torsdag den 17. juni 2021

Moesgård Museum... Neandertal-udstillingen er en tur værd!!


Mine veninder og jeg enedes om at komme på tur, før der bliver sommer trængsel..

Moesgård museum var igen målet.
Særudstillingen om Neandertalerne ville vi gerne se.

Moesgård museum har igen skabt en seværdig og berigende udstilling.
Jeg fik i den grad ændret min opfattelse/udvidet min viden om Neandertalerne.
Vidste du, at vi har ca. 2% gener fra Neandertalerne?


De var opfindsomme.

De holdt sammen i familiegrupper. 
Gik på jagt sammen.. 


De var omsorgsfulde.

De havde æstetisk sans.
Valgt de smukkeste sten og dem med skaller eller fossiler i...


De var robuste og stærke.

Skabte våben. Stikvåben.
De skulle tæt på deres bytte for at nedlægge det.

De udnyttede landskabet muligheder for at komme tæt på, skabe fælder...


Der er fundet skeletter efter neandertalere..
som den lille pige.

Hun er genskabt med et glimt i øjet.


Der er skabt en cirkel med sæder i inderkredsen.
Her kan man sidde og lytte til historien.
(Det kunne jeg dog ikke høre... )

Der er også standere med audioguides, hvor forskere og arkæologer fortæller.
Her kunne jeg høre, læse tekstningen og fik en masse ny viden.


Neandertalerne og vores ophav, Homo Sapiens, levede side om sider i 30.000 år. 
Blandede sig med hinanden og fik børn sammen...

Derfor har vi selv Neandertal-dna i vores celler...


I den periode blandede sporene efter vore forfædre sig
Kunsten blev videreført oven i det der var malet på klippevæggene.

Der var så meget at se, høre, læse.
Vi gik længe rundt derinde...


Efter al den opdatering var den aldeles lækre rejemad tiltrængt...


Efter en god pause delte vi os.


Jeg ville gerne gense vikinge-udstillingen.


Jeg er fascineret af deres rejser..


Hvor langt de kom omkring.


De bosatte sig.

De satte dybe spor i kulturen rundt omkring


Fra England til Konstantinobel findes indridset runer...

Man kan selv skrive en hilsen med runer på væggen...

Også langt ind i Rusland nåede vikingerne.
Næste særudstilling er netop
RUS - Vikingerne i øst.
Den glæder jeg mig til at se.


Til sidst kunne hovedet ikke rumme mere... 🤪
Der måtte kaffe og kage til for at lade op til hjemturen... 🍰☕

Så kunne jeg fokusere igen!


Moesgård er altid en tur værd.

Vi ses 👋




2 kommentarer:

  1. Moesgaard er nemlig altid værd at besøge. Vi skal derover på onsdag for at se særudstillingen. Jeg ved godt nok på forhånd en del om neandertalerne, for jeg har læst meget om dem og synes det er så interessant, at vi har levet side om side med dem i mange år og også har blandet gener med dem. Ingen ved, hvorfor de uddøde, så det er ret spændende. Jeg glæder mig til at se udstillingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er SÅ enige. Det er et skønt sted. Jeg går altid beriget der fra. (og mæt af både indtryk og god mad!)
      Vi halv- og helgamle damer var enige om, at det var for længe siden, vi havde gået i skole! Og vi havde ikke lige fået læst op på emnet neandertaler!
      Jeg er fuld af beundring over Moesgårds evner i formidling og deres måde at visualisere og gøre emner overskuelige OG forståelige.
      I kan glæde jer til besøget. Og rigtig god tur 😎

      Slet