onsdag den 26. maj 2021

Mere kultur tur... til Koldinghus


I går var jeg på udflugt med Gitte.
Koldinghus var målet...


Jeg har set frem til at se Dronningens Broderier, siden jeg fulgte åbning af udstilling på live streaming.

Vi parkerede ved Kolding Storcenter og tog bybussen (linje 3!) ind til banegård/busstation og gik op til Koldinghus.
Vi var så heldige, at det var tørvejr, mens vi var uden for!
Vi havde bestilt indgangstid 11-11.10... Vi ank allerede 10.30.
Men de flinke folk lukkede os ind alligevel!


Vi fik anvist nærmeste vej til Biblioteket og broderierne.
Overså skiltning og endte helt oppe i tårnet med passende corona trafikregulering på den smalle trappe!

Ned og ind via den rigtige dør!


Dronningen kan altså noget med farver, nål og tråd!

De mange forskellige projekter står smukt stillet op og sat sammen i temaer.


Der er de forskellige julekalendere.
Ens og alligevel med små fine forskelle..


Dækkeservietterne...
Ens og alligevel så forskellige..


Også på den fine folkedragt er der broderet..

Korssting ligesom på de forrige billeder.

Skærmene er syet i petit point.
Den teknik dronningen primært anvender.


De mange smukke visittasker er hængt op og på "gulvet" er noteret årstal.

Brilleetuier og mobil covers var der også flere af...


Man skal huske at se både for- og bag-side på tingene.

Alt er smukt udtænkt og syet.


Æske og speciel lommetaske


Det var, for mig, særligt interessant at se dronningens skitser til broderier.

Det ligger i tråd med mit forarbejde til mine excel ark til sjalerne.


Taskerne til Marie og Mary.


Smukke blå puder til Prins Henrik , til brug på Dannebrog.

De grønne er fra Marselisborg.

Smukt match mellem steder, anvendelse og farver.


Dronningen fortalte selv, at hun ikke kunne holde hænderne i ro... derfor kom der stadig mere med til udstillingen...

Broderet under 1. og 2. corona lock down!

Der er meget mere at kigge på....
Tag selv en tur rundt!


Ude bag udstillingen er skabt et område med broderi værksted.

Her kan man selv prøve at brodere på bestemte dage..


Der afholdes også kurser. Se hjemmesiden for mere info.

Der blev fortalt om det i den fine opstilling...


Vi fortsatte turen og gik ned til udstillingen om Chr.5.

Konge, Kriger og Salvet af Gud.

Portrættering af de kongelige.


Om stilen..
Den tids instagram filtre!

Forskønnelse af  monarken...


Hvordan Chr.5. reelt har set ud...?
Et godt bud er Jim Lyngvilds buste skabt ud fra kongens dødsmaske.



Chr. 5. havde besøgt Solkongen i Frankrig og ud af det kom parforcejagten og karruselturneringer til Danmark.

Aktiviteter der selvfølgelig krævede smukt udstyr, som kåben til turneringer.

Karrusselturnering foregår til hest, på en bane med opstillede mål man skal ramme med lansen....
Ikke som en tivolikarrussel!


Elefant harnisk...

I mine øjne et spøjst stykke pral!
Men smag, stil og tider skifter...


Præmier skulle der også til!

Magtsymboler var en vigtig del af enevælden..

Tronen  af narhvalstand er for første gang ude af Rosenborg.


Kroningskåben er et imponerende syn.


Og så er der jo også broderier på de flotte dragter...


Denne blev så aldrig syet færdig!

Der er også udstillet jagtudstyr mm.

Og geviret, der stammer fra den kronhjort, som efter fortællingen ramte kongen og var skyld i at han døde året efter...


En udstilling med mange facetter og nok at se på.

Jeg har fået årskort til Koldinghus nu!
Glæder mig til flere ture..

6 kommentarer:

  1. Ahhh så fin :-)) Et fantastisk museum ... flott utstilling.
    Takk for at du tok og presenterte så mange vakre bilder. Masse glede å se.
    Mange hilser fra Viola

    SvarSlet
    Svar
    1. Koldinghus er et fascinerende sted, Viola. De er gode til at lave spændende udstillinger. Jeg glæder mig til et gensyn sammen med mine veninder.
      Kreahilsner fra
      Anne

      Slet
  2. hej Anne! wow, hun er da noget helt særligt, jeres dronning. ved du om der i forbindelse med udstillingen er udgivet en bog eller brochure eller lignende, med fotos?
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun er noget særligt, vores dronning 🤩
      Jeg efterspurgte et katalog eller en bog om udstillingen. Men de havde ikke noget🙁
      Jeg mener at have læst, at de udgiver en bog i august... Men har ikke genfundet det skriv! Synes udstillingen kan bære en bog med fortællingen om og bag om de smukke designs.🤞📖

      Slet
  3. Det er da helt vildt, så meget dronningen har broderet. Hun har det vist med broderier som jeg har det med strik, men hun kan selv designe - det kan jeg ikke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så imponeret!
      Jeg tror, broderiet er hendes åndehul, frirum med plads til at udfolde sig på egne præmisser.. Lige som vores strik, garnfarvning, broderi eller hvad vi nu lige fordyber os i.

      Slet