og mange oplysninger.
De små med tegningerne uden på er specifikt om tiden 1900-1925.

Jeg blev fascineret af den drivkraft, der ligger i en handelsby.

Trods modgang, som følge af utallige brande, der lagde store del af byen øde, flere gange ramt af pest og sygdom, raseret af landsknægte under krigene....

Hver gang rejste byen sig igen
Den livlige handel ad de lange ruter fra Holland/Tyskland og besejling til/fra Norge og England vendte tilbage.

Med Jernbanen udviklede byen sig hurtigt, da vi rundede 1900.

Kortet fra 1925 viser, hvor hurtigt byen bredte sig.

Stadig ud fra bykernen med Store Torv og hovedgaderne Nørregade, Østergade, Vestergade og Sønderlandsgade.

Den lyse plet i midten er Enghaven, lokalt kaldet karudse dammen.

Her var damme og gartneri...

I 1962 blev der lagt planer for byens udvikling...

Men sigte på bedre infrastruktur med en indre ringvej og kommende omfartsvej.

Jernbanen og åen deler byen...

Der skulle ændres veje, væltes huse....

Til min overraskelse kunne jeg nu læse, at Kielgasten er en meget ny gade

Anlagt i 1980!

Da boede jeg i byen...
Men jeg kan ikke huske, hvordan denne ende af byen så ud...

Vi boede i den nyanlagte bydel vest ude .. cyklede på arbejde på sygehuset, handlede i gågaden og cyklede hjem igen!

Sådan kan man blive gevaldigt overrasket!
Det er det vildt at kigge ud af vinduet og forestille sig en gren af Storåen løbe dernede på vejen!!!

På kortene kan man se den delte å med slyngninger inde bag Østergade. 

I 1925 er byjordene blevet til by og Vigen, Ågade er etableret.


Jeg prøvede at forestille mig åløbet stiplet ind på bykortet...

Enghaven som eng...

Vandmøllen i Lystanlægget som en gård med mølle ved Lægård bæk...

Så store forandring på bare 100 år...

Der er da ikke så lang tid...
historisk set!

2 kommentarer:

  1. Jeg troede egentlig, at du havde boet inde i selve Holstebro hele tiden, men det var måske lidt udenfor byen?
    Det er altid godt at kende sin by :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vi boede ude på "flyvepladsen" i komponistkvarteret. Lige bag vejen til Lemvig.
      Det er interessant at se byens udvikling og historierne bag!

      Slet