torsdag den 27. maj 2021

Baldyring... udfordrende og smukt.


Det er udfordrende at pille tråde ud af stoffet...
Og klippe trådene over...
Og fæstne...
Og håbe det bedste...

Indtil man får lidt selvtillid og synes det er spændende at se hvordan forskellige former for stolpning tager sig ud.


Hvordan der kan syes småt 


Meget småt!


Der monteres en lille rund nålepude med magnet i toppen.
Lidt smart til at fange løsgående nåle med!

Markering og klip af underlaget til baldyringen


Omhyggelig snøring og montering!


Det første lille projekt skulle også gøre færdigt.
Og tilføjes egne små detaljer!


En glæde at se, hvordan montering kan udføres.


Jeg prøvede også at sy knapper på/over/af en plastring.




Flette/væve lige som den gang vi lavede kastanje edderkopper....


Det var sjovt.


Og farverigt.


Det var optakten til at sy hedeboringe over en halv strikkepind, som også var med i kursuspakken.


Svendeprøven var at brodere en nålemappe.
Med både hedebosyning og fransk syning, prenede huller og franske knuder.

Der skulle ries på en ny måde...

Og trækkes mange tråde ud...

Der blev syet klostersøm og stolpet...

Det kræver en kop kakao at styrke sig på!!


Det lille blå motiv blev syet i fransk syning


Der kom franske knuder og prenede huller ved siden af...


Gitteret skulle fyldes med Baldyringsgrunde.
Her blev de små Hedeboringe syet ind i.


Men sådan en nålemappe har jo flere sider man kan brodere på...
Og de skulle da udnyttes, så jeg fik brugt flest muligt af de nye teknikker og repetition af gamle!


Jeg fortsatte broderiet med en Hedebostjerne og


Navn med petit point inde på bagerste side.


Der kom kvadrathulsøm rundt om stjernen
og Elins picot i kanten....

Nålemappen blev syet sammen og filtsiderne skulle monteres i midten.


Med en række kædesting skjult i filten kunne siderne monteres (næsten) usynligt!


Jeg er rigtig glad for den nålemappe.

Det var er fornøjelse at bruge det lærte på en ny måde.


Efter bestilling af lim hos Ønskefeen fik jeg endelig monteret notesbogen med den fine stolpning..

Passepartout området blev markeret og klippet til.


Stoffet til baggrunde fundet og klippet til.
Det gule stof rummer minder fra Eriks patchworktæppe...



Der blev limet... 
Forsigtigt,- for ikke at få lim på fingrene og plettet det hele!!!

Og så kom notesbogen i pres under skagensmalerne!


Så fin blev den!


Det var igen et super dejligt kursus hos Ønskefeen.


On-line formatet passer godt til mig...
Jeg kan sy i mit eget tempo...
og se videoen  igen og igen og igen...

Nu har jeg endda fundet ud af af få det op på TV'et😇


4 kommentarer:

  1. Du er simpelthen så dygtig med dine hænder. Jeg nyder at se dit smukke håndarbejde og at læse dine fine, enkle beskrivelser af processerne. Tak for det :) Venlig hilsen Karen M.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Karen M.
      Jeg vil så gerne dele glæden ved håndarbejde med andre. 💞
      Og så er det også et opslagsværk for mig selv😉

      Slet
  2. Jeg er vildt imponeret, Anne. Hvor er det smukt

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene. Det var sjovt at sy. Og et super godt kursus fra Ønskefeen. Man er godt hjulpet på vej af kompendium og videoer.
      Stingene står så smukt i det hvide hørlærred😍😍

      Slet