søndag den 30. maj 2021

Sammentrækssyning og hulsømme


Sammentrækssyningen blev skubbet i baggrunde til fordel for Baldyring.
Jeg kan kun koncentrere mig om en ting af gangen!

Nu blev de små projekter fundet frem igen.
Der var nogle felter, der skulle fyldes ud...

Ny teknikker skulle prøves...

Dronningesting og hulsting var de første...


Skyggesyning kom i et andet tomt felt...


Tungestingene voldte mig problemer.
Selv om jeg havde kigget videos og læst ...
der stak nogle uautoriserede tråde frem i hullerne!


Efter hjælp i gruppen online kursus blev det dog syet færdigt.
På min måde!

Montering må vente....



Nu kunne jeg så gå i gang med næste pose i kursuspakken.
Det var med syning på ikke tællefast hørlærred.

For tællefast/trådlige hørlærred er svært at fremstille og dyrt at købe!

Ved at kompensere i udtræk og broderi kan man sagtens sy fine ting i det billigere hørlærred.


Der blev riet..
Og syet pæne hjørner!


Jeg syede dobbelt hulsøm i kanten.

Der skulle kompenseres med udtræk af 3 tråde kontra 4 tråde modstående..

Og syes over 3 og 4 ... 

For at få felterne pænt kvadratiske.


Jeg markerede, hvor jeg ville brodere mine hulsømme.

Syede klostersøm over 3 hhv 4 tråde


Mønstret bliver dannet af klostersøm over 2 tråde og kvadrathulsøm over 3/4 tråde 

Der blev syet modsat, så den vandrette tråd ligger spejlvendt...


Noget jeg havde set i de bøger jeg lånte på biblioteket.

Der er en guldgrube af inspiration at hente i de gamle bøger.


Ønskefeen foreslog at sy nogle blade med DMC for at live op og give modspil til hørlærred og hørtråd.

Jeg syede også nogle baner klostersøm med DMC, så jeg ikke var sikker på at jeg havde nok 60/2  i hørtråden.

Den øverste bugtede linje er kædesting med hør 35/2, dækket af hør 60/2 .


Der var tråd nok til servietten...

Og den blev rigtig fin .
Det grønne spiller så fint op til det ublegede hør.


Den er indviet. 
Størrelse 26 x 26 cm...

Passer perfekt til min brødkurv.


Jeg fandt silkestof frem til foer i de små lavendelposer

Men med 4 tråde tilbage af 60/2 kunne jeg ikke komme i gang med at få dem monteret...


Så jeg klippede til 2 små poser mere... så kan jeg lege med flere mønstre..
og planen er en K-hulsøm i kanten på den ene pose!

Jeg måtte lige shoppe hos Ønskefeen (igen)😇


Den pakke er kommet....



Nu skulle de færdige poser monteres..!

Foret var riet.

Der blev målt ud og syet kontursting på bagsiden af den blå silke.

Derefter blev foret syet fast i krydsene på bagsiden af kvadrathulstingene og i konsturstingene...

Hop over ved løbegangen og hæft øverste del

Note; bedre opmåling nødvendig før konsturstingen!


Siderne blev hæftet med små sting..


Stykket blev presset...

Det pyntede gevaldigt!


Så skulle siderne syes sammen.

Med madrassting...
Igen blev videoen afspillet!

Fra løbegangen og ned ...
Toppen til sidst.


Lavendelpose...
8,5cm bred og 12 cm høj



Intermistisk possementsnor af  2x2 tråde hør35/2.

Den skal udskiftes med silkebånd eller tykkere snor...



Den blev faktisk fin!

Der ligger to poser mere klar til montering...

Og to der skal broderes... OG monteres...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar