Viser opslag med etiketten Tekstilmuseet. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Tekstilmuseet. Vis alle opslag

søndag den 29. maj 2022

Japansk Broderi på Tekstilmuseet i Herning.


Jeg var heldig at få en plads på en workshop i Sashiko/Visible Mending , der blev afholdt på Tekstilmuseet i Herning.

Det blev en god eftermiddag.
De 6 timer gik godt nok hurtigt.


Jeg har et par bøger om emnet.
Men har ikke vovet mig ud i det.
Så jeg greb chancen for at få et godt indspark til emnet.

Vi fik udleveret et fint kit med originale nåle, tråd, kompendium, mønsteroplæg og en bærepose til at montere vores projekt på.


Vi blev introduceret til emnet.


Der var flotte inspirationsposer og puder...


Også med farver...


Og så kom der ellers en stofbunke ud på bordet og deltagerne valgt materialer og hvad de ville lave.


Jeg ville gerne tegne op og sy de fine forsting/risting i mønstret.

Det er ikke svært at sy... 
Og man fortsætter bare ud ad stregen så længe der er tråd...
men der er jo nogle retningslinjer for stilen.
At stingene er regelmæssige.
At de ikke krydser/rammer hinanden i overgangene..

Det kræver øvelse!
Men jeg er godt tilfreds med min lille prøveklud.


Jeg tegnede op til A4 størrelse

De originale sashiko nåle er meget kraftige, for de skulle gå gennem flere lag stof og skabe et hul til den kraftige tråd...
Det gjorde det til en udfordring at sy i det tynde tætvævede stof jeg havde fået..

Så jeg vil forsøge mig med tyndere nål og et navnegarn på det store stykke.


Der blev arbejdet koncentreret ...



Vi lagde vores forskellige projekter op da tiden var gået...

Mange havde valgt visible mending, mhp. at kunne lappe cowboybukser på en smart måde..

Håber, der kommer flere spændende workshops...!

lørdag den 2. marts 2019

Kreativitet i mange udgaver....

På tur til Herning...

På IG havde jeg set, at Herning Husflid havde udstilling af vinterens mange værker.
Det ville jeg se...

Husfliden har et helt hus ved siden af Frilandsmuseet Herning.

Desværre er der i flere etager, så det afskærer mange fra at kunne være med!

Men fine værksteder og flotte stande.

Inde på museet genså jeg Jens Nielsens bondegård.

Kreativiteten er helt unik.

Og resultatet kan tåle mange gensyn... for jeg ser nye detaljer hver gang.

Respekten for udførelsen vokser også bare...

Næste stop var Tekstilmuseet.

Museet har fornyet sig og lavet en ny flot udstilling om områdets udvikling fra fra heden til Herning!

Det er faktisk helt vildt, hvor meget der skete på så kort tid!

Særudstillingen om Midtjyske tæpper er interessant og flot.

Det er altid spændende at se processen bag et design...

I den anden ende af bygningen var udstillingen, jeg egentlig kom for at se...

Fra Knipling til Strik.

Allerede fra starten fik man temaet med kniplinger...

Og information om valg af materialer og farver.

Som altid hos GEM'erne er det smukt stillet op.

Samspillet mellem kniplingstrik og de rå rum, hvor ulden før blev opbevaret, er helt perfekt.

Smuk cardigan med tilhørende taske..

Meget forskellige fortolkninger.

Den blå bluse er jeg særligt fascineret af.
Fin blonde og finurlige ind/udtag giver flotte linjer.

Se lige denne strømpe!!!

Og pulsvarmerne...

Den grå bluse er elegant!

Næsten kniplinger på lysglassene...

De mange forskellige teknikker og de anvendelser af samme er fascinerende.

De er bare dygtige:
Strikkegruppen, som kalder sig GEM´erne, "Garn Elskende Mesdames”, er: Ebba Melsen, Else Lindgård Jørgensen, Emmy Hansen, Hanne Pjedsted og Solveig Damgaard."

I kender de bokse, man kan tage pasfotos i?

Der står en boks ved indgangen til Tekstilmuseet: "Hvordan ser du ud som broderi???"

Det måtte jeg da prøve.
Og fik resultatet tilsendt pr mail!

Jeg købte nu ikke et kit, da jeg kunne tænke mig at brodere på finere lærred.

Efter alle de indtryk var det godt at få en kop kaffe hos Gitte. Snakke om løst og fast.
Sommerferieplaner og næste tur... Til AOH i Middelfart.

Gitte er ved at quilte sit slumretæppe.

Det blive så flot med stjernen i midten og linjerne langs de hvide felter.
Der kommer også en søm gennem de farvede felter.

Sikke en indholdrig tur....